Hei! Mulla ei ole koskaan ollut poskiontelotulehdusta joten voisiko joku auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sairas"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sairas"

Vieras
Menenköhän turhaan istumaan päivystykseen tai edes käymään, että käännyttäisivät pois.

Mulla oli kuumetta viikko sitten ja oikean puolen sierain tukossa. Oikealla puolella on limaisuuutta ollut viikon ja perjantaina alkoi sitten oikean puolen poskipäähän koskemaan. Eilen kipu levisi hampaisiin asti. SÄrkylääkkeet ei auta tuohon jomotukseen.

Oikealta puolelta tulee just sellasta ällö keltaista verensekaista liisteriräkää ja vasemmalta puolelta ihan kirkasta.

Nyt aamulla kipu vain jatkuu ja limaisuu ja räkäisyy on lisinyt, nyt myös toiselle puolelle. Pientä lämpöäkin meinaa olla.

Oliskohan poskionteloissa jotain vai ihan normi flunssaa vain? Mulla ei ole edes ihan kunnon nuhaa ollut vaan pelkästään tämä limaisuus. Ottaako ne todesta tätä kipua vielä kolmen päivän jälkeen? Tuntuu, että silmäänkin sattuu.

Lisätäkseni, että päivä pitäis pitää tätä kipua olis aika kamalaa.

Huomenna olis työpäivä, mutta omalääkäri sijaitsee juuri toisessa päässä kaupunkia kuin työpaikka ja joudun kulkemaan bussilla. Joten siksi olisin päivystykseen menossa.

Kyllä varmaan kannattaa mennä päivystykseen. Itellä on just poskiontelotulehdus, mutta mulla ei ollut vielä nuhaa ollenkaan kun se todettiin. Sain antibiootit. Se siis katsotaan ultralla siitä poskien päältä.

On siellä varmaankin tulehdus ja tyhjennys voisi tehdä hyvää. Tutkimukset osoittavat, että poskiontelotulehduksessa on melko sama syökö antibiootteja vai ei. Se paraneen kuitenkin parissa viikossa. Noin kipeänä pitää tietenkin saada lepäillä sairauslomalla.

Oletko kokeillut höyryhengitystä? Se irrottaa sitä räkää.

Mulla auttaa parhaiten kun laittaa kuumat hauteet poskille. Makaamaan ja haudot poskia, tuntee kun alkaa erite valumaan kurkkuun *yäk*, mutta helpottaa. Mulla on jemmassa semmoset kuperat Smirnovi muovipullot, taskumatin näköset, ne on oivat tähän tarkoitukseen.

Antibiootit on useimmiten jokseenkin turhia poskiontelotulehdukseen, mutta ehkä tosiaan kannattaa sairasloman takia käydä lääkärissä. Mulla oli hiljattain poskiontelotulehdus molemmilla puolilla juuri samanlaisilla oireilla kuin ap:llä, ja itsekseen se parani noin kolmessa viikossa. Mulle poski-, hammas-, silmä- ja pääkipuun auttoi särkylääke. Söin 800 mg:n buranaa 3 - 4 kerta päivässä. Ja höryryhengitys ja lämpimät hauteet on todellakin hyviä konsteja availla röörejä.

Kyllä toi on ihan hyvä syy mennä istumaan päivystykseen. Kuulostaa aika tyypilliseltä sinuiitilta ja flunssan "jälkitautinahan" se yleensä tulee. Sairasloma ei ole välttämätön, jos kuumeeton. Mikrobilääkekuuri, esim. amoksisilliini tai amoksisilliini-klavulaanihappo. sinus scanilla katsovat poskiontelot, joskus NSO rtg, riippuen TK-/YLE-päivystyksen kuvantamismahdollisuuksista. Nestevaakapintaa siinä usein näkyy. Ei mitään punkteeraamisia tarvita, jos ei kroonistunut tilanne. Paranemisia!

Yhteistyössä