Heinäkuiset 2021

Jokainen yli 25-vuotias ensisynnyttäjä joutuu sokerirasituksen rv 24-28. Vain jos on normaalipainoinen alle 25-vuotias tai alle 40-vuotias uudelleensynnyttäjä, jonka aiemmissa raskauksia ei ole ollut raskausdiabetesta ja aiempi lapsi ei ole ollut suurikokoinen, ei tarvitse rasitusta tehdä. Lisäksi aikaisempaan sokerirasituksen joutuu rv 12-16 ne joilla on lähisuvussa diabetesta. Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen ryhmään ja sieltähän se verenperintö paukahti päin kasvoja.

Eli lähes jokainen siihen joutuu menemään.
Kiitos! Ajattelin itse, kun neuvolassa raksittiin sokerirasitustesti yli, että olisin selvinnyt siitä, mutta ilmeisesti sitten en :D
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
-Suopursu
Mikä on neuvolan laaja tarkastus ja mitä siellä käsitellään? Nt ultran jälkeen käytiin neuvolassa ja oli lääkärin tarkastus siitä parin päivän päästä. Nyt neuraava neuvola rakenne ultran jälkeen. Mies on ollut mukana kaikilla alkuraskauden neuvola käynneillä.
 
Laajassa tarkastuksessa täytetään erilaisia lomakkeita edeltävästä mm. voimavarakyselyä, parisuhteeseen liittyvää ym. Yleensä ne haluaa nähdä sen puolison edes kerran raskauden aikana. Mies oli nyt tässä raskaudesta mukana ekalla käynnillä ja totesi, että jos ne kaikki käynnit on samanlaisia, niin hän ei toista kertaa mukaan tule. Siellä kun vähemmän tulee mitään konkreettista, toki jatkossa sydänääniä kuunnellaan joka kerralla. Ultriin on pyrkinyt pääsemään mukaan, mutta koska on eri paikkakunnalla töissä, niin ei ole päässyt vielä kun ultrat on ollut pääosin keskellä viikkoa, rakenneultraan aikoo tulla kun siihen on pitkästi aikaa valmistautua ja sopia poissaolot pomon kanssa. Esikoisen kohdalla oli myös rakenneultrassa mukana, neuvoloihin ei päässyt töiden vuoksi. Hän kyllä haluaa heti tietää mitä on sanottu ym. eli on kyllä mukana ja kovin huolissaan meistä ja luultavammin olisi enemmän käynneillä mukana, jos ei olisi useamman sadan kilometrin päässä.
 
Mikä on neuvolan laaja tarkastus ja mitä siellä käsitellään? Nt ultran jälkeen käytiin neuvolassa ja oli lääkärin tarkastus siitä parin päivän päästä. Nyt neuraava neuvola rakenne ultran jälkeen. Mies on ollut mukana kaikilla alkuraskauden neuvola käynneillä.
Thl:n sivuilla on listattu kaikki neuvolakäynnit ja kun katsot vielä taulukon alle, niin siellä on sisällöt.


Minun puoliso oli myös ensikäynnillä mukana ja mietittiin, onko tarpeen tulla tälle toiselle käynnille, kun katsottiin tuota sisältöä. Kumpikaan ei koe, että olisi tarvetta keskustella noista lomakkeiden asioista, kun kaikki on mukavasti. Minä vaan haluaisin puhua raskauden tuomista lukuisista vaivoista ja sikiöiden hyvinvointiin liittyvästä huolestani ja mies on kuullut ne jo moneen kertaan :D Huomenna neuvola ja onneksi pääsee kuuntelemaan sykkeet :)
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
-Suopursu
Meidän edellinen käynti oli sitten tuo laaja tarkastus. Palautettiin lomakkeet ja juteltiin niistä. Ei erikseen sanottu, että miehen pitää tähän käyntiin osallistua. Ajat on varattu aina niin, että mieskin ehtii töistä ja pääsee mukaan. Tuskin loppuraskaudesta ihan näin aktiivisesti osallistuu, mutta nyt on halunnut olla mukana.
 
Onko kellään muuten doppleria käytössä? En itse kerta kaikkiaan pysty odottamaan aina noita neuvolakäyntejä, että tiedän kaiken olevan hyvin. Suunnitelmissa olisi ostaa doppler kotiin, josko sitten kerran viikossa saisi infon kaiken olevan hyvin.
Liikkeiden tunnistamiseen voi kuitenkin helposti mennä se viisi viikkoa vielä...
 
