Hedelmöityshoidoilla plussanneita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ballerina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Ballerina

Vieras
Hei! Onkohan tällä pastalla paljon ihmisiä, jotka ovat tulleet raskaaksi hedelmöityshoitojen avulla esim. IVF tai ICSI? Olisi kiva kuulla kokemuksistanne enemmän. Itse surffailen tällä hetkellä enemmän tuolla lapsettomuus-palstalla ja harkitsen hedelmöityshoitoihin ryhtymistä, koska muuten emme voi mieheni kanssa saada lasta (miehestä johtuva syy, itsellä tosin lisäksi lievä PCO, vaikka kuukautiskierto onkin ihan normaali). Lapsettomuus-palstaa lukiessa tulee vain välillä lohduton olo, koska onnistumisia tapahtuu kuitenkin niin vähän ja niin hitaasti, joten päätin kysäistä tilannetta tältä puolelta. Omaa tilannettani vaikeuttaa se, että olen reilusti ylipainoinen (100 kg, 166 cm), joten en haluaisi hakeutua hoitoihin ennen laihduttamista, mutta se ei vaan tunnu onnistuvan....

Hei Ballerina, kyllä vaan, icsillä onnistui. nyt rv 7+1 meneillään, ensiviikolla on ultra jossa sitten näkee, onko kaikki ok. Ja myös onko tulossa yksi vai kaksi.
Toivotan sinulle rutkasti onnea yrityksellesi!
ps. Kirjoittelin myös tuonne 'toinen icsi menossa' jos haluat vilkaista.

Ensimmäinen IVF-hoito toi meille toivotun tuloksen. Sitä ennen tehdyt inseminaatiot eivät onnistuneet. IVF-hoidossa munasoluissani huomattiinkin aika rajua karsintaa, tai siis aika moni jäi hedelmöittymättä ja moni sitten lopetti jakaantumisen. Munarakkuloita tyhjennettiin punktiossa 19 ja vain 3 jakaantumista jatkanutta munasolua oli jäljellä siirtoaamuna . Ilmeisesti nämä tai ainakin tämä yksi kappale olivat sitten oikein vahvoja.

Lähtekää ihmeessä hoitoihin, mikäli lapsesta haaveilette. Hoidot kun eivät välttämättä näinkään pian tuota tulosta. Toiset ovat niin onnekkaita, että ensimmäisellä hoitokerralla tärppää, mutta toiset joutuvat käymään 4 tai jopa viidessä punktiossa, ennenkuin siirrot tuottavat toivotun tuloksen. Niin, tai kaikki eivät edes silloin saa kokea sitä plussaa. Onhan valitettavasti näitäkin.

Mutta myös onnistumisia siis on ja onhan prosentitkin aika suuria, jotka hedemöityshoidosta avun saavat. Noin 80 prosenttia hoidossa kulkeneista saavat lopulta sen oman lapsensa.

Taas toisaalta voihan sen lapsen saada myös adoption kautta, ja toiset valitsevatkin tämän tien suoraan tai sitten epäonnistuneiden hoitojen jälkeen.

Ja kannattaa tietenkin myös huomioida se, että hoidot voivat olla raskaita. Eivät kaikille, mutta toisille ne muotoutuvat todella raskaiksi. Mutta ainahan ne voi lopettaa tai pitää taukoa, jos toivottua tulosta ei kuulu ja enää ei jaksa.

Itse olen iloinen, että hoitoihin lähdimme, vaikka raskasta aikaahan se oli. Adoptiotakin mietimme vaihtoehtona, mutta päätimme kuitenkin vielä kokeilla ensin hoitojen avulla. Hyvä näin! =)

Painoosi varmaan kiinnitetään lääkärissä huomiota ja kehotetaankin laihduttamaan, mutta taas toisaalta, onhan sitä muitakin ylipainoisia äitejä! Laihduttaminen voi lisätä hedelmöittymisen mahdollisuutta, mutta ei se mikään tae sille ole....

Heip,

täällä kanssa yksi ivf:llä plussannut. Meillä pääosin miehessä vika, itelläkin saattoi ollavähän hormonivajetta.

Insseillä me ei onnistuttu, mutta nyt siis vko 8+4 ainakin vielä onnellisesti menossa :)

Itse olin aluksi täysin ivf -hoitoa vastaan, mutta tällä htkellä olen tyytyväinen että siihen lähdimme.

Ylipainoa kannattaa yrittää pudottaa, onhan sulla nyt tosi mainio päämäärä. Lääkärimme ainakin totesi monesti että näin suht normipainoisella tietyt jutut esim punktio on yleensä helpompaa.

Tsemppiä teille voimia mitä sitten päätättekin!

Hei Balleriina!

Joo, taidan jo varovasti uskaltaa vastata, että kyllä on onnistumisia.... rv 5+6 menossa. Kahden tuloksettoman IVF:n (joista jälkimm. tosin kohdunulk. raskaus) ja yhden PAS:n jälkeen meille tehtiin vielä viimeinen IVF/ICSI, joka toi siis iloisen plussauutisen! En tohdi tuuletella noiden aiempien pettymysten takia, mutta positiivisella ja iloisella mielellä toki! ;-)

Painoa on minullakin enemmän kuin ihannetaulukot sallivat ja asiasta yksi hoitava lääkäri melko ikävästi huomauttelikin. Tosiasia kuitenkin on, etteivät kaikki laihdu silmissä edes painonvartijoiden ohjeilla. Mielestäni itse hoidot ovat jo sen verran stressaavia ja rankkoja, etten halunnut kiusata itseäni enää syyllistämällä ja ruoskimalla ylipainosta.

Hoitojen aikana kannattaa säilyttää realismi, sillä julkisen puolen tarjoamat 3 hoitoa (ainakin meidän paikkakunnalla) yleensä riittävät. Minä en olisi jaksanut enää lisää tätä rumbaa ja olimme jo suunnitelleet adoptiopapereiden täyttämistä, mikäli tämä kerta ei olisi tärpännyt.
Hoitavia lääkäreitä kannattaa sekä kuunnella että vastailuttaa kysymyksiin. Itse koin, että kun kyseenalaistin joitain ratkaisuja enkä alistunut joka kohdassa sairaalan liukuhihnasysteemiin, sain parempaa kohtelua ja hyviä vastauksia.
Minulle oli tärkeää, ettei lapsettomuudesta ja hoidoista tullut missään vaiheessa elämämme ainoaa asiaa - jos ajatukset ja puheet alkavat pyöriä vain ko. jutuissa, on elämänpiiri käynyt ehdottomasti liian pieneksi. Ja kyllähän stressillä/jännäämisellä on vaikutusta lopputulokseenkin.

Rauhallisin ja ennakkoluulottomin mielin hoitoja suunnittelemaan ja toteuttamaan. Mitään ei saa jollei yritä - ja jos ei onnistu, niin onpahan ainakin yrittänyt! :-)

Aurinkoa kevääseesi,

t. Tulossa?

Heippa Ballerina!taidanpa minäkin uskaltautua ilmoittautumaan tänne...1.ivf-hoito toi kaivatun lopputuloksen.Takana on 3 iui-hoitoa ja nyt tää 1.ivf tärppäs.
Enkä se minäkään ihan hoikemmasta päästä ole.

Yhteistyössä