Heinäkuiset 2021

Heippa kaikki! Millaisia tuntemuksia teillä on nyt vatsan seudulla? Mietin vaan, kun mulla on nyt eilen ja tänään ollut kovasti paineen tunnetta alavatsalla, vähän kuin vanne kiristäisi vatsaa. Edellisistä raskauksista on sen verran pitkä aika, etten yhtään muista kuuluuko tämä asiaan vai ei. Pitääkö tässä huolestua..? Ehkä se on vain kohdun kasvukipua, mutta tuntuu yllättävän kovasti. Huomenna on onneksi neuvola, joten pääsee ainakin sydänäänet kuuntelemaan.

En ole tainnut kommentoida pitkään aikaan, vaikka lukenut olenkin ahkerasti teidän viestejä. Hankintoihin liittyen, mä menin jo ostamaan Zalandolta muutamat äitiysvaatteet, kun etenkin kaikki housut on kiristäneet vatsaa jo pari-kolme viikkoa. Osui kyllä hyvin ostokset kohilleen useasta vaatteesta vain yksi paita/tunika lähti palautukseen. Myös vauvalle ostin pienen bodyn ja tumput ihan vastasynteen kokoa. Halusin nuo ihan vaan, jotta odottaminen konkretisoituu myös isälle ja hän olikin aika liikuttunut.

Mun vatsa on kyllä jo aika pallo, joku muukin taisi miettiä tätä. Kuinkahan isoksi tässä vielä kasvaakaan...

Angervo rv 15+3
En oo kyllä paras kommentoimaan, kun on vasta eka raskaus. Mulla tuntuu välillä alavatsalla viiltoja, painetta, tykyttelyä, jomotusta. Enemmän ehkä painottuu kohdun sivuille, välillä kohdun/virtsarakon välimaille. Omista jomotuksista En oo osannut olla huolissani, lienevät ns. normaaleja kohdun kasvukipuja.

Itsehän olin yltiöhuolissani kun kuvittelin tuntevani kohdunsuun pehmenneen ja olevan hieman aukikin. No, onneksi neuvolalääkäri totesi että kaikki on kunnossa :D Mistäs näistä ummikko tietäisi mikä on ns. normaalia ja mikä ei. Pointti varmasti itselläkin se, että kannattaa kysyä asiantuntijoilta eikä tuskitella yksin.

Toivottavasti sullakin kaikki kunnossa!
 
Mulla on alavatsalla kans kaikkea ä, mitä Mustaliljakin kuvaili. Ensimmäinen raskaus, mutta olen ajatellut että kuuluu asiaan :) alusta saakka on jotain ollut kohdun tienoilla meneillään.

Mulla on jo nännit alkaneet tiputteleen nestettä :O Nyt siis 15+5. On ollut jonkin aikaa ajoittain jotain kuivunutta töhnää nänneissä, mutten ole ajatellut asiaa enempää. Nyt sitten bongasin ihan tippoja ja näin kun niitä tulee vaan lisää. Googlailin tuossa, että loppuraskaudesta yleistä, mutta vastahan tässä eka kolmannes on saavutettu :D
Onko muilla vastaavaa?

Minä tilasin kahdet äitiysleggingsit ja kaksi trikoopaitaa jo heti 8. viikolla, kun kuultiin kaksosuutiset ja leggingsit otin jo ennen joulua käyttöön. Masu on kyllä jo iso!
 
vierailija
Labroista... Kaikki on viitteissä ja negaa mitkä pitääkin, mut mulla lukee tämmönen ensin U-Bakt tulos: "Runs." Ja sitten U-BaktVi Tulos: "Ei kasvua?" Tarkoittaako toi runs. että ollut vaan näytettä runsaasti, mutta ei bakteeria? Nää on eilen lyöty omakantaan niin kai mulle olisi soitettu... Onko muilla tällasta tekstiä? Neuvolan puhelin on jo kiinni tältä päivältä.
Bakteereita ollut, mutta ei tulehdusta. Tulee useimmiten silloin, jos alapesu ei ole ollut täydellinen. Eli sinulla ei ole pissatulehdusta :)
 
  • Tykkää
Reactions: Suffeli87
Oletko mahdollisesti hoitoalalla tai jotain kun tiedät tämän? Kun itse meinaan kahlasin netin läpi enkä löytänyt vastausta :D
Mulla muuten sama, pari päivää sitten vein näytteen labraan joka on laitettu nyt jatkoviljelyyn. Hieman jännittää mikä tuomio sieltä tulee koska näytteestä löytyi joku bakteeri (kai) joka ei sinne kuulu. Bakteerista ei löydy mitään tietoa netistä ja vähän pelottaa että mikä kumma minulla on :O neuvola kyllä rauhoitteli että ei mitään hätää ja lääkäri seuraa viljelyä ja katsoo sitten seurannan. Ja minä tietenkin unohdin alapään pesun TÄYSIN.....

