Hei kaikille?:)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="hups";27094031]Saako tuota lääkettä soittamalla terkkariin? Huh hui. Enkä nyt arvostele sitä että ap sai lääkkeen varalle, vaan ihmettelen jos soittamalla saapi.[/QUOTE]

Kyllä soitamalla sain, kysyin hoitajalla ja se sanoi että hetki lääkäri soittaa sulle takas ja kävin vaan hakemassa reseptin:)... ei sen ihmempää

? Nyt meni ohi...

En mä siitä varteen opamoxia kysynyt. Mä saan painikkikohtauksia lentokoneessa, selitin mun mielestä ihan selvästi että sain Mexicon matkallakin kohtauksen. Mielummin se on mun laukussa, jos jotain tulee, kun olen lentokoneessa sekaisin kun lumiukko. Mä en vaan kestää korkeutta ja ahdistavia paikkoja. Joskun mene hyvin joskus ei. Muuten en mä näitä kohtauksia saa missään, ei edes kun puhun, jännittää vaan, mutta ei minkälaisia kohtauksia tulee

Niin, meni. Ensin kerrot kuinka hirveästi jännittää tavata isoja pomoja.

Ja aiemmin olet kertonut popsineesi Opamoxia ihan johonkin muuhun kuin lentopelkoon, joten pahoittelen että ymmärsin väärin.

[QUOTE="vieras";27094118]Niin, meni. Ensin kerrot kuinka hirveästi jännittää tavata isoja pomoja.

Ja aiemmin olet kertonut popsineesi Opamoxia ihan johonkin muuhun kuin lentopelkoon, joten pahoittelen että ymmärsin väärin.[/QUOTE]

Kyllä jännittää, mutta en mä siihen mitään lääkeitä tarvi:)

Kyllä soitamalla sain, kysyin hoitajalla ja se sanoi että hetki lääkäri soittaa sulle takas ja kävin vaan hakemassa reseptin:)... ei sen ihmempää

On tosiaankin _aika_ erikoista, että bentsodiasepiineihin kuuluvaa lääkeainetta määrätään puhelimitse näkemättä potilasta :O

Bentsodiatsepiinien määrääminen - Neuvoa-antavat - THL

Reseptin luovutus
?Päihtyneelle ei määrätä bentsodiatsepiineja eikä luovuteta reseptiä.
?Bentsodiatsepiinireseptit on haettava pääsääntöisesti henkilökohtaisesti (poikkeuksena liikuntarajoitteiset).
?Reseptiä haettaessa on näytettävä kuvallinen henkilötodistus, ellei potilas ole ennestään tuttu.
?Sovitaan, että vanha resepti palautetaan uutta noudettaessa.

Bentsodiatsepiinien määrääminen - Valvira.fi

Bentsodiatsepiinien määrääminen

Bentsodiatsepiinit ovat lääkkeitä, joita lääkärin määräyksestä voidaan käyttää erityisesti ahdistuneisuuden, jännittyneisyyden, pelkotilojen ja unettomuuden hoidossa silloin, kun lääkehoito on perusteltua. Bentsodiatsepiineja ovat mm. diatsepaami, oksatsepaami, alpratsolaami, tematsepaami, klooridiatsepoksidi, klobatsaami, klonatsepaami ja nitratsepaami. Eräät unilääkkeet (mm. tsopikloni, tsolpideemi, tsaleploni) ovat bentsodiatsepiineja muistuttavia, bentsodiatsepiinien tavoin vaikuttavia lääkkeitä.
Muilla nykyisillä lääkkeillä kuin bentsodiatsepiineillä ei ole yhtä nopeaa ahdistuneisuutta vähentävää vaikutusta ilman välittömiä haittavaikutuksia. Bentsodiatsepiinit ja niiden tavoin vaikuttavat unilääkkeet voivat kuitenkin aiheuttaa vakavan fyysisen ja/tai psyykkisen riippuvuuden ja väärinkäytön vaaran. Ainakin suurina annoksina ne voivat heikentävää potilaan muistitoimintoja, ja varsinkin ikääntyneille potilaille ne voivat lisätä kaatumisvaaraa. Bentsodiatsepiinit voivat aiheuttaa päiväsaikaista väsymystä ja mm. heikentää autolla-ajokykyä. Bentsodiatsepiinien ja alkoholin yhtäaikaisella käytöllä voi olla erittäin vaarallisia haittavaikutuksia. Lääkärin tulisi määrätä näitä lääkkeitä vain tarkan harkinnan perusteella. Jos ahdistuneisuushäiriöstä tai masennustilasta kärsivä potilas tarvitsee pitkäaikaista lääkitystä, on harkittava muiden lääkeryhmien tarpeenmukaista käyttöä.

