Hb ei nouse!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"Äiti"

Vieras
Kävin neuvolassa 2 vkoa sitte ja hb oli laskenu 85!! (lähtö 105) No olen nyt syönyt nestemäistä rautaa 2 viikkoa ja 2 rkl päivässä (luontaista) ferronol merkkistä jonka pitäs nostaa hb:n nopeasti. No eilen kävin labrasa niin hb huimat 86!! Oon siis raskaana. Mua oikeesti hirvittää et mikä on vikana. Terkka sano et mulla ei vaan jotenki imeydy. Eli nyt pitäs nestemäisen lisäksi vielä ottaa tabletti c-vitamiinin kans. Labraan on taas uus aika niin katotaan BVK(?) jne.. Olen kyllä huomannu ku syön marjoja et ulosteen mukana ne tulee kokonaisena et varmaan häikkää imeytymisessä sitte. Miten senki asian voi korjata? Huolettaa.. :/

Mulla auttoi tosiaan esikoisen aikaan c-vitamiini. Aluks ei mullakaan mikään rautavalmiste auttanut, mutta kun rupesin oikein urakalla syömään c-vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita niin johan rupesi auttamaan. Mullakin kävi hb alle sadassa kun lähtöarvo oli kuitenkin 124.

Alkuperäinen kirjoittaja Koivunkäpy;24939721:
mulla nosti punajuuri hemppaa. punajuuri päivässä vikat oisko ollu 4kk, en muute hetkeen syöny punajuuria -.-

Punajuuria ei nitraatin vuoksi saa syödä raskaana! Mä siis söin ennen raskautta, mutta neukkutäti kielsi. Ja luontaistuotekaupassa oli ennen rautalitkua jossa punajuurimehua ja sitäkään ei saanut raskaana ottaa.

Kannattaa napata kunnon vahva obsidan-rautatabletti (sis. c-vitamiinia) vaikka keskellä yötä tyhjään vatsaan (ei ärsytä silti, koska imeytyy vasta suolistossa ja hitaasti). Mulla auttoi vain se. Nestemäinen ärsytti vatsan limakalvoa eikä imeytynyt.

Käytän tosi vähä maitotuotteita. Kahvia juon n. 2 kuppia päiväsä. Yleensä on kyllä menny tuo 2h kahvin juonnista ennen ku otan rautaa. Pitää nyt jättää vaikka kahvi pois jos vaikka auttas. Lisätä kasviksia, punajuurta yms..

[QUOTE="Äiti";24941048]No foolihappoa olen ottanut satunnaisesti. Otanko ennen rautatabletin ottoa vai yhtäaikaa?[/QUOTE]

Sitä en osaa sanoa... Ei varmaan haittaa vaikka ottas yhtä aikaa?

[QUOTE="kkkk";24939697]PVK=pieni verenkuva eli ne tavallisimmat labratutkimukset (senkka, hemoglobiini, CRP jne.)[/QUOTE]

CPR ei kuulu pieneen verenkuvaan. Pieni verenkuva kertoo veren hemoglobiiniarvon ja PVK kertoo myös puna- ja valkosolujen määrän sekä sen paljonko veressä on verihiutaleita.

Yhteistyössä