hCG-verikoe, raskauden toteaminen

Kirjoitin tästä jo yhteen säikeeseen, mutta tuli mieleen, että selville saamistani tiedoista on varmaan monelle iloa, ja asia voi kiinnostaa monia, joten ajattelin sitten vielä laittaa ihan oman säikeen asiasta.

Mulla on hirveästi raskausoireita, mutta vaikka täti on jo viisi päivää myöhässä, niin raskaustestit vain näyttävät negatiivista. Tuli sitten mieleen, että josko istukkahormoonia ei vain vielä ole päätynyt virtsaan tarpeeksi, ja että ehkä verikokeesta näkisi tuloksen aiemmin.

Soitin Helsingin Mehiläiseen, Töölön laboratorioon. Sieltä sanottiin, että hCG-verikokeeseen pääsee ilman lähetettä (jolloin tietenkään ei sitten ole mitään mahdollisuutta saada Kela-korvauksia), sen kuin menee Töölön laboratorioon, ottaa näytteenottovuoronumeron ja selittää näytteenottajalle mitä haluaa. Hintakaan ei ollut hirveän kallis, 30 euroa.

Sitä tosin varoiteltiin, että verikoetta ei suositella otettavaksi ennen kuin kuukautiset ovat kaksi viikkoa myöhässä, koska sitä ennen saatu negatiivinen tulos ei vielä sulje pois raskauden mahdollisuutta. (Nyt alan ihmetellä, miten apteekeissa myytävät raskaustestit mainostavat niin suuria plussausprosentteja jo muutama päivä ennen kuukautisia, kun ainakin minun järkeni sanoisi, että verestä on mahdollista nähdä ennen virtsaa.)

Eli te muut, jotka kärvistelette epätietoisina, kun on niin kovasti raskausoireita, ja kuukautisetkin ovat myöhässä, mutta testit vain näyttävät negaa: verikoekaan ei välttämättä paljasta raskautta ennen kuin sitten, kun kuukautiset ovat myöhässä vähintään kaksi viikkoa.

Mulle tämä ainakin oli todella yllättävä uutinen juuri sen takia, kun niin moni kotona tehtävä raskaustesti mainostaa isoja plussausprosentteja jo muutama päivä ennen kuukautisia, ja lähes kaikki mainostavat, että niistä saadaan (muistaakseni) noin 90 prosentin varmuudella oikea tulos jo heti sinä päivänä, kun kuukautisten pitäisi alkaa.

Ehkä tämä oli monelle vanhaa tietoa, mutta mä ainakin olen nyt ensimmäistä yrittäessäni huomannut olevani kovin tietämätön kaikesta raskauteen liittyvästä, ja uskon että jotkut muutkin kärsivät samanlaisesta epätietoisuudesta monen asian suhteen kuin minä itse.
 
Moi!

Verikokeessa määritetään labrassa pikatestillä raskaus, joka näkyy vain jos hcg:tä on tietty, riittävä määrä veressä. Tämä määrä vastaa suunnilleen niitä "ei herkkiä" apteekin testejä. Mikäli haluaa verestä määritettävän tarkan hcg arvon, pitää tästä labrassa erikseen mainita, silloin testimenetelmä on hieman eri, määritetään tarkka arvo, sen sijaan, että testattaisiin vain pikatestillä, että onko hcg:tä vai ei.
Mulla esim. km:n jälkeen seurattiin tarkkaa hcg arvoa verestä yli viikon ajan, koska arvo oli vielä aika korkea, vaikka ultralla ei enää kohdussa mitään näkynytkään, tällä suljettiin pois esim. kohdun ulkoinen raskaus.
Eli lyhyesti, apteekissa myytävät erityisen herkät testit näyttävät jo pienimmätkin hcg arvot, jos esim. alkio vain raapaisee kohdun pintaa, vaikka ei edes kiinnittyisi kunnolla ja siitä syystä vain pieni määrä hcg:tä erittyy, ja näin saa + tuloksen jo hyvin aikaisessa vaiheessa, ja sitten sitä ihmetellään, että miksi tuo tulos onkin muuttunut miinukseksi. Näitä ns. kemiallisia raskauksia tapahtuu kaikilla, mutta ne, jotka herkillä testaavat tosi aikaisin, ovat niitä, jotka niistä tietävät.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kisumamma:
Eli lyhyesti, apteekissa myytävät erityisen herkät testit näyttävät jo pienimmätkin hcg arvot, jos esim. alkio vain raapaisee kohdun pintaa, vaikka ei edes kiinnittyisi kunnolla ja siitä syystä vain pieni määrä hcg:tä erittyy, ja näin saa + tuloksen jo hyvin aikaisessa vaiheessa, ja sitten sitä ihmetellään, että miksi tuo tulos onkin muuttunut miinukseksi.
Täsmennän tätä vielä sen verran, että labrassa mulle sanottiin, että kaikilla ei ihan heti nouse hCG-arvot sellaiselle tasolle että raskauden voisi todeta, ja siksi verikoetta suositellaan vasta siinä vaiheessa, kun kuukautiset ovat kaksi viikkoa myöhässä.
 
