Hei te, joiden lapsi on perhepäivähoidossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Onko nämä ihan tavallisia käytäntöjä, vai onko meillä jotenkin outo hoitaja? Meillä siis lapset aloittivat hoidon tammikuun lopulla, eivät ole aiemmin olleet hoidossa ja kaikkien kavereiden lapset päiväkodissa, niin on huono verrata.

Eli siis:

- Hoitaja askartelee perjantaisin A4-kokoisen paperin, joka on tarroin / kiiltokuvin koristeltu ja siinä on seuraavan viikon "ohjelma". Esim. tälle viikolle

MA: Aloitamme viikon oman lelun päivällä, lapsi voi tuoda eläinaiheisen, mieluisen lelun

TI: Ulkoilua, ulkoilua... varustakaa lapsi säänmukaisesti, sillä olemme päiväunia lukuunottamatta koko päivän ulkona!

KE: Multasormia! Eli pääsiäisruohon istutus. Toisitteko kotoa haluamanne astian, johon lapsi istuttaa oman ruohonsa.

TO: Luistelua aamupäivällä, ottakaa omat luistimet ja kypärä mukaan. Pienempi ei tarvitse :)

PE: Eläinten hoivailua (häkin siivousta, harjaamista, kouluttamista..)

(Tähän nyt siis huomautan, että tuntuu välillä oudolta saada näitä, kun jotenkin etukäteen oletin, että perhepäivähoito on todella kodinomaista ja vapaamuotoista. Meillä ei esim. tuolla vastikään 3v täyttäneellä ole luistimia, eikä ollut aikeissa ostaakaan ja sitten ykskaks hoitaja niitä pyytää. Ei kyllä suuttunut, kun sanoin ettei meillä ole, mutta jotenkin tuli itselle kurja olo tuosta. Hoitajalla on kaksi kania, hamsteri ja kaksi koiraa ja perjantaisin usein lasten kanssa siivoaa hamstereiden häkin, tekee koirien kanssa jotain juttuja, että lapset saa mennä piiloon ja koirat etsii ym. Lapsi kyllä tykkää tuosta, mutta tavallaan kai hoitajan kuuluis hoitaa lemmikkinsä vapaa-ajallaan, jos tarkkoja ollaan. Tänään lapset olivat olleet koko päivän ulkona, olivat syöneet lounaaksi nuotiolla paistettua makkaraa ja välipalaksi nuotiolla tehtyjä muurinpohjalettuja. Hoitaja vakuutti, ettei kellään ollu palellu, mutta aika hurjaa silti. Sisällä sentäs olivat nukkuneet, mutta hoitaja kertoi, että kesällä välillä nukkuvat teltassa. No se nyt tietty on ihan ok, jos siellä on kunnon patjat.)

Toinen outo juttu: Pari kertaa on käynyt niin, että lapsilta on vaihdettu vaatetta, mutta pyykkipussia ei ole ollut. Hoitaja on todennut, että laitto vaatteet samantien pyykkikoneeseen, koska oli ollut molemmilla kerroilla mustikkasoppaa, joka oli vaatteet sotkenu ja ajatteli, etteivät lähde jos kerkeevät kuivaa. Tämäkin on tietty ajatuksena ihan herttainen, mutta en ehkä kuitenkaan haluais, että lasteni vaatteet peseentyy vieraiden ihmisten vaatteiden seassa. En viitsinyt asiasta (vielä) sanoa mitään.

Niin ja sitten ruokalista.. Luulin, että on samat ruuat kuin päiväkodeissa & kouluissa mutta hoitaja tekeekin itse ruokalistan. Se on heidän eteisaulassa seinällä ja ruuat on kyllä aika monipuolisia. Mutta käyttää hyvin paljon itse hankittua, eli riistaa ja kalaa on usein, samoin marjoja. Hedelmiä on vain harvoin, marjoilla korvaa ne. Kasvisruokai ei tee ollenkaan. Ja esim. jauheliha on lähes aina hirvestä. Ei mulla tuotakaan vastaan niin kauheasti ole, väistämättä vaan käväissyt mielessä, että "tienaako" hoitaja lisätienestiä käyttämällä ilmaisia raaka-aineita, kun kaupunkihan maksaa kuitenkin kauppahintojen mukaan, jos olen oikein ymmärtänyt?

Siis, kyselen nimeomaan kokemuksia ja mielipiteitä. Kokonaisuutena olen ihan tyytyväinen, koska lapset jäävät hoitoon mielellään ja 3v, joka jo osaa puhua hyvin, kertoilee kovasti mitä ovat puuhailleet.

