Hei nyt oikeesti HYVÄ suolainen tuulihattu-taikina ja nopeesti!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pikku Mii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Pikku Mii

Aktiivinen jäsen
21.05.2005
4 220
0
36
Mä en käsitä kuinka teen mun ohjeen mukaan nykyään sen väärin, hatut muistuttavat rieskoja, ei siis kohoa ollenkaan! |O

Oon nyt kax viime kertaa ton mokannut noin..edellis kerralla vatkasin kunnolla vatkaimella,luulin että siinä vika..Yöllä sit koitin soveltaa ja vatkasin käsin ja nostelin että tulis oikein kuohkea ja kohois,paskat! Miksi se ennen onnistui muttei enää??

Nyt apuja ja äkkiä,kun tytön kakkukin on vielä tekemättä!

Tässä siis ohje jolla mä yritin:

Tuulihatut

Tässä on tuulihattujen perusohje, josta tulee yksi kranssi tai 15 leivosta. Pikkupallosia taikinasta tulee noin 40-50 kappaletta.

2 dl vettä
100 g voita tai margariinia
1 tl sokeria (ei suolaisiin)
ripaus suolaa
1,5 dl vehnäjauhoja
3 munaa

Kiehauta vesi, rasva, suola ja sokeri. Lisää jauhot kerralla ja vatkaa puuhaarukalla seos kiinteäksi palloksi. Kaada taikina kulhoon jäähtymään. Lisää munat yksitellen voimakkaasti (mieluiten sähkövatkaimella) vatkaten.

Pursota tai nosta kahdella teelusikalla nokareita leivinpaperille pellille, jos haluat pieniä pallosia tai ruokalusikoilla, jos haluat jälkiruoka-annoksia tai leivoksia. Tai laita taikina suuren kranssin muotoiseksi. Paista 200-225-asteisen uunin keskiosassa 20-40 minuuttia leivonnaisten koosta riippuen. Tuulihattujen tulee kohota hyvin ja kypsinä ne ovat hyvin keveitä. Älä avaa uunin luukkua ensimmäisen 20 minuutin aikana, jotta leivonnaiset eivät laske.

JA MÄ EN AVANNU UUNIN LUUKKUA LIIAN AIKASIN! |O :headwall: :D Alkaa hermostuttaa.. :ashamed:

Tässä helppo perusohje,voi täyttää suolaisella tai makealla

1,5dl vettä
75g voita tai margar.
1,5dl vehnäjauh.
2 munaa

Kiehauta vesi ja rasva.Lisää jauhot ja vatkaa samalla voimakkaasti,kunnes taikina irtautuu pohjasta.
Anna taikinan jäähtyä.Lisää munat yksitellen voimakkaasti vatkaten,ja jatka vatkaamista vielä 5-10min.
Ota taikinasta kahdella lusikalla kokkareita tai pursota pellille.
Paistaessa uunin luukkua ei saa avata ekan kymmenen minuutin aikana!!
200 astetta ja n.25min.

No en vatkannut noin kauaa..siis vatkaimella? :o No koitanko sitä nyt?Ne melkein kärähti eilen,eli en ottanut liian aikaisin pois..

Eli vatkaimella 10min?

Sitä oon kans ihmetellyt,kun kehotetaan tekemään taikinasta(ennen munia)kiinteä pallo..siitä mitään kiinteää saa :headwall: Ja mittasuhteet oon tarkastanut sata kertaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:
No en vatkannut noin kauaa..siis vatkaimella? :o No koitanko sitä nyt?Ne melkein kärähti eilen,eli en ottanut liian aikaisin pois..

Eli vatkaimella 10min?

Sitä oon kans ihmetellyt,kun kehotetaan tekemään taikinasta(ennen munia)kiinteä pallo..siitä mitään kiinteää saa :headwall: Ja mittasuhteet oon tarkastanut sata kertaa..

Vatkaimella riittää varmaankin toi 5 minuuttia.
Eikä siitä mitään ihan kiinteää tule jauhojen lisäämisen jälkeen,mutta aikamoista tatinaa kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vitsinhitsi:
Alkuperäinen kirjoittaja Pikku Mii:

Eli vatkaimella 10min?

Vatkaimella riittää varmaankin toi 5 minuuttia.
Eikä siitä mitään ihan kiinteää tule jauhojen lisäämisen jälkeen,mutta aikamoista tatinaa kuitenkin.

Kiitos! :flower: :D

Alkuperäinen kirjoittaja Vitsinhitsi:
Tässä helppo perusohje,voi täyttää suolaisella tai makealla

1,5dl vettä
75g voita tai margar.
1,5dl vehnäjauh.
2 munaa

Kiehauta vesi ja rasva.Lisää jauhot ja vatkaa samalla voimakkaasti,kunnes taikina irtautuu pohjasta.
Anna taikinan jäähtyä.Lisää munat yksitellen voimakkaasti vatkaten,ja jatka vatkaamista vielä 5-10min.
Ota taikinasta kahdella lusikalla kokkareita tai pursota pellille.
Paistaessa uunin luukkua ei saa avata ekan kymmenen minuutin aikana!!
200 astetta ja n.25min.

Kannattaa kokeilla tätä ohjetta. Itsellä on samanlainen ja sillä onnistuu.

Just tein tuolla samalla ohjeella kuin sinäkin ja onnistui hyvin. Mun ohjeessa oli lisätekstit: "reilu 1,5 dl vehnäjauhoja ja 3 pientä munaa. Ota kattila pois levyltä, kun taikina irtoaa reunoilta." En vatkannut koneella ja ihan hyvin kohosivat.

Yhteistyössä