Miten muuten teidän vauvojen sykkeet? Minulla on ollut aiemmissa raskauksissa aina n. 160 mutta tässä raskaudessa ne ovat olleet 140.
 
Mulla muuten sama, pari päivää sitten vein näytteen labraan joka on laitettu nyt jatkoviljelyyn. Hieman jännittää mikä tuomio sieltä tulee koska näytteestä löytyi joku bakteeri (kai) joka ei sinne kuulu. Bakteerista ei löydy mitään tietoa netistä ja vähän pelottaa että mikä kumma minulla on :O neuvola kyllä rauhoitteli että ei mitään hätää ja lääkäri seuraa viljelyä ja katsoo sitten seurannan. Ja minä tietenkin unohdin alapään pesun TÄYSIN.....

Miten muuten teidän vauvojen sykkeet? Minulla on ollut aiemmissa raskauksissa aina n. 160 mutta tässä raskaudessa ne ovat olleet 140.
Ihminenhän on bakteerien peitossa suorastaan että eihän se toisaalta ihmekään. Ilmottelehan sitten kun tiiät! Mäkin soitan huomen aamul neuvolaan ja kysyn viel tosta...
 
  • Rakkaus
Reactions: Sannaap123
@Angervo76 Mulla oli vatsan kiristelyä toissa viikolla, epäilin itse ensin että johtui liian aktiivisesta päivästä. Mutta luultavammin oli kuitenkin vaan kohdun kasvua. Juurikin tuommoinen vannemainen tunne oli. Ultra oli siitä parin päivän päästä ja kaikki oli ok. (y)

@Suffeli87 Meidän labrassa merkitään eri tavalla, mutta veikkasin samaa kuin aiempi vastaaja. Bakteeriviljelyn vastaus on tärkein ja kun se on nega, niin hyvä. Monesti merkitään "sekaflooraa", joka tarkoittaa epäpuhdasta näytettä. On siis luultavasti vaan labran oma merkitsemistapa kyseessä, joten siksi ei Googlella löydy. :)
 
@Angervo76 Mulla oli vatsan kiristelyä toissa viikolla, epäilin itse ensin että johtui liian aktiivisesta päivästä. Mutta luultavammin oli kuitenkin vaan kohdun kasvua. Juurikin tuommoinen vannemainen tunne oli. Ultra oli siitä parin päivän päästä ja kaikki oli ok.

@Suffeli87 Meidän labrassa merkitään eri tavalla, mutta veikkasin samaa kuin aiempi vastaaja. Bakteeriviljelyn vastaus on tärkein ja kun se on nega, niin hyvä. Monesti merkitään "sekaflooraa", joka tarkoittaa epäpuhdasta näytettä. On siis luultavasti vaan labran oma merkitsemistapa kyseessä, joten siksi ei Googlella löydy.
Miten teillä siis on merkitty tuo kun on eritavalla?
 
Minulla on ainakin merkitty että viljelyn tulos positiivinen... Sitten lukee jotakin mitä en ymmärrä ja sen lisäksi vielä että lääkärin arvioitava löydöksen merkitys ja pyydettävä jatkoviljelyä, jonka on nyt siis pyytänyt.
Aina kun minulla on jotain tällaista häikkää raskaudessa niin iskee pieni paniikki siitä, että leviääkö tulehdus vauvaan, kohtuun tai lapsiveteen yms.... Sitten sitä pelkoa lietsoo itse vielä lisää googlettelemalla. Nyt yritän pysytellä rauhallisena ja luottaa siihen kun neuvolasta sanottiin että ei olisi hätää. Tosi tiedän että sen ne juuri sanoo ettei odottava äiti alkaisi stressata liikaa
Okei eli sulla on ilmeisesti tulehdus siellä.. Mutta saat siihen sitten lääkkeet kyllä. Ei varmaan oo mitään harvinaisia virtsatietulehdukset raskaana olevilla. Mutta ymmärrän kyllä täysin huolen, olenhan itsekin ihan huolihousu aina! Siinä jatkoviljelyssä ei kai kauaa pitäis mennä kun ei kai viljelyssäkään kuin 1 vrk.. Toivottavasti saisit jo huomenna tietää (y)
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
Okei eli sulla on ilmeisesti tulehdus siellä.. Mutta saat siihen sitten lääkkeet kyllä. Ei varmaan oo mitään harvinaisia virtsatietulehdukset raskaana olevilla. Mutta ymmärrän kyllä täysin huolen, olenhan itsekin ihan huolihousu aina! Siinä jatkoviljelyssä ei kai kauaa pitäis mennä kun ei kai viljelyssäkään kuin 1 vrk.. Toivottavasti saisit jo huomenna tietää (y)