Bentsodiatsepiinihoidon ja unilääkityksen tulisi olla mahdollisimman lyhytkestoista ja kestää pääsääntöisesti korkeintaan 4 -12 viikkoa. Tähän aikaan sisältyy myös lääkehoidon asteittainen lopettaminen. Suurimmalle osalle potilaista, joille määrätään bentsodiatsepiineja, ei kehity lääkeriippuvuutta. Koska näitä lääkkeitä saavia potilaita on varsin paljon, riippuvuus- ja väärinkäyttöongelma on kuitenkin varsin suuri. Bentsodiatsepiineja voidaan käyttää päihtymistarkoituksessa, ja niitä kulkeutuu katukauppaan. Riippuvuuden kehittymisen riski kasvaa annoksen suurentuessa ja hoitoajan pitkittyessä. Fyysisen riippuvuuden kehityttyä hoidon äkillinen keskeyttäminen aiheuttaa vieroitusoireita ja voi myös ohimenevästi pahentaa ahdistuneisuutta, jännittyneisyyttä ja unettomuutta. Vieroitusoireisiin voi kuulua jopa tajunnanhäiriö-kouristuskohtauksia. Tämän vuoksi annostusta on säännöllisen käytön jälkeen pienennettävä vähitellen.

Bentsodiatsepiineja ja niiden tavoin vaikuttavat unilääkkeet siis soveltuvat väärinkäyttöön, ja lääkärin on niitä määrätessään otettava huomioon sosiaali- ja terveysministeriön asetus lääkkeen määräämisestä. Asetuksessa todetaan, että väärinkäyttöön soveltuvan lääkkeen määräämisessä on noudatettava erityistä huolellisuutta ja varovaisuutta. Lääkkeen määrääjän pitää seurata, mikäli mahdollista, lääkkeen todellista käyttöä lääkeriippuvuuden kehittymisen ehkäisemiseksi. Lääkeriippuvuutta sairastavan potilaan hoito on mahdollisuuksien mukaan keskitettävä yhdelle lääkärille. Hoidon toteuttamisessa on tarvittaessa käytettävä hyväksi ns. apteekkisopimusta. Potilaalle ei saa määrätä ensimmäisellä vastaanottokäynnillä väärinkäyttöön soveltuvia lääkkeitä, ellei lääkkeen määrääjä totea lääkitystä välttämättömäksi. Ensiapuluonteiset lääkemääräykset on rajoitettava pieniksi.

Ahdistuneisuutta, jännittyneisyyttä ja unettomuutta voidaan hoitaa nykytiedon mukaan ilman merkittävää vaaraa varsinaisesta riippuvuudesta tai annosten kasvusta masennuslääkkeillä (antidepressiivisillä lääkkeillä), jotka ovat usein tehokkaita myös pitkäaikaisten ahdistuneisuushäiriöiden, kuten sosiaalisen jännittyneisyyden tai paniikkihäiriön hoidossa. Ahdistuneisuushäiriöiden pitkäaikaisessa lääkehoidossa tulisi ensisijaisesti käyttää antidepressiivistä lääkettä siitä riippumatta, onko potilas myös masentunut. Pitkäaikaista ja varsinkin suuriannoksista bentsodiatsepiinihoitoa tulisi käyttää vain, jos systemaattisella masennuslääkehoidolla ei saavuteta toivottua tulosta, tai jos masennuslääkehoitoa ei sen haittavaikutusten vuoksi voida käyttää. Psykoterapian tai muiden psykososiaalisten hoitomuotojen avulla voidaan usein edistää asianmukaista lääkehoitoa, ja tukea potilasta luopumaan epätarkoituksenmukaisista lääkkeistä.

