Hei, te siellä Suomen alapäässä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja k-p
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

k-p

Vieras
Empä ole kovin usein talviaikaan käynyt Etelä-Suomessa, ja nyt tuli mieleen pari kysymystä. Täällä paukkuu kohta 30 asteen pakkanen, onko teillä koskaan niin kylmä? Oletko koskaan kokenut yli 40 asteen pakkasta? Itsestä tuntuisi hassulta ajatella talvea ilman paukkupakkasjaksoja..

No, täällä rannikolla ainakin -25 asteen pakkanen on merituulen takia kylmempi kuin jossain sisämaassa. Kova pakkanen on epäterveellistä :( Ei noita onneksi niin kauhean usein ole. En ole koskaan, onneksi, kokenut yli -40 asteen pakkasia. Sellaisilla keleillä pysyisin sisällä tai lähtisin etelään lomalle ;)

Kyllä se aika karua onkin. Varsinkin kouluaamuina on aika inhottava laittaa lapset kävelemään puolen kilometrin päähän pysäkille, kun pakkasta on 30-40, ompa ollut ylikin. Kyllä sillon tulee aina mieleen, että elokuvissa amerikkalaislasten koulut olis kiinni nyt..

Kyllä se aika karua onkin. Varsinkin kouluaamuina on aika inhottava laittaa lapset kävelemään puolen kilometrin päähän pysäkille, kun pakkasta on 30-40, ompa ollut ylikin. Kyllä sillon tulee aina mieleen, että elokuvissa amerikkalaislasten koulut olis kiinni nyt..

Meillä ei joskus kovimpina pakkaspäivinä lapsuudessa ollut koulua.
Tai siis, kai sitä olisi ollut, mutta koulubussit eivät kulkeneet.

Olen asunut savossa, eikä ikinä -35 pakkanen ole tuntunut miltään verrattuna -20 asteiseen ja tuuliseen lauttasaareen. Joten kyllä, minä Helsinkiläinen, olen kokenut pakkasta. Täällä se on niin erilaista kuin siellä ylhäällä.

Kova pakkanen yhdistettynä hyiseen merituuleen on tosiaan pahinta mitä tiedän. Nuorena jaoin aamuöisin sanomalehtiä polkupyörällä n. 15 km:n lenkin. Kyllä siinä naama, sormet ja varpaat olivat kovalla koetuksella, kuln pakkasta oli yli 20 astetta.

Tervehdys täältä alapäästä. Nyt ollaan nollassa. On täällä joskus ollut jopa -20. Useimmiten talven kylmimmät kelit ovat jossain -10 - -15. Tänä talvena meidän mittari on kylmimmillään näyttänyt -9. Normaalisti talvella mittari näyttää 0 - -5 asteen lukemia.