Niinpä, tosin lääkäri oli jo sanonut ettei viittaa varsinaisesti virtsatie tulehdukseen vaan johonkin muuhun. En tajua sitten että mihin. Neuvolan täti sanoi myös että ennenkin on samaa bakteerilöydöstä ollut muilla raskaana olleilla, eikä vaivaan ole edes antibioottia määrätty. Vähän siis pöhkö olo että mitä mulla sitten oikein on, mutta jospa sen huomenna sais tietää. Kävin vielä omakannasta lukemassa tuloksista ja siellä lukikin että löydös on harvoin virtsapatogeeni.
Pitää siis vain odotella rauhassa. Onneksi vauvan liikkeet tuntuu jo hyvin niin ei tarvitse sitä ainakaan tässä ja nyt huolehtia <3
 
Miten teillä siis on merkitty tuo kun on eritavalla?
Meillä tulee ensin ns. tikkunäyte eli onko valkosoluja,verta ,ym. Noi merkataan plussalla ja pos/neg. Sitten, jos on mennyt bakteeriviljelyyn, niin tulee se aiheuttava bakteeri ja mille se bakteeri on herkkä. Jos taas on epäpuhdas näyte, niin tulee "Sekaflooraa, uutta näytettä pyydetään. Näytteen ottoon kiinnitettävä huomiota." Toki noi päivittyy ainakin meillä omahoitopalveluun vähän myöhässä eli ei tuu samaan aikaan kaikki tulokset, joten sekin voi aiheuttaa hämmennystä.
 
  • Tykkää
Reactions: Sannaap123
Heippa, täällä oli puhetta erilaisita alavatsa tuntemuksista. Onko kellään vielä suppareita? Täällä hep :/ sain ensiviikolle lääkärille ajan, että en etsi nyt kaksplus-lääkäreitä :D lueskelin, että on uudelleen synnyttäjälle normaaleja mutta että jo nyt. Ei niin kipetä kun synnyssupparit, vatsa kovettuu ja kiristää sekä pientä pistosmaista kipua. :/ hakeudun kyllä heti päivystykseen mikäli olo on tukala ja supparit lisääntyy tai kipeytyy.
 
  • Vau!
Reactions: Sannaap123
vierailija
Mulla muuten sama, pari päivää sitten vein näytteen labraan joka on laitettu nyt jatkoviljelyyn. Hieman jännittää mikä tuomio sieltä tulee koska näytteestä löytyi joku bakteeri (kai) joka ei sinne kuulu. Bakteerista ei löydy mitään tietoa netistä ja vähän pelottaa että mikä kumma minulla on :O neuvola kyllä rauhoitteli että ei mitään hätää ja lääkäri seuraa viljelyä ja katsoo sitten seurannan. Ja minä tietenkin unohdin alapään pesun TÄYSIN.....

Miten muuten teidän vauvojen sykkeet? Minulla on ollut aiemmissa raskauksissa aina n. 160 mutta tässä raskaudessa ne ovat olleet 140.
Moi,
Meidän vauvalla oli myös syke perjantaina neuvolassa 143-149 välillä. Edellisessä raskaudessa sykkeet huiteli lähempänä 160:tä.
 
  • Rakkaus
Reactions: Sannaap123
Moi,
Meidän vauvalla oli myös syke perjantaina neuvolassa 143-149 välillä. Edellisessä raskaudessa sykkeet huiteli lähempänä 160:tä.
Meillä oli nt-ultrassa 160, esikoisella kortin mukaan aina 150 paikkeilla. Ultraaja sanoi tuota 160 normaaliksi (itse aattelin silloin, että onpa iso).