Onko kellään muuten doppleria käytössä? En itse kerta kaikkiaan pysty odottamaan aina noita neuvolakäyntejä, että tiedän kaiken olevan hyvin. Suunnitelmissa olisi ostaa doppler kotiin, josko sitten kerran viikossa saisi infon kaiken olevan hyvin.
Liikkeiden tunnistamiseen voi kuitenkin helposti mennä se viisi viikkoa vielä...
Mäkin oon miettinyt et hankkisin MUTTA... Neuvolankin dopplerilla oli syke hakusessa (viikot 14+4) ja ihan pariks sekunniks saatiin syke 151 napattua kunnes taas viuhahti jonnekin piiloon ja ei enää saatu kuuluviin. Niin itellä ois varmaa mielenrauhan sijasta vaan paniikit joka päivä jos ei saiskaan niitä kuuluviin.

Toki kai se syke koko ajan viikkojen kuluessa eteenpäin löytyy aina helpommin ja helpommin.
 
  • Tykkää
Reactions: riiskakku
Mä mietin kans doppleria, mutta tiedän, että panikoisin ihan liikaa, jos en löydä sykkeitä ja en varmasti osaisi löytää kahtia sykkeitä, kun edes terveydenhoitaja ei viimeksi ollut varma, löysikö molempien sikiöiden sykkeet. Katsottiin sitten ultralla sykkeet.

Huomisessa neuvolapaikassa ei ole ultramahdollisuutta. Jos sykkeitä ei löydy, saakohan silloin lähetteen ultraan nopeasti?
 
  • Tykkää
Reactions: riiskakku
No mies vähän suutahti minulle kun kerroin suunnitelmistani, koska hän tietää jo valmiiksi että paniikki tästä jossain kohtaa tulisi

Ekassa neuvolassa hoitaja ei löytänyt sykkeitä, mutta pääsimme sitten tuurilla vapaaseen ultrahuoneeseen tarkistamaan tilanteen. Hän kyllä painotti ennen sykkeiden kuuntelua, että haluanko varmasti, koska välttämättä ei kuulu. Jos ei olisi ollut ultra vapaa, olisin joutunut odottamaan npultraan. Siinä olisi kyllä mennyt nuppi nurin
 
No mies vähän suutahti minulle kun kerroin suunnitelmistani, koska hän tietää jo valmiiksi että paniikki tästä jossain kohtaa tulisi

Ekassa neuvolassa hoitaja ei löytänyt sykkeitä, mutta pääsimme sitten tuurilla vapaaseen ultrahuoneeseen tarkistamaan tilanteen. Hän kyllä painotti ennen sykkeiden kuuntelua, että haluanko varmasti, koska välttämättä ei kuulu. Jos ei olisi ollut ultra vapaa, olisin joutunut odottamaan npultraan. Siinä olisi kyllä mennyt nuppi nurin
Täälläkin erityisesti mies on sitä mieltä, että ei doppleria, koska tuntee mut niin hyvin, että olisin vain paniikissa sitten. Ja totta se kyllä on :D

Varhaisessa vaiheessa varmaan aina odotellaan nt-ultraan, jo sykettä ei kuulu, koska se on aika yleistä. Mietin, että liekö enää tässä vaiheessa raskautta jätettäisiin odottamaan monen viikon päähän rakenneultraa :( menisin kyllä yksityiselle siinä tapauksessa tarkistamaan..
 
Mulle on ainakin neuvolassa painotettu, että sinne saa mennä vaikka joka päivä kuuntelemaan sydänääniä ja ultraan pääsee helposti jos äänet on epäselvät tms. Jos ei ole silloin lääkäriä neuvolassa, niin laittavat synnytyspäivystykseen. Mietin itsekin tuota doppleria, mutta totesin, että ehkä ei tarvitse kuitenkaan. Liikkeet onneksi tuntuu päivittäin, koko ajan enemmän. (y)
 
Moi kaikille pitkästä aikaa!

Mulla siis rv 16+4 ja kaksi tyyppiä kohdussa kasvamassa.

Paljon olen viime aikoina pohtinut tätä odotusta, koska onhan tämä erilainen aikaisempiin verrattuna. Rautaa on syötävä ja verenpainetta sekä sokeriarvoja mitattava. Ehkä johtuu osittain iästä ja toisaalta kaksosraskaudesta.

