Hei, te kenellä työssä toistuvasti väkivallan uhkaa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiina

Vieras
missä olet töissä?
miten usein väkivaltatilanteita tulee?
onko sinulle sattunut jotain vahinkoa tms?
miten koet väkivallan uhkan, pelkäätkö vai onko se vain osa työtä?

minä olen tehnyt keikkaa erilaisissa paikoissa, mutta nyt ekaa kertaa olen yksikössä jossa on päivittäin väkivallan uhkaa asiakkaiden taholta. mua se pelottaa siinä määrin, että tämä ei taida olla mun homma. ei ole kiva pelätä ja epäillä ja varoa kääntämästä selkäänsä

Alkuperäinen kirjoittaja tiina:
missä olet töissä?

minä olen tehnyt keikkaa erilaisissa paikoissa, mutta nyt ekaa kertaa olen yksikössä jossa on päivittäin väkivallan uhkaa asiakkaiden taholta. mua se pelottaa siinä määrin, että tämä ei taida olla mun homma. ei ole kiva pelätä ja epäillä ja varoa kääntämästä selkäänsä

olen töissä sellaisessa vanhusyksikössä jossa on aggressiivisesti käyttäytyviä vanhuksia.Päivittäin on tiettyjen asukkaiden taholta vaarana se, että joutuu lyöntien tai potkujen uhriksi tai vähintään haukutaan pataluhaksi luuskaksi. Itselle ei oo vielä sattunu pahempaa, työkavereille on tullut fyysisiä vammoja.Itse en pelkää kyseisiä henkilöitä tai yleensäkään vastaavasti käyttäytyviä ihmisiä, pitää vaan osata pitää varansa ja pitää tietty etäisyys heihin ja kun heitä auttaa toiminnoissa niin seistä tietyssä kohtaa ja olla aina valmis vetäytymään syrjempään tai ottamaan ranteista kiinni etteivät pääse käsiksi. Joitakin sijaisia on ollut, jotka on ihan suoraan sanoneet että pelkäävät näitä kyseisiä ihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
missä olet töissä?

olen töissä sellaisessa vanhusyksikössä jossa on aggressiivisesti käyttäytyviä vanhuksia.Päivittäin on tiettyjen asukkaiden taholta vaarana se, että joutuu lyöntien tai potkujen uhriksi tai vähintään haukutaan pataluhaksi luuskaksi. Itselle ei oo vielä sattunu pahempaa, työkavereille on tullut fyysisiä vammoja.Itse en pelkää kyseisiä henkilöitä tai yleensäkään vastaavasti käyttäytyviä ihmisiä, pitää vaan osata pitää varansa ja pitää tietty etäisyys heihin ja kun heitä auttaa toiminnoissa niin seistä tietyssä kohtaa ja olla aina valmis vetäytymään syrjempään tai ottamaan ranteista kiinni etteivät pääse käsiksi. Joitakin sijaisia on ollut, jotka on ihan suoraan sanoneet että pelkäävät näitä kyseisiä ihmisiä.

onko nämä vanhukset "käveleviä" ja fyysisesti vielä hyvässä kunnossa? olen ollut töissä vanhusosastolla, jossa osa aggressiivisia, mutta ovat olleet vuodepotilaita/pyörätuolissa, joten ei niin paha. tässä yksikössä asiakkaat ovat melko hyvissä fyysisissä voimissa

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja km:
missä olet töissä?

onko nämä vanhukset "käveleviä" ja fyysisesti vielä hyvässä kunnossa? olen ollut töissä vanhusosastolla, jossa osa aggressiivisia, mutta ovat olleet vuodepotilaita/pyörätuolissa, joten ei niin paha. tässä yksikössä asiakkaat ovat melko hyvissä fyysisissä voimissa

ovat pyörätuolissa eivätkä pääse ylös ilman hoitajan apua.Joten nää on siinä mieles helppoja,ei ihan karkuun tarvi juosta, riittää, että astuu loitommalle ku alkaa nyrkki heilua.Mutta on meillä siltikin sellaiset hätäpainikkeet että jos tulee vaaratilanne saa painaa.Yhtenä päivänä yksi pääsi tarttumaan sijaista tämän kaulassa olevasta avainnauhasta ja meinas vallan kuristaa.Yllättävän paljon on voimia pyörätuolivanhuksellakin, sen oon huomannu.