Vaikka bentsodiatsepiineja ei nykyisen hoitokäytännön mukaan suositella käytettäväksi pitkäaikaisesti ja suuria määriä, tällainen käyttö voi yksittäistapauksessa olla lääketieteellisesti perusteltua. Joillakin potilailla vaikeat ahdistuneisuusoireet jatkuvat vuosikausia, ja he tarvitsevat fyysisen riippuvuuden kehittymisestä huolimatta pitkäaikaista ja säännöllistä lääkehoitoa. Kaikilla potilailla bentsodiatsepiineja ei voida vaihtaa sellaisiin lääkkeisiin, jotka eivät aiheuta riippuvuutta.

Harkittaessa pitkäaikaisen bentsodiatsepiinilääkityksen tarvetta, on punnittava tarkasti lääkehoidon hyödyt ja haitat, muiden hoitomuotojen mahdollisuus, sekä muut asian arvioimiseen vaikuttavat seikat. Näiden potilaiden kohdalla tulisi tehdä konkreettinen hoitosuunnitelma lääkehoidon tavoitteista ja bentsodiatsepiinien käytöstä tulevaisuudessa: yritetäänkö potilas vieroittaa bentsodiatsepiinien käytöstä, tai ainakin saada hänet vähentämään niiden käyttöä, vai todetaanko potilaan kuuluvan siihen joukkoon, jonka on perusteltua jatkaa pitkäaikaista, jopa suuriannoksista lääkitystä.

Valvira korostaa, että lääkkeiden määräämisestä ja sen aiheista, lääkehoidon suunnitelmasta ja sen valinnan perustana olevista seikoista on tehtävä asianmukaiset potilasasiakirjamerkinnät.

Eli olet mielenterveystoimiston asiakas, jolla on opamoxia käytössä säännöllisesti. Nyt vaan piti uusia resepti. Ei sitä opamoxia noin vaan saa. Itse olen mtt-asiakas enkä todellakaan saa mitään uutta lääkettä soittamalla. Siihen tarvii lääkärin/psykiatrin tapaamisen. Jos oikeesti olet soittamalla saanut reseptin niin siinä on lääkäri tehny pahan virheen.

Mä olen sen saanut joskus 5v sitten. Niin ehkä ne antoivat sen perusteella?

Mutta en oo mitään hlö todistusta edes kelle näytänyt. Mutta oli mulla 5v sittene ri sukunimi muuten... mutta iak helposti sain, kerroin vaan miks tarvin

Minustakin on lääke, jota ei käsittääkseni edes helposti uusita näkemättä potilasta, siksi ihmettelin. Mutta toivottavasti auttavat kun ovat kassissa varalla, ja sittenhän se annettu pakkauskin riittää tosi pitkään.

ja voi kun aika ei riittää mihinkään. Huomenna pitää tavata isot herrat/pomot. Meillä alkaa seminaari, minä ja 4 isoa pomoa. Kävin ostamassa vaatteet että näytän asialliselta, enkä löytänyt kun jakku ja housut, sellaiset kun leginksit mutta paksummaat. Huomenna jos vielä ennen siitä pääsisin omalle kampaajalle, että jotain se keksi mulle tukan kanssa, kun pakko olla tip top kunnossa:)

Leginsit... et kai vain viralliseen tilanteeseen...
images

Jos olet 5 v sitte saanukki opamoxia ni onpa todella outoa et noin vaa puhelun perusteel saat reseptin. Itsellä opamoxi meinaa käytös ja tiedän tasan ettei sitä mielellään uusita. Enkä mielellään toki syökkään.

Meinaan just tänään soitin asiasta psyk.sairaanhoitajalle ja sovittiin että kun NÄHDÄÄN niin arvioidaan tarve. Ja vasta sit lääkäri kirjoittaa reseptin.

Mut kaippa sitä sit jossain on vähä lepsumpi meininki noittenki suhteen. Mun mielestä vaa on hyvä et sitä valvotaan,eikä reseptejä anneta noin vain. Paitsi no venakolle toki.

Alkuperäinen kirjoittaja tägi;27100106:
Jos olet 5 v sitte saanukki opamoxia ni onpa todella outoa et noin vaa puhelun perusteel saat reseptin. Itsellä opamoxi meinaa käytös ja tiedän tasan ettei sitä mielellään uusita. Enkä mielellään toki syökkään.

Meinaan just tänään soitin asiasta psyk.sairaanhoitajalle ja sovittiin että kun NÄHDÄÄN niin arvioidaan tarve. Ja vasta sit lääkäri kirjoittaa reseptin.