Yhdistelmäseulan tulokset oli ok. Toki riski ikänikin puolesta suurempi kuin monilla teistä, mutta nipt-testiin ei pääse kuin omakustanteisesti. Tyypit vaikuttavat kuitenkin vilkkailta ja sykkeet on hyvät, vaikka kaikkea ei ole lääkäri nähnyt kun eivät pysy paikallaan/halua näyttäytyä...Mutta mitään huolestuttavaakaan ei ole näkynyt.

Toisaalta pelottaa vähän se, miten kaikki menee kun "omia" vaivoja on tähän raskauteen tullut. Olen kyllä siitä onnellisessa asemassa, että seuraavat raskautta äitipolilla parin viikon välein, ja lisäksi on neuvolakäynnit eli pääsen näkemään tyypit varsin usein.

Työkavereille olen avoimesti asiasta kertonut ja ihanasti ovat tukena ja innoissaan tulevista tyypeistä. Sukulaisista harva tietää edelleen kun ei ole tullut käytyä kylässä jne. Ehkä rakenneultran jälkeen uskaltaisi olla enemmän innoissaan ja hankkia jopa joitakin tavaroita yms.

Voi kai sanoa, että osaltani puolet on jo takana, koska jos pääsisi sinne 34 viikolle saakka, niin sekin olisi hyvä kaksosraskaudessa. Paljon pitää vielä pienten kasvaa, viikko sitten olivat 100g ja 111g

Tsemppiä kaikille!
 
Mulle on ainakin neuvolassa painotettu, että sinne saa mennä vaikka joka päivä kuuntelemaan sydänääniä ja ultraan pääsee helposti jos äänet on epäselvät tms. Jos ei ole silloin lääkäriä neuvolassa, niin laittavat synnytyspäivystykseen. Mietin itsekin tuota doppleria, mutta totesin, että ehkä ei tarvitse kuitenkaan. Liikkeet onneksi tuntuu päivittäin, koko ajan enemmän. (y)
Minkä sairaalan piiriin kuulut? Tuo kyllä varmasti helpottaa! Täytynee itsekin ensi viikolla neuvolassa kysäistä miten asia etenisi jos sydänääniä ei kuulu.
Minulla meinaa viimeksi oli neuvolasta 4viikkoa ultraan ja silloin sanottiin tosiaan että jos ei kuulu ääniä, odotan ultraan.
Nyt seuraavasta neuvolasta olisi 5 viikkoa seuraavaan ultraan.
Mutta ehkä tilanne katsottaisiin nyt tässä kohtaa jo tosiaan vaikka sitten lähetteellä sairaalaan, eikä laitettaisi odottamaan...
 
Nyt on tässä keskustelun myötä huomannut, että riippuu niin paikkakunnasta/kaupungista miten toimitaan ylimääräisien käyntien suhteen. Keskustelun perusteella oon ymmärtäny että pienemmillä paikkakunnilla asuvat pääsee helpommin tsekkaa tilanne, itsellä on ollut soiton päässä ja tervetuloa samana päivänä, ollaan ultrattu. Kaupungissa taas kuullostaa olevan hankalampi päästä,moni on vissiin käyny sitten yksityisellä? Korjatkaa jos oon väärässä :)

Itse olen keski-suomen alueela, eli Jyväskylässä nt/rakenne uä ja synnytys, tarvittaessa seuranta jos rakenteessa poikkeavuuksia, tm seurattavaa. Muuten käynnit omalla paikkakunnalla, alle 100km jyväskylästä.
 
Nyt on tässä keskustelun myötä huomannut, että riippuu niin paikkakunnasta/kaupungista miten toimitaan ylimääräisien käyntien suhteen. Keskustelun perusteella oon ymmärtäny että pienemmillä paikkakunnilla asuvat pääsee helpommin tsekkaa tilanne, itsellä on ollut soiton päässä ja tervetuloa samana päivänä, ollaan ultrattu. Kaupungissa taas kuullostaa olevan hankalampi päästä,moni on vissiin käyny sitten yksityisellä? Korjatkaa jos oon väärässä :)

Itse olen keski-suomen alueela, eli Jyväskylässä nt/rakenne uä ja synnytys, tarvittaessa seuranta jos rakenteessa poikkeavuuksia, tm seurattavaa. Muuten käynnit omalla paikkakunnalla, alle 100km jyväskylästä.
Minulla Turussa kaikki nuo, mitkä sinulla Jyväskylässä, mutta siltikään ei omalla pienemmällä paikkakunnalla kuulemma ultraan pääse kuin poikkeustapauksissa. Ultria taitaakin olla vain 1, ja sekin vähän vanha. Toki tietenkin jos itsellä olisi se poikkeustapaus, toivoisinkin että en joutuisi päivien jonoon, vaan asian pääsisi nopeasti tarkistamaan.
 
