Hei tietääkö kukaan vaikuttaako opintolaina asuntolainan saantiin?

  • Viestiketjun aloittaja vissi
  • Ensimmäinen viesti
vissi
JOs sitä ei ole aikeissa lyhentää vielä useisiin vuosiin, mulla vasta eka vuosi opiskeluja alkamassa ja asuntolainaa haluttaisiin...mut katsooko ne silti sen lainan määrän vai onko sillä vaan merkitystä, mitkä meidän kuukausittaiset menot on? Opintolainaa on tarkoitus alkaa lyhentämään vasta kun olen töissä. (vanhaa opintolainaa mulla 9000 ?, nyt uudet opiskelut)
 
ap
mutta tuntuu niin kamalalta, ettei nyt saatais ton takia lainaa, kun siihen ei kuitenkaan mene meiltä kuukausittain nyt mitään. Ja sitten kun mäkin olen töissä niin on ihan erilaiset tulotkin ja helposti lyhentää sitä opintolainaakin asuntolainan ohessa. Että kai ne sen ottaa huomioon?
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kamomilla-81:
...tai no vaikutti ja vaikutti, lyhennys on huikeat 100?/kk.
Paljonko sinulla oli sitä opintolainaa?
olisiko ollut puolet tuosta mitä sulla. En ollenkaan muista enää tarkalleen kun alkaa olla lainat maksettu.

Mutta mun täytyy tässä kohtaa kyllä vielä huomauttaa, että maksuaikataulun mukaan mun opintolainan lyhennykset alkoivat vuoden sisällä siitä kun isompaa lainaa haettiin, joten ehkä sen takia opintolainankin tulevat lyhennykset otettiin huomioon maksukykyä määriteltäessä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
mutta tuntuu niin kamalalta, ettei nyt saatais ton takia lainaa, kun siihen ei kuitenkaan mene meiltä kuukausittain nyt mitään. Ja sitten kun mäkin olen töissä niin on ihan erilaiset tulotkin ja helposti lyhentää sitä opintolainaakin asuntolainan ohessa. Että kai ne sen ottaa huomioon?
Eli sun omat tulot on toinen laina?
 
Alkuperäinen kirjoittaja MamaDeDos:
Mulla on opintolaina Nordeassa ja asuntolainaa hain Osuuspankista kun Nordea ei sitä myöntänyt. Osuuspankissa en maininnut mitään toisessa pankissa olevasta opintolainasta joten ei vaikuttanut minulla.
Eli tämäkö on sitä velallisen epärehellisyyttä.... Ei ne pankit kiusaksi niitä lainoja kiellä vaan ne ajattelee myös takaisnmaksukykyä
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja MamaDeDos:
Mulla on opintolaina Nordeassa ja asuntolainaa hain Osuuspankista kun Nordea ei sitä myöntänyt. Osuuspankissa en maininnut mitään toisessa pankissa olevasta opintolainasta joten ei vaikuttanut minulla.
tätä mekin mietittiin, että jättäiskö vaan kertomatta. Kun jotenkin tuntuu että sen takia voi laina jäädä saamatta. Näkeekö tuon toisen pankin virkailija jostain mun muut lainat, jos en itse niistä kerro? Eli tuon opintolainan, joka on toisessa pankissa?
 
mie
Kieltämättä kuulostaa aika erikoiselta, että vanhoista opinnoista aika iso summa velkaa ja uutta lainaa haetaan. Miten aiot uudet opinnot kustantaa ja mikset ole edes aloittanut vanhan opintolainan maksamista?
 
Kifa
Asuntolainaa myönnettäessä pankki haluaa varmistaa että saa omansa takaisin missä tilanteessa hyvänsä eli pitää olla riittävät vakuudet (asunto tietysti itsessään takaa osan lainasta ja lopulle sitten takuuksi muuta omaisuutta tai ulkopuoliset takaajat tai maksullinen lisätakaus). Jos on muuta velkaa niin se on tietysti aina vakuuksista poissa joten kyllä vaikuttaa lainan myöntämiseen. Tosin tuo opintolainasumma on varsin pieni verrattuna siihen mitä asuntolaina yleensä on, joten ei sinänsä varmaan paljon vaikuta jos maksukykynne muuten on lainasummaan nähden hyvä mutta jos haikailemanne lainasumma muutenkin jo on ihan maksukykynne ylärajoilla (mikä ei ole erityisen fiksua) niin sitten tuokin summa jo vaikuttaa.
 
Kifa
Ota myös huomioon että opintolainan korot lisäävät velkataakkaa koko ajan jos et sitä lainkaan lyhennä. Ne ovat siis menoja vaikka niiden maksu erääntyykin vasta tulevaisuudessa.

Ja millä rahalla ajattelit asuntolainaa lyhentää jos rahat eivät riitä edes opintolainan lyhennyksiin?
 
tiina
tottakai kaikki perheen velat otetaan huomioon!
ja mitkäs on sun tulot? oot velkainen opiskelija? toivottavasti miehelläsi iso palkka ja teillä hyvät takaajat joilla jotain pantattavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
eikö sekin kuitenkin vaikuta, että opitolaina on valtion takaama?
Vaikuta mihin?Velka kun velka, sinun se maksaa pitää..

Ei se opintolaina niin radikaalisti vaikuta jos on tuloja, toki se menoihin mukaan lasketaan, mutta asuntolainaa varten pitää olla jo jonkinlaiset tulotkin.
 

Yhteistyössä