Hedelmällisyyshoidot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opinion
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen asian puolesta.Mietin vaan homopareja,kohdunvuokraustahan ei laissa sallita.Mikä tekee kahdesta äidistä paremman lapselle kuin kaksi isää yhdessä?!Siinä lisää keskustelunaihetta.Mitä yksinhuoltajiin tulee..niin onhan paljon äitejä jotka ovat yksin parisuhteessa lastensa kanssa tai eronneet,joten sen ehkä ihmiset sulattavat parhaiten.Onhan asioilla(esim.lesboparit)tietysti myös nurjat puolensa,lähinnä se miten ympäristö asian ottaa/ilmaisee ja lapsen kohtalo(tarkoitan jos joutuu esim.erikoisasemaan/kiusatuksi muiden suvaitsemattomuuden vuoksi)?!

Hyväksyn asian täysin! Vihdoin aletaan tätäkin asiaa pohtia!! Lesboilla ja yksinhuoltajilla on ehdottomasti oikeus lapseen!

Toivoisin vielä, että myös homot saisivat adoptio-oikeuden...

Täysillä puolesta!! En ylipäätään ymmärrä, miksi jotkut ottavat asiakseen rajoittaa toisten perhe-elämää. Isien oikeuksien perään itkeminen on mielestäni aika naurettavaa: monilla isillä ei ole halua, viitseliäisyyttä eikä kykyä huolehtia lapsistaan. Liian usein isänrakkaus herää vasta siinä vaiheessa, kun äidille halutaan ruveta tekemään kiusaa. Biologisen isyyden korostaminen sosiaalisen kustannuksella on ollut niin pöyristyttävää, etten ole todeksi uskoa.Tietääkseni luovuttajiltakaan ei spermaa tulla väkisin repimään. Jos lapsi saa syntyä toivottuna rakastavaan perheeseen, mitä väliä silloin on vanhempien sukupuolella?

Miespareille lapsensaanti on aika kinkkinen homma. Naispareilla jo odotusaika on intensiivisempää lapsen kanssa olemista, koska lapsi kasvaa parisuhteen ytimessä. Miesparien lapsi kasvaisi enemmän tai vähemmän toisaalla. Vauvanhoidossahan ei muuta eroa olisi kuin imetys, mutta ainakin itse kokisin yhteisen odotuksen tärkeäksi.

Tuo puhe "oikeudesta saada lapsi" viiltää aika syvältä. Jos nainen mitenkään pystyy saamaan lapsen, en löydä yhtäkään syytä, miksi kukaan ulkopuolinen sen voisi häneltä kieltää, lain voimalla vieläpä! Minäkin olen lasta toivonut jo kohta kolme vuotta. Jos joku valmistelisi lakia, joka kieltäisi sen yrittämisen, räjäyttäisin maailman!

Puolesta puhun.

Onko Suomessa jo tullut laki voimaan ettei kohdunvuokrausta sallitais, se kun on Suomessa ainaki ollu sallittua ja tunnen muutaman homoparin joilla on lapsi kondunvuokrauksen ansiosta ja lapsest kyllä pitävät yhteyttä myös synnyttäneeseen äitiinsä.

Ei lapsesta sen kummosempi tule sen johdosta mikä on vanhempien seksuaalinen suuntaus, onhan niinkin että lapsi joka on "vaivalla saatu" saa enemmän rakkauttakin.

En yleistä asiaa kumpaankaan suuntaan kuitenkaan.

Kannatan. Mutta ilmeisimmin lakiehdotus tulee torjumaan ko ryhmien oikeudet, jos anonyymiuovuttaminen ei enää onnistu (lapsi saa tietää biol. isänsä 18-v., jos vanhemmat kertovat alkuperän) eli mistä löytyy luovuttajia jos tämä riski on olemassa? Ryhmiä ei siis suoranaisesti syrjitä, mutta media ei ole ottanut lainkaan kantaa mainitsemaani ongelmaan, eli käytännössä sitten ei onnistu.

Kohdun vuokraus on vaikeampi juttu. Tuskin löytyy pilvin pimein naisia, jotka siihen ryhtyvät edes maksua vastaan. Kyllä se raskaus ja lapsen odotus ovat sen verran "herkkiä" asioita, ei voi verrata muuhun hedelmöityshoitoon. Toki voitaisiin sallia, <mutta silloin on huomioitava, että homomiehet eivät ole ainoa kohderyhmä, vaan myöls naiset, joilla kohtu "viallinen" tai puuttuva tms.

