Hei kertokaa tuosta Euroopassa vallitsevasta yhden lapsen ihanteesta! Te jotka tiedätte asiasta.

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Haluaisin kuulla tarinoita tai kokemuksia. Kun monessa Euroopan maassa on 1-lapsinen perhe suosiossa. Niin millä tavalla sitä pidetään hyvänä asiana ja näin. Kertokaa kaikki, jotka tiedätte jotain asiasta.

Mä veikkaan, että myös lähiympäristöllä on vaikutusta asiaan. Esim. Suomessa on nyt joku ihme trendi, että kolme lasta on nyt in, niin sitten se aate leviää "kun nyt muillaki on ne 3 lasta, niin miksei meilläkin". Tajuatte varmaan idean.

joukahainen
Meillä on yksilapsi. Unelmana olisi saada niin paljon kuin niitä nyt tulee jos on tullakseen. Rajana kuitenkin pidän max.5. Mitään tiettyä aikajanaa ei ole, mutta olisi kiva ettei muksuilla olisi kymmenen vuoden ikäeroa kuitenkaan :)
Minä en ajattele niin että " hei, mulla on yksi lapsi, tarviin siihen parillisen määrän lisää eli toisen" tai että "hei, minulla on VAIN yksi lapsi että en tarvitse enempää" :) Rakastan lapsia ja teen niitä rakkaudesta. En sen takia että niitä pitää olla just must tiettymäärä.
Raskaaksi tulo kun ei aina niin helppoa kaikilla ole..

kiinnostavaa
En minä asiasta sinänsä tiedä, mutta sellainen mielikuva on, että yksi lapsi koetaan taloudellisesti vähemmän rasittavana ja helpompana esim. matkustellessa. Tosin luulen, ettei kaikki vain päätä, että meille riittää yksi lapsi. Kyllä niitäkin varmasti on, ketkä eivät saa useampia. Olen myös huomannut Suomessa tämän 3-lapsisen perheen ideaalin. En tiedä mistä se johtuu, mutta tuntuu että mun tuttavapiirissä on paljon enemmän niitä kenellä on 3 (tai useampi) lapsi kuin 2 lasta. Tosin kyllä on niitäkin, kenellä on 1 lapsi, joten kai se keskiarvo on lopulta se vajaa 2 :)

"vieras"
Jossain luki, että kaksi lasta on nyt kolme. Eli ennen oli yleisempää 2 lasta ja nyt on yleisempää 3 lasta.

Mutta mites siellä Euroopassa, miksi vain yksi lapsi? Miksi sitä pidetään hyvänä?

"mörkkis"
Ai, en minä ainakaan ole kuullut, että 1 lapsi olisi joku ihanne. Poikkeuksena ehkä Italia, jossa tosi alhainen syntyvyys. Mutta yleensä 2-3 lapsen perheet yleisempiä!

uramamma
on se suomessakin jo olemassa tuo 1-lapsinen ihanne, mutta vain pääkaupunkiseudulla. Usein koulutettujen, menevien "kosmopoliittien" valinta, koska yksi lapsi ei juurikaan haittaa uraa, matkustelua ja shoppailua ym. urbaanin kaupunkilaisen toimintaa. Lisäksi yksi lapsi luo mielikuvan dynaamisesta pariskunnasta, jossa molemmat panostavat myös työhön ja harrastuksiin.

Itse akateemisena uraäitinä olen myös erittäin lapsirakas ja minulla on kolme lasta, vielä neljäs haaveissa. Joudun jättämään lapsitiedon aina työnhakutilanteessa CV:stä pois, koska olen huomannut että useampi lapsi tarkoittaa monien silmissä "elämäntapaäitiä" jota kiinnostaa vain kotiäitiys, ei ura. Monet ovat työelämässä olleet ihan puulla päähän lyötyjä kun ovat kuulleet lapsilukumääräni, moni on sanonut että "luulin sinua lapsettomaksi". Tämä siis on sitä ajattelu/asennetasoa, eli yksi lapsi tai ei lapsia lainkaan luo erilaiset mielikuvat kuin monta lasta.

Sinällään itse tiedän tekeväni pahan ympäristörikoksen maapalloa kohtaan kun lisäännyn enemmän kuin pitäisi, joten ymmärrän toki että yksi lapsi on myös ekologinen valinta. Toisaalta asiassa on myös se puoli että eurooppa on pitkässä juoksussa kuoleva maanosa, ja kaikki tulevaisuuden geneettinen kehitys ja ja ihmiskunnan suunta määräytyy kehittyvissä maissa (afrikka, intia, aasia) ja valkoinen eurooppalainen rotu alkaa käymään uhanalaiseksi - siksi sitäkin perimää kannattaa jatkaa.

tuplat tulossa
Meillä ennestään 1 lapsi ja nyt yllätyskaksoset tulossa. eli kohta lapsia on kolme. Tarkoitus ei ollut näin pienessä ajassa lisääntyä näin suuresti =) Toki vähän mielessä käy nyt että kun tenavia on kohta liuta että tuon yhden kanssa olis ollut helpompaa, mutta en valita.

Ehkä lasten lukumäärä ei ole varsinainen trendi, mutta siihen löytyy aika luonnollisia syitä. Nopea listaus:
1. Sitoudutaan (avioidutaan) myöhemmällä iällä, minkä vuoksi useat naiset ovat 30-40-vuotiaita hankkiessaan esikoistaan (ja tietävät jo mitä haluavat eivätkä pullauttele maailmaan lapsia "huvikseen")
2. Aika - jota lapset tarvitsevat PALJON. Mitä enemmän lapsia, sitä enemmän he vievät aikaa. Halutaan taata yhdelle lapselle mahd. paljon aikaa ja silti säästää sitä harratuksille ja seuraelämälle
3. Raha. Yhden lapsen kanssa on aika turvallista, vaikka perheen taloudessa tapahtuisikin muutoksia
4. Useat yhden lapsen vanhemmat Euroopassa tulevat itse suuremmista perheistä, joissa ovat joutuneet kilpailemaan sisarusten kanssa ja saaneet huonoja kokemuksia - he eivät halua tätä tunnetta omalle lapselleen

Yksi tärkeä syy on varmasti taloudelliset syyt. Espanjassa on ihan hirveä työttömyys nuorten parissa, taisi olla 45 % alle 25-vuotiaista työttömiä. Eli moni nuori ei voi hankkia lapsia, kun ei ole työtä ja rahaa ja vaikuttaa tämä vanhempiinkin ihmisiin. Jos on kokemusta työttömyydestä niin tuskin uskaltaa noin vain hankkia useamman lapsen, ehkä yksi lapsi koetaan turvallisemmaksi, useampiin lapsiin menee aina enemmän rahaa. Nythän todella moni Etelä-Euroopan maa on talousvaikeuksissa, Kreikka, Italia, Espanja, Portugali...

"vieras"
Kai se yksilapsisuus tuntuu taloudessa, harrastuksissa (sekä lapsen että vanhempien) ja muutenkin luulisin asioitten järjestämisen olevan helpompaa.
Itselläni tuo kolme, neljäskin voisi tulla, mutta pitäisi ostaa isompi auto ja siihen ei nyt ole varaa. HAlusin sisaruksia lapsillemme (mieheni myös), koska molemmilla on useampi sisarus ja nyt aikuisenakin (myös lapsuudessa) koemme sen rikkautena.

Yhteistyössä