Olen tässä vähän jo omaa aikaani edellä, mutta onko kukaan lukenut tuosta Epi-no Delphinestä?
Itseäni vähän pelottaa totaali repeäminen ja olen vähän miettinyt tuon ostamista, niin huikeita synnytystarinoita käyttäjillä...

Tuossa vielä linkki tohon keskusteluun täällä aiheesta:
 
Viimeksi muokattu:
Minulla Turussa kaikki nuo, mitkä sinulla Jyväskylässä, mutta siltikään ei omalla pienemmällä paikkakunnalla kuulemma ultraan pääse kuin poikkeustapauksissa. Ultria taitaakin olla vain 1, ja sekin vähän vanha. Toki tietenkin jos itsellä olisi se poikkeustapaus, toivoisinkin että en joutuisi päivien jonoon, vaan asian pääsisi nopeasti tarkistamaan.
Meilläkin neuvolassa ultra vaihtelevasti käytössä, taitaa olla tkssa 1 ultra jota käytetään vähän jokapaikassa sitten. Jäi laittamatta edelliseen tekstiin, että toki riskiraskauksien seuranta sitten asia erikseen.
Lisäyksenä tuohon viimeisimpään kysymykseesi pikaisesti googlettelin. En itselle näkisi tarpeelliseksi, ensimäiseltä täytyi tehdä episiotomia, kun oli tulossa väärässä asennossa ja imukupilla piti ottaa sitten pois, en tiedä olisiko tuosta ollut apuja. Olisiko toisessa raskaudessa neuvottu hieromaan ceridal öljyä välilihaan, olisi vissiin edesauttanut joustamista. Jäi laittamatta :D
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
Minkä sairaalan piiriin kuulut? Tuo kyllä varmasti helpottaa! Täytynee itsekin ensi viikolla neuvolassa kysäistä miten asia etenisi jos sydänääniä ei kuulu.
Minulla meinaa viimeksi oli neuvolasta 4viikkoa ultraan ja silloin sanottiin tosiaan että jos ei kuulu ääniä, odotan ultraan.
Nyt seuraavasta neuvolasta olisi 5 viikkoa seuraavaan ultraan.
Mutta ehkä tilanne katsottaisiin nyt tässä kohtaa jo tosiaan vaikka sitten lähetteellä sairaalaan, eikä laitettaisi odottamaan...