Mut kaippa sitä sit jossain on vähä lepsumpi meininki noittenki suhteen. Mun mielestä vaa on hyvä et sitä valvotaan,eikä reseptejä anneta noin vain. Paitsi no venakolle toki.

Ehkä yksityislääkärit vähän erilaiset:)

Saa hoitojakin aina mitä halua, on turhia tai ei, jos vaan maksaa. Mä en oo edes ikinä siitä saanut psykiatrisella läkärillä, vaan ihan tavalliselta nyt jo toinen kerta, keran stressiin ja nyt lentokone pelkoihin ja 30kpl pakkauksessa näyttää olevaan, vaikken tarvi noin monta

Apua! Minkälaisessa perähikiässä määrätään rauhoittavia lääkkeitä näkemättä potilasta? Olisit käynyt paikan päällä lääkärin vastaanotolla, olisit varmasti saanut jotain vielä tuhdimpaa lääkettä! :D

• Tykkää
Reactions: tägi
Nyt ei Venakko kannata mainostaa, että muka yksityiseltä lääkäriasemalta voi tuosta vaan pyytää reseptiä/reseptin uusintaa rauhoittaviin lääkkeisiin. Se ei todellakaan ole totta. Lisäksi hoidon ja tutkimusten tarpeen arvioi ensisijaisesti lääkäri, ei ainoastaan potilaan lompakko. Eieiei...

• Tykkää
Reactions: tägi
Nyt ei Venakko kannata mainostaa, että muka yksityiseltä lääkäriasemalta voi tuosta vaan pyytää reseptiä/reseptin uusintaa rauhoittaviin lääkkeisiin. Se ei todellakaan ole totta. Lisäksi hoidon ja tutkimusten tarpeen arvioi ensisijaisesti lääkäri, ei ainoastaan potilaan lompakko. Eieiei...
Oliko tämä mainos? Mä olen saanut ja mitä sitten? Varma monet muutkin saa. Lääkäri on tuttu, siks hommat toimii. Mulla Mehiläisessä joka lähtöön löytyy lääkäreitä, kenen luo käyn

Minä käytän hyvin satunnaisesti Opamoxia, 30 kpl paketti kestää vuosia. Mutta tieto siitä, että niitä on laukussa, jo auttaa.. :)

Sain reseptin vuosia sitten ihan vastaanotolla, mutta sen jälkeen olen saanut reseptin uusittua kirjeitse (varmasti onnistuisi myös puhelimitse), koska lääkäri ilmeisesti luottaa, että en käytä lääkkeitä väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierasmä;27103324:
Minä käytän hyvin satunnaisesti Opamoxia, 30 kpl paketti kestää vuosia. Mutta tieto siitä, että niitä on laukussa, jo auttaa.. :)

Sain reseptin vuosia sitten ihan vastaanotolla, mutta sen jälkeen olen saanut reseptin uusittua kirjeitse (varmasti onnistuisi myös puhelimitse), koska lääkäri ilmeisesti luottaa, että en käytä lääkkeitä väärin.

Niin sama mullakin viimeinen purkin sain 5v sitten:) mutta nyt kun matkoja tulee paljon, niin lääkäri sen ymmärrä hyvin, lentokone pelko on suuri ja parempi että ne on laukussa, vaikken tarvitse syödä:)

ja voi kun aika ei riittää mihinkään. Huomenna pitää tavata isot herrat/pomot. Meillä alkaa seminaari, minä ja 4 isoa pomoa. Kävin ostamassa vaatteet että näytän asialliselta, enkä löytänyt kun jakku ja housut, sellaiset kun leginksit mutta paksummaat. Huomenna jos vielä ennen siitä pääsisin omalle kampaajalle, että jotain se keksi mulle tukan kanssa, kun pakko olla tip top kunnossa:)

Miten sun tapaaminen meni?

Kyllä meilläkin saa melko helpolla sen pienimmän annoksen ja pienimmän purkin. Jos tiedoissa lukee esim. Että lentopelkoon käyttää, ja silloin tällöin sen uusii, saa puhelimellakin. Eri asia kuin sitä 50mg ja sadan kappaleen purkkia uusien kerran kuussa.

Yhteistyössä