Minä oli kesällä töissä dementiakodissa. Siellä sai kokoajan olla varuillaa... pari "tilannetta" tuli mutta niistä selvisin onneksi vain säikähdyksellä. Ja itkulla pukuhuoneessa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja cat:
Minä oli kesällä töissä dementiakodissa. Siellä sai kokoajan olla varuillaa... pari "tilannetta" tuli mutta niistä selvisin onneksi vain säikähdyksellä. Ja itkulla pukuhuoneessa. :(

Lisään: Ko. paikassa on hyväkuntoisia asukkaita. (kulkevat "omin jaloin")

Minä työskentelen sekavien potilaiden osastolla, suurinosa potilaista on alkoholideliriumissa. Potilaat on käveleviä, osa iso kokoisia miehiä. Päivittäin on jonkinsortin tilanne, vakavampia tilanteita ehkä noin kerran viikossa. Väkivaltatilanteita on meitä hoitajia kohtaan mm. on kuristettu, potkittu, lyöty, purtu, syljetty, raavittu ja lisäksi se sanallinen paska mitä niskaan saa..
Minua on yritetty töissä kuristaa ja eräs huusi tappavansa minut ja juoksi perään, lukuisia potkuja ja lyöntejä myös vastaanottanut olen.. Toiset tilanteet herättävät enemmän pelonsekaisia tunteita kuin toiset..
En pelkää olla töissä, me yritetään mahdollisimman paljon ennakoida tilanteita ja väkivaltaisia potilaita hoidetaan porukalla..

Olin joskus avustajana vaikeasti autisten oppilaiden luokassa, ja ihan hirveää oli. Oppilaat olivat iältään noin 41-17v eli osa oli jo ihan aikuisten miesten kokoisia ja potkuissa/lyönneissä oli voimaa. Mulla oli koko ajan jossain mustelmia, muutamilla työkavereilla meni rillejä rikki, yhdellä polvi tosi pahasti jne. jne. Olen lisäksi pienikokoinen ja silloin olin myös melko samaa ikää oppilaiden kanssa. Myös toisten oppilaiden avoin seksuaalinen käytös ahdisti. Korostan, että nämä olivat todella vaikeasti autistisia, vain yksi taisi osata puhua.

Tietty eniten vaahinkoa oppilaat tekivät itselleen ja toisilleen, mut mua kyllä ihan oikeasti pelotti. Ei ole mun homma, mutta arvostan suuresti heitä, jotka vuosi toisensa jälkeen tekevät suurella sydämellä töitä näiden nuorien kanssa!

Tämä aihe kiinnostaa nyt minuakin. Olen juuri ensi viikolla menossa sijaiseksi paikkaan, jossa tiedän olevan muutamia aggressiivisesti käyttäytyviä vanhuksia. Yksi taitaa olla aivan vuodepotilas, muut pyörätuolissa. Onko jollain antaa jotain yleispäteviä vinkkejä näiden potilaiden kohtaamiseen ja heidän hoitamiseen? Jotain, mitä tulisi erityisesti ottaa huomioon. Ennen ei minun kohdalle ole tällaisia tapauksia sattunut. Se mikä minua ihmetyttää, niin tuolla paikassa hyvin usein hoitajat hoitavat potilaat (myös nämä aggressiiviset tapaukset) yksin.

Kaikenlaisia neuvoja ja vinkkejä olisi siis kiva kuulla kokeneimmilta :)

Yhteistyössä