Oon Pohjois-Suomessa kohtalaisen pienessä kaupungissa, oma synnäri on vielä erityisluvalla ja meillä on mun mielestä todella edistynyt ja asiakaslähtöinen palvelu neuvolassa ja sairaalassa. Ainakin mitä oon muiden tekstejä lukenut ja verrannut. Johtuu varmasti siitä, että tänne yritetään haalia esim. läheisten yliopistosairaaloiden potilaita synnyttämään ja on onnistuttu melko hyvin. Lähiseudun pikkukuntien synnyttävät tulee mieluummin tänne, kuin menee isoon sairaalaan, vaikka matkaa tulisikin hivenen enemmän. Viime kesänä oli niin ruuhkaa, että ei ollut perheosastolla sängyt riittäneet isille, täällä on siis pelkästään perhehuoneita. Onneksi on oma synnäri, tulisi muuten semmonen 250 km matkaa synnyttämään, vaikka senkin toki koin vuosi sitten esikoisen kohdalla. Nyt matkaa on noin 15 km. Vaikka eihän tuo 250 km Lapin välimatkoihin verrattuna ole mitään, mutta edellisestä synnytyksestä oppineena olen aika nopea siinä hommassa, joten pitäisi ajoissa lähteä matkaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
Oon Pohjois-Suomessa kohtalaisen pienessä kaupungissa, oma synnäri on vielä erityisluvalla ja meillä on mun mielestä todella edistynyt ja asiakaslähtöinen palvelu neuvolassa ja sairaalassa. Ainakin mitä oon muiden tekstejä lukenut ja verrannut. Johtuu varmasti siitä, että tänne yritetään haalia esim. läheisten yliopistosairaaloiden potilaita synnyttämään ja on onnistuttu melko hyvin. Lähiseudun pikkukuntien synnyttävät tulee mieluummin tänne, kuin menee isoon sairaalaan, vaikka matkaa tulisikin hivenen enemmän. Viime kesänä oli niin ruuhkaa, että ei ollut perheosastolla sängyt riittäneet isille, täällä on siis pelkästään perhehuoneita. Onneksi on oma synnäri, tulisi muuten semmonen 250 km matkaa synnyttämään, vaikka senkin toki koin vuosi sitten esikoisen kohdalla. Nyt matkaa on noin 15 km. Vaikka eihän tuo 250 km Lapin välimatkoihin verrattuna ole mitään, mutta edellisestä synnytyksestä oppineena olen aika nopea siinä hommassa, joten pitäisi ajoissa lähteä matkaan.
Tuollaista matkaa ei osaa kuvitellakaan, mikä sinulla esikoisen kanssa oli! Se on kyllä onni että on sairaalat lähellä, saa olla kotona viimeiseen asti. Tai miten kauan nyt ensisynnyttäjä uskaltaa.. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Eepinen
Meilläkin neuvolassa ultra vaihtelevasti käytössä, taitaa olla tkssa 1 ultra jota käytetään vähän jokapaikassa sitten. Jäi laittamatta edelliseen tekstiin, että toki riskiraskauksien seuranta sitten asia erikseen.
Lisäyksenä tuohon viimeisimpään kysymykseesi pikaisesti googlettelin. En itselle näkisi tarpeelliseksi, ensimäiseltä täytyi tehdä episiotomia, kun oli tulossa väärässä asennossa ja imukupilla piti ottaa sitten pois, en tiedä olisiko tuosta ollut apuja. Olisiko toisessa raskaudessa neuvottu hieromaan ceridal öljyä välilihaan, olisi vissiin edesauttanut joustamista. Jäi laittamatta :D
Ainahan sitä voi sattua jotain, mikä sitten tekisi turhaksi nämä harjoittelut.
Mutta tuollaistakin jokin kirjoitteli tähän liittyen että tuolla öljyllä ja hieromalla oli koittanut joustavuutta lisätä mutta vasta sitten Epillä tajunnut että se ei ollut juurikaan auttanut.
Mutta kivahan se olisi jos synnytys sujuisi odotetusti ja paikat ei kaikenlisäksi edes repeäisi :D
 
Ainahan sitä voi sattua jotain, mikä sitten tekisi turhaksi nämä harjoittelut.
Mutta tuollaistakin jokin kirjoitteli tähän liittyen että tuolla öljyllä ja hieromalla oli koittanut joustavuutta lisätä mutta vasta sitten Epillä tajunnut että se ei ollut juurikaan auttanut.
Mutta kivahan se olisi jos synnytys sujuisi odotetusti ja paikat ei kaikenlisäksi edes repeäisi :D
Totta! Ja jokainen tekee niinku itse tykkää :) toisessa synnytyksessä tuli joku kosmeettinen tikki? Tosi kiva kun kaks kätilöä ihmettelee alakertaa että kyllä tuohon yhden laittaisin :D kolmannessa ei tullut mitään, joten en yhtään osaa ajatella mitä tää neljäs aiheuttaa tullessaan :D
 
  • Tykkää
Reactions: riiskakku
Nyt on neuvolassa käyty ja kyllä sieltä selkeästi kahdet eri sykkeet löytyivät <3 ainakin toinen myös potki kovasti
En edes huomannut kysyä noista käytännöistä, että olisiko päässyt ultraan, jos sykkeitä ei olisi kuulunut. Olin vain niin helpottunut kun kuulin ne. Varmasti tässäkin tosiaan eri käytäntöjä paikkakuntien välillä.
Täällä on neuvolassa myös ultra ja viimeksi kun kävin, niin katsottiin ultralla missä tyypit luuraa ja sitten sai myös mahan päältä sykkeet hetkeksi kuuluviin. 143 ja 151 tais olla. Mutta ei hyö kyllä pitkään paikallaan pysy
 
Täällä on neuvolassa myös ultra ja viimeksi kun kävin, niin katsottiin ultralla missä tyypit luuraa ja sitten sai myös mahan päältä sykkeet hetkeksi kuuluviin. 143 ja 151 tais olla. Mutta ei hyö kyllä pitkään paikallaan pysy
Juu aika vikkelää liikettä on :D
Voi että toi ultramahdollisuus neuvolassa ois kyllä tosi kiva :) täällä ois toisen kaupunginosan neuvolassa ollut sellainen vanha ultralaite ja sen olisin voinut valita omaksi neuvolaksi, mutta en tätä tiennyt silloin, kun neuvola piti valita.
 

Yhteistyössä