Hei Tarah!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Cecilia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Cecilia

Vieras
Tarah!
Laitoin vauvanhoitopalstalle allaolevan viestin, ja joku vinkkasi, että asut Tanskassa.

""Olemme perheemme kanssa aikeissa muuttaa Kööpenhaminan seudulle ensi maaliskuussa. Meillä on silloin vajaa kaksivuotias poika ja parin kuukauden ikäinen vauva. Mies olisi töissä tanskalaisella työnantajalla ja itse hoitaisin lapsia kotona. Monenlaista asiaa pitäisi selvittää ennen muuttoa... mm. saisinko rahallista tukea lastenhoitoon Tanskan valtiolta, kun Kelan tukia ei ilmeisesti ulkomaille saa.
Mielelläni kuulisin kokemuksia asumisesta Tanskassa lapsiperheen näkökulmasta... esim lapsiystävällisistä asuinalueista Köpiksen lähellä ( tunteeko joku Virumin aluetta?).
Mitkähän olisi parhaat kanavat tutustua toisiin äiteihin ja lapsiperheisiin sitten paikan päällä, joko suomalaisiin, muihin ulkkareihin tai paikallisiin? Onko Tanskassa samalla lailla perhekahviloita, perhekerhoja tai samantyyppistä ""hiekkalaatikko- / leikkipuistokulttuuria"" kuin Suomessa?
Kiitos etukäteen!""

Ollaan miehen kanssa asuttu Tanskassa ja vaikka meillä ei omia lapsia olekaan (vielä, viikkoja minulla nyt 9+), niin kuultiin alueesta nimeltä hilleröd (ö olis oikeasti sitä tanskalaista mallia). En nyt ole ihan satavarma tuosta nimestä... Alue on ehkä n.30 (saattaa olla enemmänkin)kilsaa Köpiksestä, mies kävi siellä kerran ja kehui tosi kauniiksi. Lapsiperheelle huippupaikka, koska siellä maksetaan ekstraa pienistä lapsista. Tuki oli muistaakseni melko iso. Se oli siis semmoinen paikkakuntakohtainen lisä. Kannattaa ottaa selvää paikasta. Miehen työkaveri perheineen asuu siellä ja perheen isä käy Köpiksessä töissä. Matka ei ole mikään kamala. Köpis on aivan ihana paikka asua. Nauttikaa olostanne!

Kiitos vinkistä!! Olin käsittänyt että perhevapaan jälkeen maksettais vain lapsilisät (jotka tosin vähän isompia kuin Suomessa), mutta hauska kuulla että tuollaisia paikkakuntakohtaisia lisiäkin on. Mutta onko se tuloista riippuvainen lisä? Mihin ilmansuuntaan Köpiksestä tuo paikka on? Mieheni työ on Virumissa.

Tuo paikan nimi oli oikein. Muistaakseni Köpiksen eteläpuolella, tarkista kartasta. Ei ole tuloista riippuvainen ja maksetaan alle kaksivuotiaista. Mies meinasi, että raha oli ihan tuntuva. Vähän kiirus töihin...

Hei Cecilia,

Itse muutin tyttäreni kanssa Köpikseen 2004 maaliskuussa.
Olen nyt naimisissa tanskalaisen miehen kanssa ja meille syntyy vauva helmikuussa-06.
Itse asumme Christianshavnissa, joka on aivan keskustan tuntumassa. Haaveilen muutosta kauemmas, en halua kasvattaa lapsia keskustassa.
Tällä hetkellä olen itse kotona.
Kannattaa varautua varmaankin siihen, että kulttuurieroja on ja itse sain kulttuurishokin. Luulin että Tanska on ihan samanlainen kuin Suomikin.
En tiedä noista raha-asioista kun itse en saa tällä hetkellä yhtikäs mitään mieheni tulojen vuoksi.

Tässä pari linkkiä joista hyötyä kun haluaa tutustua muihin suomalaisiin:

http://groups.yahoo.com/group/tanska-lista/

Tällä listalla mainostetaan usein mm. äitien ravintola-illoista ja perhetapaamisista ruotsalaisella kirkolla.
Itse olen käynyt tapaamisessa vain kerran, ajattelin että menen joku kerta taas, mutta kun esikoiseni on jo 4½-vuotias ja muut ovat reilusti nuorempia, niin on käynti siirtynyt ja siirtynyt.
Mutta aika käy pitkäksi kotonakin..

http://www.suomi.dk/

Tämä on Tanskan suomalaisten infosivu.

Toivottavasti näistä oli hyötyä ja toivottavasti törmäämme vaikka siellä perhekerhossa joskus =)

Tervetuloa Tanskaan :)

Heippa Tarah ja VP,

Kiitoksia paljon näistä neuvoista. Nyt menee jo lapsiasioista ohi, mutta osaisitteko vielä arvioida, mikä on Kööpenhaminassa ja lähistöllä palkkataso ja asuntojen vuokrataso verrattuna Suomen vastaaviin? Korkeampi varmasti, mutta kuinka paljon? Mieheni on kaupallisella alalla (controller). Kuten huomaatte, olemme vasta alkuvaiheessa muuttoon liittyvässä selvitystyössämme;-)

Hei Cecilia,

Siis nuo elämisen kalleusasiat riippuu paljon siitä missäpäin asuu. Maalla on varmaan aika lailla samanhintaista kuin Suomessa, mutta täällä Köpiksessä reilusti kalliimpaa.

Verothan on korkeammat mutta niin on sitten tulotkin.
Vaikea alkaa tarkemmin vertaamaan.
Sairaalassa potilaana oleminen ja lääkärissä käynnit ovat sitten taas täysin ilmaisia.
Moni on sanonut, että Tanskan malli on parempi.

Tässä taas infoa :)