Niin ja marjoja on paljon, samoin itsekasvatettuja juureksia. Hedelmiä ei koskaan, mitä en pidä pahana. Mieluummin lähiruokaa. Leivän tekee usein itse. Sama mulle tienaako sillä:)

Oonko mä sitten jotenkin outo, kun mielestäni teidän lapsen hoitaja kuulostaa aivan ihanalta? Jos omani menisi phh:lle niin todellakin toivoisin pääsevän samanmoiseen paikkaan :) Musta esim tuo ulkoilupäivä ja eläintenhoito kuulostaa hienolta, ihanaa että hoitaja jaksaa kehitellä kaikkea erikoisempaa puuhaa hoitopäivien kuluksi :) Enkä kyllä valittaisi siitäkään, että joku vapaaehtoisesti lapseni pyykkejä pesisi...

painu V...n
Joko olet hoitaja joka kehuu itseens tai niitä äitejä joita en halua kohdata edes toiselta puolen katua.
Hoitaja on hyvä. Kolmivuotiaalla voi olla luistimet.
Ei makseta kaupan hintojen mukaan vaan alle 5 ekee päivässä ja tähän sisältyy sitten söhkö, vesi yms kulut eli askartelut ja ne mullat ja se mitä jää ruokaan on ehkä alle puolet summasta.
PPh saa itse päättää ruokalistasta. Kunhan ei ole eineksiä ja niitä ei näytä listalla olevan.

TUnnetko itsesi huonoksi äidiksi kun et edes luistimia ole hankkinut?
Lemmikkien kanssa touhuaminen on minusta täysin ok. Lapset oppii vastuuta ja tajuamaan ettei se hamsu itse itseään siivoo. Saavat samalla sylitellä yms.

Mutta vali vali vali. VIe lapsesi päiväkotiin missä ei riitä syliä ja henkilökunta vedetään täysin piippuun.

En ota kantaa muuhun kuin tuohon, että hoitaja mukamas "tienaisi" ateriakorvauksilla. Ruokakorvauksen osuus on vajaa 3 euroa päivä/lapsi ja se kattaa aamupalan, lounaan ja välipalan. Mitähän itse taikoisit sillä rahalla? Vaikka käyttää "ilmaista" hirvenlihaa niin aika paljon maksaa yksistään jo maito!

Itse en tee mitään ohjelmaa vaan intuitiolla mennään päivä kerrallaan. Ulkoillaan paljon ja askarrellaan joskus. Mukaan mahtuu myös kerhoilua.

Alkuperäinen kirjoittaja äiteee;28187701:
Niin ja marjoja on paljon, samoin itsekasvatettuja juureksia. Hedelmiä ei koskaan, mitä en pidä pahana. Mieluummin lähiruokaa. Leivän tekee usein itse. Sama mulle tienaako sillä:)

Ettekö arvosta marjoja? Parempi vaihtoehto se on tuontihedelmille. Ja jos tekee itse leivän niin plussaa sekin.

Toihan on ihana hoitaja. Jaksaa panostaa siihen viikkoon, keksiä kaikkea kivaa, noi makkaranpaistot ym. Ihanaa!

Tosta pyykkäämisestä sanoisin itse, että ei tarvitse pestä meidän pyykkiä vaan mielellään pesisimme ne itse. Ihan reippaasti vaan sanoo, tuskin pph siitä nokkiinsa ottaa.
Ja noi luistimet/sukset, niin ei tosissaan ole pakko hankkia. Uskon, että pph pystyy kompromissiin, kuten päiväkodeissakin, että ne kellä sukset niin hiihtelee ja muut sitten laskee vaikka pulkkamäkeä.

Ja mitä väliä sen on, mistä pph ruuat hankkii ja mitäkö ne maksaa? Tekeekö se siitä lihasta parempaa, että se haetaan kaupasta? Ei se pph nyt oikeesti rikastumaan pääse, vaikka ei ruokakauppaan paljoa rahaa upotakkaan. Kuitenkin monipuolinen ruokavalio.

Ja myös tollanen kanien häkkien siivoominen on mielekästä hommaa lapsille. Jos lapset tykkää ja viihtyy, niin mitä väliä senkään on vaikka eläimet otetaankin mukaan siihen päivärytmiin? Kyllä se pph tekee paljon muitakin kotitöitä työpäivänsä ohella, joihin ei lapset edes mukaan pääse :))

Kuulostaapa kivalta! Teillä on tuuria, kun olette saaneet hoitajan, joka panostaa työhönsä.

Meillä ei ole ohjelmaa, mutta viikoittain toistuu jotain juttuja tiettyinä päivinä, ja sitten välillä tekevät muiden hoitajien kanssa jotain spesiaalia (metsäretkiä nuotiojuttujen kera tms). Vaatteitakin hoitaja on joskus pessyt, jos on ollut jotain kakat housuissa&lakanoissa -tyyppisiä tilanteita. Olen pitänyt sitä tosi huomaavaisena! Ruokalistaakaan ei ole. Toisinaan ruoka on nakit ja pinattiletut -tyyppistä, mutta joskus on ollut hirvilihapulliakin. Olen siitä iloinen, koska lapset saavat maistella ruokia, joita kotona ei tarjota. Ylipäätään arvostan pph:n tekemää työtä todella paljon!

Oi kuinka ihanalta kuulostaa teidän lasten hoitotäti =) olkaa onnellisia kun olette tuollaisen aarteen löytäneet!

Meillä myös lapsi pph:lla jo kovasti tykätään.
Ruoka ei mene kunnan listojen mukaan, vaan ihan itse päättää mitä ruokaa lapsille laittaa. Ja aina on ihan kunnon sapuskat.

Luultavasti teidän lasten hoitopaikassa ruoka jopa parempaa kuin muilla pph:lla, koska ei tarvitse niin laskea ruokaan menevää rahaa kun kerran käyttää paljon itse hankittua.

Yhteistyössä