Outoa on kuinka nyt muutaman marginaaliryhmän takia itketään isien ja lapsien oikeukisen puolesta. Lapsen oikeudet unohtuvat herkästi pedofiili tapauksissa, joista saa korkeintaan ehdollista käytännössä. Entä nämä aikuiset teiniehin sekaantujat? tai eron jälkeen lapsensa hylänneet isät???? Näitä luulisi olevan enemmän. Mutta kai teoriassa pelottaa, että "ilman" miestä voisi lapsen saada...Tai että lesbo/homopari tai yh-äiti olisi huono vaihtoehto. Harvalla kuitenkaan onb sitä omakotitalo, auto, isä ja äiti ja kaksi lasta onnellisena -elämää...

ja ihmettelen lisää, miten jaksetaan kyttäillä em. ryhmien hoitoja ja perätä isän oikeuksia? Missä ne lienevät kun tulee kyseeseen lapsista koituvien kustannusten jakaminen miehen ja naisen työpaikkojen kesken tai hoitovapaalle jääminen?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.10.2005 klo 14:28 Minä kirjoitti:
ja ihmettelen lisää, miten jaksetaan kyttäillä em. ryhmien hoitoja ja perätä isän oikeuksia? Missä ne lienevät kun tulee kyseeseen lapsista koituvien kustannusten jakaminen miehen ja naisen työpaikkojen kesken tai hoitovapaalle jääminen?
"Minä" puhuu asiaa!!! :wave:

En ymmärrä...täällä ihmiset suhtautuvat positiivisesti lesbojen hedelmöityshoitoihin, mutta tuolla adoptio-osiossa lähes kukaan ei hyväksy homojen adoptio-oikeutta!!!

Ovatko lesboparit jotenkin homopareja parempia vanhempia??!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.10.2005 klo 21:39 tytsi 16v kirjoitti:
En ymmärrä...täällä ihmiset suhtautuvat positiivisesti lesbojen hedelmöityshoitoihin, mutta tuolla adoptio-osiossa lähes kukaan ei hyväksy homojen adoptio-oikeutta!!!

Ovatko lesboparit jotenkin homopareja parempia vanhempia??!!

Täällä myös eri ihmisiä varmasti, koska samalla et voi viedä eteenpäin hoitoja ja adoptiota ainakaan virallisesti. TV:ssähän oli erinomainen haastattelu em. ryhmistä. Ja homopari oli hankkinut lapsen lesboparin kanssa. ja toinen oli yrityksessä. Noin kai "kohdunvuokraus" helpommin onnistuu, kun kumpikin saa pitää lapsen.

Keskusteluista on myös jääneet pois munasolun luovuttajat.

Mutta marginaaliryhmiä ovat. Eiköhän lapsen kiusaamaisongelmat synny vain aikuisten lapsiin istuttamista ennakkoluuloista (niitä kun pelätään homo/lesboparien lapsille).

vaatimus biologisen vanhemman tiedoista on itse asiassa aika julma. Eiköhän lapsille synny siitä ongelmia, kun "isä"/äiti" ei välttämättä ole kiinnostunut luovutetun solun aikaansaamasta lapsesta,eikä varmasti tälle perintöä jättämässä. Toisaalta, kun luovutus loppuu, ei tätä ongelmaa ole.

Onko oma lapsi sellainen, jonka isän/äidin valinnassa ei osuutta tai arpaa???Jonka odotuksessa ei mukana tms. Ei ole verrattavissa adoptioon. Biologista vanhemmuutta korostetaan liikaa, sen näkee esim siinä että lapsia riepotellaan biologisten ja kasvattikotien
välillä.

Ymmärrän hyvin yksinäisiä ihmisiä. Minusta heillä on oikeus lapseen.

Mitä taas tulee homojen ja lesbojen suhteen.
Minusta ei ole oikein että he saavat lapsia, tai edes vanhemmuuden.
Ei luoja ole suonut sitä, että samaa sukupuolta olevat tekevät lapsia.
Millainen maailman katsomuskin heille tulee.

No mikä minä olen moraalisoimaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.10.2005 klo 16:35 scrn kirjoitti:
Mulle aivan sama ketä hoidetaan kunhan se ei ole pois heteropareilta, nytkin on jo hirveät jonot lahjamunasoluhoitoihin ja joudutaan käyttämään ulkomaista spermaa.

Näitä marginaaliryhmiä EI hoideta julkisella puolella. Ja korvauksia eivät saa.

Yhteistyössä