Mehiläisen sivujen mukaan normaali on 120-160, ja se voi laskea hiukan raskauden edetessä. Toki kuten aikuisilla, sikiön liikkuminen vaikuttaa lukemaan kohottavasti.


Täälläkin vaihtelevia mahatuntemuksia. Välillä oikein sattunut kunnolla, kun on erehtynyt nopeasti nousemaan tuolilta (repäissyt). Onneksi ne on kuitenkin harvassa. Hiihtäminen tuntui muuten tosi oudolta, jotenkin alavatsa ja ristikkäiset vatsalihakset oli jännän voimattomia (toki eipä tuon huonon olon takia paljoa jumpattu pariin kuukauteen).

Tajusin eilen, että on pakko varata neuvolalääkäriaika etänä, jotta saa jonkun. Mulla on seuraava neuvola sitä seuraavalla viikolla, ja lääkäri pitäisi olla siitä viikon päästä-kahden päästä - ei varmana olisi enää aikoja silloin vapaana. Voi olla, että nytkin olin jo myöhässä pyynnön kanssa. :/ Viime raskaudessa sain kaikki ajat aina neuvolakäynneillä ekaa lukuunottamatta, niin tämä oli outoa itse huolehtia (viime käynnillä ajat ei vielä olleet varattavissa eikä th sanonut mitään varausohjetta, mutta esikoisen ajoista olen oppinut, että pitää varata ajoissa... ).

Mulla olisi keskiviikkona eka sokerirasitus ja ihanasti unet on taas muuttuneet pätkittäisiksi ja lyhyemmiksi, mikä aiheuttaa stressiä, koska unetkin vaikuttaa niin paljon verensokeriin. Ehkä pitää ajatella positiivisesti ja jos nyt saa "tuomion", niin eipä tartte mennä uusiksi enää ennen kuin raskauden jälkeiseen kontrolliin.

Toiveikas 14+1
 
Täälläkin mahaa välissä repii sivuilta ja muualta. Jos päivällä hiihtää niin heti hiihdon jälkeen tulee kamalat liitoskivut jotka yön aikana viimeistään helpottaa.
Minulla on ensi viikolla lääkärinaika, pyysin sen koska en päässyt alkuraskaudessa tähän ja haluan että minulta otetaan papat ja muutenkin tsekataan tilanne tuolla alhaalla. Varsinkin kun minulla joku pöpö tuolla on niin parempi se on nyt katsoa että näkyykö siellä jtn poikkeavaa.
Toissapäivänä tuntui jo potkua muistuttava vauvan liike mutta hentoa edelleenkin ja tietenkin on. Ihana silti kuinka vauvan liikkeet vahvistuu ja ne tuntee yhä paremmin. Viikko sitten saattoi tuntua muutamia päivässä, tänään pääsin nauttimaan niistä jo aamusella ennen kuin nousin sängystä. Möyrintää ja kuplintaa, sellaista kuin joku hivuttaisi itseään vatsan seinämää vasten tuntuu. Jossakin vaiheessa on ihana että tulevat isosisarukset pääsevät tunnustelemaan potkuja vatsan päältä, vaikka tähän vielä aikaa onkin.

Vatsa on aamusta melko pieni mutta heti kun syön se turpoaa mahdottomasti... Illasta maha onkin jo jäätävä pallo. Muistuttaa sitä alkuraskauden turvotusta. Toisaalta maha saa jo puolestani näkyä nöilä viikoilla, mitäpä siitä. Itseäni vain ärsyttää kaikki kommentit raskausmahasta, en ole koskaan ymmärtänyt mentaliteettia jossa raskaus antaisi luvan sille koska kuka vain järkevä ihminen sen tajuaa että raskaana ollessa maha kasvaa ja kommentointi ei todellakaan ole aina sopivaa.
Pitää varmaan itsellä vähän rauhoittua tämän asian kanssa :D Onhan raskaus kuitenkin poikkeustila jonka ympäristö huomioi juurikin noilla kommenteille.

