Hei onko se tosiaan niin, että asunnon ostaja saa pienentää veroprosenttiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ollaan ensiasunnon ostajia (asuntoa ei vielä löytynyt) ja nyt vasta netistä luin, että verovähennystä saa palkasta? Onko se siis niin, että voi suoraan muutoverokortilla pudottaa veroprosenttiaan? Paljonko se on yleensä? Esim. jos nyt on veroprosentti 21? Vaikuttaako lapsien lukumäärä, meillä on kaksi lasta?

Olisiko jotain hyvää linkkiä kellään, en itse löydä. Kiitos!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
no kyllähän mä sen tiedän :) Mutta mätkyjä kyllä tulee, jos ei vähentää saa. Siksi mä täältä kysyn, kun en mistään mitään tajua.

Miten niin tulee mätkyjä jos prosenttia pitäisi nyt pienentää? En ymmärrä?? Palautuksiahan teille tulee, jos asunnosta saa verovähennystä.

juurikin niin että ne korot saa vähentää, eli riippuu paljon lainan määrästä ja korosta paljonko tippuu, ja sitä vero% ei saa itse pienentää korottaa saa mutta ei pienentää, joten soitto verotoimistoon ja sitä kautta. mulla on nyt ollut vero% luokkaa 13-15 % yksi lapsi (tämä ei kylläkään paljoa vaikuta) ja ne lainan korot tekee suurimman vaikutuksen.

Asuntolainan korot voi vähentää verotuksessa ja tämä yleensä laskee verotusta. Itsellä vaikutus oli noin 3% maksimi verovähennyksellä. Alaikäiset lapset nostavat hieman korkojen verovähennysoikeuden määrää.

http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=2250;52154

Alkuperäinen kirjoittaja harmis:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
Itse asiassa vaikuttaa kun ovat alaikäisiä.
Millä tavalla, muuten kuin elatusvelvollisen saama minimaalisen pieni vähennys?

No juuri sillä tavoin. Meinaatko että jos se vähennys on minimaalinen niin sitä ei silloin edes ole?!

No ehkä Candide meinas sillä tavalla, että kahden huoltajan perheessä ei ole lapsivähennyksiä. Joskus ennen muuten oli...

Korkovähennyksessä:
Alijäämähyvityksen enimmäismäärää korotetaan lapsikorotuksella, joka on 400 euroa yhdestä alaikäisestä lapsesta ja 800 euroa kahdesta tai useammasta lapsesta.

joku allijäämän lapsikorotus. Tunnustan että en ole selvittänyt mitä se käytännössä tarkoittaa.

http://portal.vero.fi/public/default.aspx?uielementsize=2&nodeid=7817

Eli jos on paljon esim korkoja, niin sitten niitä saa vähentää enemmän. Allekirjoittanut ei saa edes 5000e täyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

joku allijäämän lapsikorotus. Tunnustan että en ole selvittänyt mitä se käytännössä tarkoittaa.

http://portal.vero.fi/public/default.aspx?uielementsize=2&nodeid=7817

Eli jos on paljon esim korkoja, niin sitten niitä saa vähentää enemmän. Allekirjoittanut ei saa edes 5000e täyteen.

Okei, tämä ei minullekaan koskaan ole selvinnyt, emme ole sellaista koskaan saaneet, vaikka meillä aikoinaan on ollut melko iso laina korkeiden korkojen aikaan ja kaksi pientä lasta, ei silti tuohon ole koskaan "ylletty", mutta voi olla että muistan väärin, siitä on jo aikaa :)

nii, ja se on sitte se varainsiirtovero mitä ensiasunnon ostaja ei maksa mutta muut maksaa. kaikki asuntovelalliset saa vähentää korot verotuksessa.

Yhteistyössä