Hei osittaista hoitovapaata tekevät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tuulia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tuulia"

Vieras
Paljonko tulot tippuu noin 2000e brutto ansaitsevalla ja n. 1500 e käteen saavalla, pieneneekö vero% paljon? Paljonko on kelan osittainen hoitoraha? Kannattaako? Tiukkaa on mutta lapset ovat ekalle ja tokalle luokalle menossa ja helpottaisi arkea

No kun teet korkeintaan 30 tun tia viikossa 38 sijaan, voit sen laskea suoraan jakamalla ja kertomalla. Veroprosenttia en ole muutellut ja rahaa kelasta saanee noin 100e.

Minä teen 6h päivää tällä hetkellä ja brutopalkka normaalisti n.2000. Nyt bruttopalkkan n. 1700 sisältäen jotain kokemuslisiä. Käteen jää vähän alle 1400 sisältäen jonkin verran iltatyölisiä. Veroprosentti kyllä pieneni jonkin verran, mutta en muista tarkkaan paljonko.

Kelasta saan jotain, mutta en sitäkään summaa muista. Tieto löytyy kyllä Kelan sivuilta. Muistelisin, että alle 100€ on kuitenkin kyse.

Miks tota rahaa ei makseta yli kolme vuotiaasta????
Saanko sitä jos lapsi, alle 3v, menee nyt syksyllä yksityiselle hoitoon ja mä teen vain 20h viikossa töitä. Onko työsopimuksen oltava kokopäivätyö? kun mulla on osa-aikaduuni.

Saanko sitä jos lapsi, alle 3v, menee nyt syksyllä yksityiselle hoitoon ja mä teen vain 20h viikossa töitä. Onko työsopimuksen oltava kokopäivätyö? kun mulla on osa-aikaduuni.

Siksi kun se on suunnattu ihan pienten lasten kotihoidon tulemiseen. Sittenhän sitä taas saa kun lapsi menee kouluun parin vuoden ajan. Tuki on kyllä tosi pieni kun on veronalaista tuloa.

on oltava kokopäivätyö, osa-aikaisella työllä tukea ei saa.

Mun mielestä toi oli tosi hankala systeemi, samat työt piti tehdä niska limassa ja naurettavalla palkalla. Tosi pieni vaikutus oli hoitomalsuihin ja kelan tuella kuittasi yhden kauppalaskun. Joillain aloillla toimii paremmin kuin toisilla.

Koska se on tarkoitettu helpottamaan pienten hoitopäivää ja eka/tokaluokkalaisten koulupäivää (tai yksinoloa)

Et saa, koska saat varmasti yksityisen hoidon tukea ja kela ei maksa kahta yhtäaikaa + se on korvaus siitä että kokoaikainen lyhentää työpäiväänsä. Eli ensin pitää olla kokoaikainen jotta voi lyhentää.

Mä teen 120h/kk, ja voin tehdä sen niin että vaikka parissa viikossa tunnit ja loput kuukaudesta siiten vapaana. Yleensä teen muutaman 10 tuntisen päivän niinä päivinä kun on mahdollista (koululaiset tulee muuten hoidettua).
Mulla on tuleva ekaluokkalainen ja tokaluokkalainen, vanhemmalla on keskittymishäiriö ja ip-kerho koulun jälkeen oli ihan mahdoton vaihtoehto. Joten päädyttiin tähän. Säästän siis ip-kerhon maksun ja saan kelalta alle satasen - no palkka pieneni kyllä reilusti.

Mun mielestä tuossa jää vain plussalle, ei ehkä rahallisesti, mutta muuten. Eikä noilla tuloilla edes se rahallinen tappio oo kovinkaan suuri, etenkin jos huomioi mahdollisen iltapäiväkerhomaksun pois jäämisen.

Ootas hetki, laskeskelen vähän sulle tarkemmin...

[QUOTE="vieras";28734745]
Et saa, koska saat varmasti yksityisen hoidon tukea ja kela ei maksa kahta yhtäaikaa + se on korvaus siitä että kokoaikainen lyhentää työpäiväänsä. Eli ensin pitää olla kokoaikainen jotta voi lyhentää.
[/QUOTE]

Kyllä sitä saa yksityisenhoidon piirissäkin. mutta tosiaan tuo osa-aika/kokopäivätyö. siihen en löytänyt vastausta. Eli jos pienen lapsen vanhempi menee osa-aika töihin lyhentääkseen toisen hoitopäivää mutta saadakseen edes jotain tuloja ni taas rankaistaan, menetätä kotihoidontuen, joudut maksamaan hoitomaksun, teet lyhyttä viikkoa muttet saa sitä vaivaista satasta minkä kokoäivätyössä oleva.
onhan toi tosiaan naurettava korvaus kun monella työmaalla kuitenkin joudut tekemään koko viikon työt pienemmällä ajalla.

No niin, pikaiset suurpiirteiset laskelmat on nyt tehty :-)

Esimerkkilaskussa laskin Espoossa asuvan, evlut-kirkkoon kuuluvan esimerkkihenkilön mukaan, ilman muita tuloja ja vähennyksiä.

Tulot ennen osittaista 26000 e/vuosi, veroprosentiksi tulee 15,5 (+ 5,75 % eläke yms. maksuja), kuukaudessa jää käteen 1575 euroa.

Osittainen työaika 80 % normaalista, tulot 20800 e/vuosi, veroprosentti 12,5 (+5,75 %), kuukaudessa jää käteen 1308 euroa.

Erotus 267 euroa. Kelalta saa 96 euroa - verot eli vähän alle 80 euroa. Iltapäiväkerhomaksut kahdelta voi vielä vähentää tuosta, meillä ne tekis 160 euroa. Lopputulos kutakuinkin +-0.

Mä oon oikeesti kokenu ton niiiin hyvänä, mutta näähän on tietty monen osatekijän summia. Mulla onnistuu hommat siten, ettei mun tarttee tehdä niitä 8 tunnin töitä 6,5 tunnissa vaan työtahti on ihan sama kun aikaisemminkin.

Mä siis kannustan kovasti!

Yhteistyössä