...kuten Leena-Mari sanoikin, että arvot ja niiden nousu ovat hyvin yksilöllisiä. Jotkut tahot sanovat, että tämä on jopa perinnöllinen taipumus, on kerrottu, että esim. jonkun suvussa kaikki naiset ovat saaneet plusssaa vasta hyvin myöhäisessä vaiheessa.

Pesun sivuilla oli noista hcg arvoista tällainen taulukko:
Aika
-hedelmöityksestä -viimeisistä kuukautisista HCG:n määrä (mIU/ml)
1 viikko 3 viikkoa 0-5
2 viikkoa 4 viikkoa 3-426
3 viikkoa 5 viikkoa 18-7340
4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
5-6 viikkoa 7-8 viikkoa 7650-229000
6-9 viikkoa 8-11 viikkoa 25700-288000
8-11 viikkoa 10-13 viikkoa 13000-253000
17-24 viikkoa 2. kolmannes 4060-65400
>25 viikkoa 3. kolmannes 3640-117000
 
Koskettaa meinaan aika läheltä aihe.
Itselle yksi raskaustesti antoi hennon haamuplussan, ja verikokeessa olin maanantaina. Verikoe oli negatiivinen. menkkoja ei edelleenkään kuulu, mutta kai nyt tuohon voi luottaa tuohon verikokeeseen?
Itse lopetin cerazetet 9.9. (pillereiden aikana säännöllinen kierto, kuten myös ennen pillereitä ) mutta menkat eivät sittemmin olekaan ilmestyneet. Esim. synnytysten jälkeen ja e-pillereiden jälkeen aina säännöllinen kierto jatkunut heti (ekat menkat imetyksestä huolimatta 27.pvää synnytyksestä...)
meillä tosin ehkäistään, kumit otettiin käyttöön jo 8.9., joten minua arvelluttikin tuo haamuplussa, koska seksiä oli ilman kumia pillereillä 5., 6., ja 7.9., että josko joku viikari ehti oikeaan aikaan oikeaan paikkaan....
Mutta veritestin mukaan ei ehtinyt.
27.9. minulla oli niukka, 1h vuoto, mutta sen jälkeen ei mitään... Ottaa tästäkin nyt selvää sitten.

Puhelimessä neuvolan täti sanoi että koe nega, mutta jos ei parinvkon sisään kuulu menkkoja, niin uudelleen verikokeeseen sitten tms.
 
kyllä pienen päätä nyt pistetään pyörälle... menkkoja ei kuulu, ei näy. raskaustesti verestä nega (hCG-arvo alle 2)... einhän mä nyt enää kuitenkaan sit voi olla raskaana, kun kyllähän tässä vaiheessa jo luulis arvojen olevan yli tuon kahden...? nyt siis kp 39/28... :eek:
 
  • Tykkää
Reactions: Maalismamma2016
Tämä kuulostaa hyvältä!! Antaa hieman vielä toiveita... :ashamed:
Aikanaan oma äitini kiikutti neljä kertaa pissipurkkia labraan, ennenkuin selvä raskausplussa tuli eli tämä 70-luvulla. Raskaana oli ollut jo pitkästi, mutta ei vaan verikokeesta sitten silloin tarkastettu. =)