Sanna ja vauva 16+jotain
 
Mulla hiihto aiheutti pari viime lenkkiä niin kovat liitoskivut, jotka ei itsekseen helpottaneet, että piti laittaa se tauolle :( Nyt 4 km rauhallisesta kävelylenkistäkin tuli kesken kävelyn jo niin kovat kivut, että teki mieli istua lumihankeen. Mulla on lantiosta alaspäin yliliikkuvat nivelet ja se ei varmaan helpota asiaa. Pitää yrittää löytää joku laji, millä pitää kuntoa yllä. Harmi, kun uimahallitkin on kiinni. Uskaltaakohan pyörän selkään istua? :p
 
Täällä tänään 16+0 ja masu kyllä jo kasvanut näkyvästi ja ruokailut vielä turvottavat oikein urakalla. Olotila itsellä muuten hyvä, mutta iskiasvaivat iskeneet melko pahoina. Välillä tuntuu melkein, että jalat pettävät alta ja iltaisin töiden jälkeen on kyllä aivan kuitti. Venyttelyllä onneksi vielä saanut helpotettua asiaa.
Supistuksiakin on ollut, varsinkin jos töissä on ollut oikein kiireistä menoa ja olo välillä tukala.

Onneksi huomenna neuvola niin voi vähän kysellä mikä taas olikaan normaalia ja mikä ei. Esikoinen pian 7v ja olen kyllä unohtanut kaiken siitä, millaista on olla raskaana.. :)

Liikkeitä on alkanut tuntumaan hennosti jo välillä muutamiakin kertoja päivässä, mikä tietysti on ihanaa. :)
Rakenneultra on tulossa maaliskuun alussa ja sitä ei kyllä malttaisi millään odottaa! NP-ultrassa meillä oli kaikki hyvin muutamia viikkoja sitten. Riskiluvut tuli OmaKantaan katsottavaksi ja kotiin vielä kirjeitse tieto, että tulokset normaalit. Huomenna luultavimmin neuvolassa lisäävät tiedot vielä Ipana-äitiyskorttiin.
 
Mulla olisi seuraava neuvola vasta reilu viikon päästä. Alavatsa on tosi usein kipeä, ihan niin kipeäkin välillä et koskeminen tekee pahaa. Sit mulla särkee päätä lähes jokapäivä. Maha on kans kauhea pallo ruokailujen jälkeen, muuten ei oikein huomaa.

Mullaku ei ollut esikoisesta mitää muuta oireita ku se pahoivointi pitkälle ylipuolen välin. Niin nyt sit on aivan kaikkea.

Tsempit kaikille oireiden kanssa! Heinäkuussa palkitaan!
 
Mulla olisi seuraava neuvola vasta reilu viikon päästä. Alavatsa on tosi usein kipeä, ihan niin kipeäkin välillä et koskeminen tekee pahaa. Sit mulla särkee päätä lähes jokapäivä. Maha on kans kauhea pallo ruokailujen jälkeen, muuten ei oikein huomaa.

Mullaku ei ollut esikoisesta mitää muuta oireita ku se pahoivointi pitkälle ylipuolen välin. Niin nyt sit on aivan kaikkea.

Tsempit kaikille oireiden kanssa! Heinäkuussa palkitaan!
Kuullostaa raskaalta :( soita ihmeessä neuvolaan jos saisit aikaistettua neuvolakäyntiä ja/tai lääkärille aikaa. Voimia <3
 
Kuullostaa raskaalta soita ihmeessä neuvolaan jos saisit aikaistettua neuvolakäyntiä ja/tai lääkärille aikaa. Voimia <3
Koitin tänään soittaa. Ei ollut aikoja aiempaa. Antoi vinkiksi juoda tilkan vahvaa kahvia ja ottaa 1g panadolin samalla. Kuulosti oudolta. En oo voinut sietää kahvia ja sen juominen on etonut MUTTA päätin kokeilla. Uskokaa tai älkää mutta se auttoi! Vei pääkivun pois alle tunnin sisällä! Halleluja!
 
Koitin tänään soittaa. Ei ollut aikoja aiempaa. Antoi vinkiksi juoda tilkan vahvaa kahvia ja ottaa 1g panadolin samalla. Kuulosti oudolta. En oo voinut sietää kahvia ja sen juominen on etonut MUTTA päätin kokeilla. Uskokaa tai älkää mutta se auttoi! Vei pääkivun pois alle tunnin sisällä! Halleluja!

Kofeiini yleensä auttaa päänsärkyyn. Onhan niitä valmiitakin lääketabletteja joissa on kofeiinia mukana. Hyvä että auttoi!
 

Yhteistyössä