Hei munasolun luovuttajat! Nyt infoa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TummatHiukset
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

TummatHiukset

Vieras
Hei kaikille. Olen tällä hetkellä fertinovalla munasolun lahjoittajissa. Testit on tehty ynm. Mutta vielä ei ole löytynyt vastaanottajaa. Kauanko teillä meni ennenkuin löytyi sopiva ihminen? Ja pystynkö liittymään mihinkään muuhun klinikkaan tai väestöliittoon? Vai pitääkö pitäytyä nyt vain tässä yhdessä minkä on valinnut?En kuitenkaan tekisi enempää niitä luovutuksia kuin on sallittua.

Kyl kait siitä jotain sai mutta en sillä pohjalla ole lähdössä auttamaan :D ehkä minunlaisiani ei vain ole nyt siellä. Mutta kysymys oli että pystynkö olemaan useamman klinikan kirjoilla? Vai pitääkö olla nyt vain tässä yhdessä?

4l9wl83ze2p.png

Ehkä kannattaa kysyä sieltä klinikalta?
Toisaaalta jos mietin tilannetta omalle kohdalle, ni pysyisin siinä yhdessä.. Siellä kuitenkin koko ajan etsivät sopivaa vastaanottajaa ja varmasti löytyy nopeasti (heitä kun on tosissaan jonoiksi asti)...

Mä pääsin Väestöliiton kilinikalla luovuttamaan heti seuraavasta kierrosta, kun testit oli tehty.. Menen varmasti vielä uudestaankin..:)

Millaisia kriteerejä on munasolun luovuttajalle? Olen miettinyt, mutta mulla on kasvoissa eräs etninen erityispiirre enkä ole varma haluaisiko luovutetun munasoluin vastaanottaja lapselleen sellaista piirrettä kun se kertoisi ulkomaalaisesta alkuperästä. Miten tarkkoja vastaanottajat on sen suhteen, että pitääkö luovuttajan olla ns. "täydellisen" näköinen suomalainen, vai kavahtaako he jos saavatkin vivahteen eksotiikkaa munasoluun... Ja miten tarkkaan luovuttajan tiedot syynätään, voivatko vastaanottajat mm. nähdä valokuvia, koulutustaustaa, jne.?

Löytyi heti. Jonoa on vaikka kuinka ja paljon, joten vastaanottaja on löytynyt joka kerta heti samana päivänä, kun olen luovutushalukkuuteni ilmaissut :)

Munasoluja luovutetaan niin, että etnisyys otetaan huomioon. Koska olen itse valkoihoinen, ei solujani luovuteta naiselle, joka on tummaihoinen. Luovuttajan ja vastaajan ulkonäön tulee olla tietyiltä määrin vastaavat, eli sama etninen tausta, suunnilleen sama pituus, samansuuntainen hiustenväri ja sama silmienväri, tietyin poikkeuksin.

Perus suomalaiselle tallaajalle ei siis anneta soluja, joista kehittyvä ja syntyvä lapsi muistuttaa etniseltä syntyperältään jotakin muuta, kuin suomalaista lasta.

Luovuttaja saa olla eksoottinenkin ulkonäöltään, sillä varmasti heitä löytyy myös vastaanottajista. Joille ei siis tällöin sovi ne perus suomalaisten solut, vaan he tarvitsevat niitä oman etnisen taustansa esille tuovia soluja.

Vastaanottajat tietävät minusta vain ikäni (tämä kerrotaan vasta silloin, jos luovutuksesta alkaa raskaus), pituuteni, hiusteni värin ja silmieni värin. Muistaakseni heille kerrottiin myös se, että minulla on biologinen lapsi/lapsia. Aivan varma tästä en kuitenkaan ole, mutta sellainen muistikuva mulle jäi, että vastaanottajille oltaisiin moinen kerottu. Lähinnä siis siksi, että he ovat tietoisia siitä, että soluillani on todistetusti mahdollista saada lapsi. Luovuttajaksi tosin kelpaa myös lapseton.

Mitään kuvia tms. he eivät luovuttajasta saa, sillä heillä ei ole oikeutta tietää luovuttajasta mitään muuta, kuin nuo em. asiat.

Alkuperäinen kirjoittaja Epävarma mutta avulias;29986672:
Millaisia kriteerejä on munasolun luovuttajalle? Olen miettinyt, mutta mulla on kasvoissa eräs etninen erityispiirre enkä ole varma haluaisiko luovutetun munasoluin vastaanottaja lapselleen sellaista piirrettä kun se kertoisi ulkomaalaisesta alkuperästä. Miten tarkkoja vastaanottajat on sen suhteen, että pitääkö luovuttajan olla ns. "täydellisen" näköinen suomalainen, vai kavahtaako he jos saavatkin vivahteen eksotiikkaa munasoluun... Ja miten tarkkaan luovuttajan tiedot syynätään, voivatko vastaanottajat mm. nähdä valokuvia, koulutustaustaa, jne.?

Niin, siellä jonossa saattaa ihan hyvin odotella omaa tilaisuuttaan pariskunta, jolla on sama etninen piirre kuin sulla? Tai sitten joku, jolle asialla ei ole mitään merkitystä..:D

Vastaanottajat ei saa luovuttajasta mitään tietoja (eikä luovuttaja vastaanottajasta).. Ainoastaan se (toivottavasti) syntyvä lapsi saa halutessaan tietää, kuka olet, kunhan täyttää 18.

Kriteereinä ei ole oikeastaan muuta kuin se, että olet terve etkä liian nuori tai vanha.. Ja tietenkin perinnölliset, vakavat sairaudet luovuttajan suvussa voi olla este.. Ota yhteyttä johonkin klinikkaan, jos luovuttaminen kiinnostaa..:)

Vastaanottajat ei saa luovuttajasta mitään tietoja (eikä luovuttaja vastaanottajasta).. Ainoastaan se (toivottavasti) syntyvä lapsi saa halutessaan tietää, kuka olet, kunhan täyttää 18.

Tämä on kyllä kieltämättä hankala asia, en haluaisi tavata munasolustani kehittynyttä lasta, haluan pitää ydinperheeni ja tuo kokemus voisi olla liian raskas muille perheenjäsenilleni.

Jos tietäisi varmasti ettei lapsi ala etsimään minua, mutta näköjään heillä on oikeus tietoon ja se hankaloittaa asioita.

Mulla ainakin löytyi heti. Ja lisää ihmisiä olisi vain jonossa. Olen kyllä ihan perussuomalaisen näköinen, eli saaja löytyy helposti.. Vielä 4 kertaa menen luovuttamaan :)

Yhteistyössä