Plussa Onnea kaikille!!
=) :wave:
 
Kaa
Itse "labratätinä" luotan enemmän tuohon verestä tehtävään HCG-määrän mittaamiseen kuin kotitesteihin. Siinä saa numeroarvon hormonille, eikä tarvitse miettiä onko tulos testissä positiivinen vai negatiivinen. Itse ainakin testasin suoraan verestä tuon HCG:n, kasettitestin tein vain sitä kokeillaakseni positiivisen veritestin jälkeen. :D
 
nosto. Saman asian kanssa täällä nyt tuskailen; pissitestinegoja useampi, nyt kp 36. Pitänee odotella vielä viikko, ehkä kaksi ennen kuin menee veritestiin. Ellei menkat yllätä ennen sitä.
Tää välitilassa oleminen on raivostuttavaa!
:headwall:

Lainauksena vielä tuo PeSun taulu:
Pesun sivuilla oli noista hcg arvoista tällainen taulukko:
Aika
-hedelmöityksestä -viimeisistä kuukautisista HCG:n määrä (mIU/ml)
1 viikko 3 viikkoa 0-5
2 viikkoa 4 viikkoa 3-426
3 viikkoa 5 viikkoa 18-7340
4 viikkoa 6 viikkoa 1080-56500
 
Minäkin olen täällä "välitilassa". Elikkäs kp 43 ja menkkoja eikä plussaa kuulu. Ilmeisesti on vielä mahdollista, että olisin raskaana. Mahdollisesta oviksesta ois vajaa kolme viikkoa. Ois kiva tietää monella prosentilla naisista se raskaus ei näy sinä päivänä, kun kuukautisten pitäisi alkaa. Raskaustesteissä ei kyllä sellaiseen mahdollisuuten ede viitata.. Ärsyttävää tämä odotus, tulis nyt jompi kumpi.

Mitenköhän noille ylhäällä tuskaileville kävi?
 
Juu no mulla tosiaan ainakin menkat alko sitten tasan kuukauden myöhässä.nyt ovat olleet taas säännölliset mutta edelliset kuukautiseni olivat todella niukat ja lyhyet Siis TODELLA oudot.
Testailin heti menkkojen loputtua..Se oli nega..
Nyt huomen aamulla testaus ennen hampilääkäriä..: :x
 
en ollu raskaana, värkit ei vaan osanneet startata. Kone saa kuuriluontoisen käynnistysavun Teroluteista ja sitten taas odotellaan ja ihmetellään että tapahtuuko mitään.
Helpottunut olen että epävarmuus loppui siitä, olenko raskaana.
 
Olipa lohdullista löytää tietoa ja kohtalotovereitakin täältä! Itsellä megalomaanisen epäsäännöllinen kierto ja raskaaksi ois haaveena tulla... Pisimmillään kierto ollu viimeisen vuoden aikana 48 pv ja nyt menossa 52 pv eikä menkkoja kuulu. Selvisi, että odottaa pitää vielä ainakin reilu viikko ennenkuin on mahkuja saada varmuus asiaan... Odottavan aika on piiiitkä...
 
Siis ihan aloittelijoita ollaan tässä touhussa, nyt kolmannen inseminaation jälkeen odottelen tässä jotain tapahtuvaksi...
Kp29 oli verikoe (jossa olen siis käynyt aina inseminaation jälkeen, jotta varmistetaan etten ole raskaana, jotta jatketaan seuraavaan inssiin), mutta sen tulos oli negatiivinen. Hoitaja sanoi puhelimessa siis, että tulos alle 1. Mitä tuo alle 1 tarkoittaa, kun te olette kaikki laittaneen noita kauheita tuhatlukuja noissa taulukoissa??
Nyt menossa kp 31, eikä kuukautisia vieläkään kuulu eikä näy, kiertoni on ollut pitkään kellontarkka 28. Raskausoireista tai niitten puutteesta vaikea sanoa, kun en tiedä mitä kuvittelen ja mitä en, mutta on kyllä ollut viim. 4 päivää todella erikoinen olo.
Verikoe siis todellakin voi olla väärässä näin alkuvaiheessa, eikö totta? Ei siis pidä luopua toivosta...
 

Yhteistyössä