Hei te joilla jännitysniska!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lilla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lilla"

Vieras
Te joilla jännitysniska tiedätte varmaan kaikki kammottavat ja pelottavat fyysiset oireet jotka se aikaan saa.. Monesti olen pelännyt aivokasvainta, ms-tautia, veritulppaa, aivohalvausta tai verenvuotoa.

Nyt kysynkin teiltä aiheuttaako jännitysniska teillä mielialan kanssa ongelmia?
Esim ahdistusta, paniikkihäiriö tyyppiset kohtaukset, masennusta.

Ei mitään ahdistusta, mutta joka kerta, kun se "iskee" uudestaan niin aina miettii, että
onko tässä nyt jotain muutakin, kun "vaan" tämä niska...

Kerran mulla meni ihan puhekyky oudoksi ja käsi meni ihan tunnottomaksi .. Tää oli kauhea kokemus!!! :(
-Epäiltiin jotain aivoissa ja kuvattiin pää, mutta ei onneksi mitään, mutta aina säikäyttää silti....

Ei kai tähän koskaa totu!

Kyllä mulla aiheuttaa mielialaongelmia huoli, pelko, lääkärien välinpitämättömyys ja puhumattomuus. Mä olen nimittäin itse tehnyt tuon diagnoosin kun kokeet ei näytä mitään. Niskaongelmaan lääkärit ei sano mitään. Tuota sanaa ei ole edes käytetty vaikka kaikki tyypilliset oireet on.

Täällä on ollut paniikkia ilmassa :/ Niska oireili aluksi hiumauksena/keikutuksena eikä juurikaan niskakipuna. Kun hieronta, lihastenrentouttaja eikä jumppa tehonnut alkoi henkinen puoli oikkuilla.. tuli sellanen fiilin et "hitto kun mikään ei auta" pelkäsin että taphtuu jotain kamnalaa kun olen lapsen kanssa yksin ja aloin panikoida.

Olin aivan loppu ja soitin ajan lääkärille, vollotin siellä oireista kertoessani ja sain rauhottavia sekä jutteluapua.
Kyllä kannatti vaikka oli jotenki vaikea myöntää. Nyt jonotan varmuuden vuoksi magneettikuvaan.

kun tietää että kyseessä jännitysniska niin miksi pitää pelätä?

Jos tätä ei itse ole kokenut niin ei voi tietää näitä tuntemuksia!

Näita samoja oireita on aivoverenvuodoissa ym. joten pelko on ihan
oikeutettua, koska aina on myös sekin vaara, että luotat siihen, että on
jännitysniskan oiretta, mutta sitten olisikin ollut pahempaa! :(

Vähän kaksipiippunen juttu, mutta... ei pidä tietysti heti ajatella pahinta!

kun tietää että kyseessä jännitysniska niin miksi pitää pelätä?

Nii, kun se oliskin noin yksinkertaista :) Jännitysniskaahan ei mun käsittääksi voi millään "kokeella" todeta kuten vaikka veransokerin. Mulle ainakin (en ole siis ap) lääkäri sanoi et tämä magneettikuva on viimeinen keino jolla päätäni tällä erää tutkitaan ja poissuljetaan vakavampia juttuja.

Kaitpa ihiminen monesti pelkää jotain paljon pahempaa kun on epätietoinen tilanne..

[QUOTE="paniikki";25837156]Nii, kun se oliskin noin yksinkertaista :) Jännitysniskaahan ei mun käsittääksi voi millään "kokeella" todeta kuten vaikka veransokerin. Mulle ainakin (en ole siis ap) lääkäri sanoi et tämä magneettikuva on viimeinen keino jolla päätäni tällä erää tutkitaan ja poissuljetaan vakavampia juttuja.

Kaitpa ihiminen monesti pelkää jotain paljon pahempaa kun on epätietoinen tilanne..[/QUOTE]

Mulla on todettu jännitysniska, kaikki muu on tutkimuksilla poissuljettu. Siksi en jaksa enää pelätä mitään.

No siis ne oireet ainakin aiheuttaa.. Ja ei se mieliala kovin ylhäällä ole silloin kun vaiva pahimmillaan. :(

Omat oireeni päänsäryn lisäksi siis mm huimaus, käsien pistely, särky ohimoilla, leuassa asti, kaulassa, korvakipu, näköhäiriöitä, oksettava olo... ja vaikka ja mitä vielä sen lisäksi..

Koetan aina venytellä jos tulee pahin kuin myös lämpöpusseja mutta eipä ne paljon auta..

No siis ne oireet ainakin aiheuttaa.. Ja ei se mieliala kovin ylhäällä ole silloin kun vaiva pahimmillaan. :(

Omat oireeni päänsäryn lisäksi siis mm huimaus, käsien pistely, särky ohimoilla, leuassa asti, kaulassa, korvakipu, näköhäiriöitä, oksettava olo... ja vaikka ja mitä vielä sen lisäksi..

Koetan aina venytellä jos tulee pahin kuin myös lämpöpusseja mutta eipä ne paljon auta..

Mulla samat oireet. Vaihtelevasti niitä on ollut jo yli 30 vuotta, joten kyllä tähän on tottunut. Mutta silti tulee ahdistustakin, kun oireet ovat pahimmillaan, ja huimauksen aikana jopa paniikkituntemuksia.

Mulla on paha jännitysniska ja tosi pahoja oireita jos jätän hieronnassa käymisen ja jumppaamisen väliin. Mutta en oo kyllä oireilua pelänny sen jälkeen kun tajusin että kaikki ne johtuu niskoista vain.

Ihanaa kuulla etten ole yksin. Minulla on pitkäaikaiset selkävaivat jotka leikkauksen jälkeen siirtyi niskoihin ja ramppaamisiin fysiatrianpolilla, hermoratatutkimuksissa jne jne. Niskalihakset, lapalihakset ja kyljet aivan jumissa, fysiterapia ja hieronta ei juurikan auta.
Aika ajoin on ok, mutta sitten kun oireet alkaa iskee hirveä pelko, jos tämä onkin jotain muuta. Huimaus aivan kauheaa, autosta kun nousee tuntuu että taju lähtee, pää on sllaisessa pumpulissa, käsiä ja naamaa pistelee, puhekkin saattaa sammaltaa kun tarpeeksi jumissa on. Huono olo ja näköhäiriöitä.
Kerran jouduin ambulanssilla sairaalaan kun taju lähti. Ja kaikki vain niskojen syytä.
Se tunne on vain niin kamala, aiheuttaa pelkoja kun oireet pahenevat, että kauanko kestää tällä kertaa se yleishuono olo. Onneksi normaalimpia vaiheita välissä :)

Jännitysniska ei aiheuta ahdistusta eikä masennusta vaan päinvastoin. Ahdistuneisuus, masennus ja paniikkihäiriöt aiheuttaa jännitysniskaa.

Kaikkien niskanjännittäjien kannattaa googlettaa myös: "yleistynyt ahdistuneisuushäiriö" tai "GAD"

Itselläni ahdistukseen ja jännitysniskaan auttaa jonkin verran:
-SSRI-lääkkeet
-Rauhoittavat
-Pitkät yöunet
-Säännöllinen ruokailu
-Ulkoilu

Yhteistyössä