Hei, voisiko joku kertoa minulle hieman e-pillereistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tombliboos
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tombliboos

Uusi jäsen
02.02.2011
14
0
1
Miten yhdistelmäpillerit ehkäisee raskautta? Eli meneekö munasarjat jotenkin lepotilaan vai saako ne hormonit jotenkin kehon uskomaan että on jo raskaana vai miten koko homma toimii? Entä miten asia menee mini-pillereissä?

Nämä asiat kiinnostavat minua koska olen etsimässä itselleni ehkäisyä. Jälkitarkastuksessa ei puhuttu mitään ehkäisystä, sielä oli vissiin vähän kiirusta lääkärillä. Jotenkin oletin että se otettais puheeksi kun meidän lapsi oli seuraus ehkäisyn pettämisestä.

Jep. raskaana ollaan jo kolmattatoista vuotta. Ei varmaan tee keholle kovin hyvää :laugh: Niin siis olet oikeassa siinä, että ehkäisyteho perustuu samankaltaiseen fysiologiseen tilaan kuin raskaana ollessa.

Yhdistelmäpillerit ehkäisevät ovulaation. Lisäksi kohdunkaulan liman koostumus muuttuu.

Pilleriehkäisy voi pettää, jos samanaikaisesti on käyttänyt antibioottikuurin. Monet antibioootit alentavat pillereiden ehkäisytehoa.

Yhdistelmäpillerit estävät munasolun irtoamisen ja muuttavat kohdunkaulan liman sitkeäksi, jolloin siittiöt eivät pääse edes yrittämään onneaan niin hyvin :) Minipillerit toimivat samaan tyyliin, mutta hormoonit ja niiden määrät ovat hieman erilaiset.

Yhteistyössä