hävettää vanhempien puolesta:(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja broke
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

broke

Vieras
minun vanhempani ovat aina ihan rahattomia. he kyllä ovat normaaleja ihmisiä, mutteivät tajua rahankäytöstä mitään. molemmat ovat eläkkeellä. he ostavat eläkkeet saatuaan kaikkea mahdollista, vaatteita ym ym valokuvakehyksiä ja kaikenlaista.
sitten loppukuusta ovat ihan rahattomia ja jääkaappi on ihan tyhjä. nolottaa mennä perheeni kanssa kahvillekin kun ei välttämättä ole kahvimaitoa..
nyt sitten olisi sukujuhlat tulossa ja lahja piti ostaa. minä maksoin... kaikkien meidän puolesta. oman perheeni sekä vanhempieni. autolla pitäisi mennä eri aikaan sinne, mutta minua hävettää kun tiedän ettei vanhemmillani ole välttämättä bensaa autossa eikä rahaa ostaa lisää.
he lainailevat jatkuvasti meiltä lapsilta loppukuusta rahaa, enkä halua kertoa miehelleni että lainaan vanhemmilleni ruokaan rahaa.
eri asia jos he aina eläisivät tiukalla mutta kun kyse on siitä että alkukuusta he ostavat hirveästi ns. turhakkeita ja sitten loppukuusta ovat tyystin ilman.
lapseni ovat menossa hoitoon vanhemmilleni ensi viikolla pariksi hoitopäiväksi ja minua mietityttää jo valmiiksi onko siellä ruokaa... enkä kehtaa suoraan kysyä onko heillä rahaa ostaa. (lasteni pakko mennä sinne kun sovittu jo kauan sitten enkä enää kehtaa perua mitä ihmettä sanoisin miehelleni syyksi, sen ettei heillä ole rahaa ruokaan?)
mieheni ei tiedä heidän rahattomuudestaan..
ei minusta asioiden kuulu mennä niin että omat vanhemmat lainaavat opiskelija lapsiltaan koska itse tuhlaavat rahansa heti alkukuusta ihan ihme asioihin. ahdistaa tämä..

Oliko heillä sinun lapsuudessakin sama tilanne eli kun palkka tul,i heti ostivat "turhakkeita" ja sit loppukuusta ei ollut rahaa? Vai onko tilanne tullut vasta eläkkeellä? Silloinhan ei ole niin paljon rahaa käytössä...? Oletko puhunut/opastanut asiassa? Jospa jätät heidät jokukerta ns. oman onnensa ojaan, niin tajuavat tilanteensa. Et voi aina olla pelastamassa! Ja vie ihmeessä lapsien hoitoajaksi jotain ruokaa, jos epäilet, että ei ole rahaa...

Mä en ymmärrä, mikset voi kertoa tuota miehellesi?
Sano vanhemmillesi suoraan tuosta rahankäytöstä, ja sopikaa vaikka sisarukset keskenänne, että rahaa ei lainata jossain kuussa lainkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja o_O:
Oliko heillä sinun lapsuudessakin sama tilanne eli kun palkka tul,i heti ostivat "turhakkeita" ja sit loppukuusta ei ollut rahaa? Vai onko tilanne tullut vasta eläkkeellä? Silloinhan ei ole niin paljon rahaa käytössä...? Oletko puhunut/opastanut asiassa? Jospa jätät heidät jokukerta ns. oman onnensa ojaan, niin tajuavat tilanteensa. Et voi aina olla pelastamassa! Ja vie ihmeessä lapsien hoitoajaksi jotain ruokaa, jos epäilet, että ei ole rahaa...

on aina ollut sama tilanne. tai lapsena en sitä tietenkään tajunnut vasta nyt vanhempana kun lainaavat rahaa. en kehtaa puhua, joskus sanon ettei mullakaan ole. en kehtaa jättää oman onnensa nojaan kun ovat kuitenkin vanhempiani. ja jos satutaan menemään eikä ole mitään siis ei mitään niin tosi nolo ihan jos silläkin että mieheni jos on mukana. kerrankin meillä hajosi auto ja olisi pitänyt heiltä lainata miehen että olisi hakenut varaosan niin ei ollut tarpeeksi bensaa piti pyörällä mennä:( ja minä meinasin kuolla häpeästä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sano vanhemmillesi suoraan tuosta rahankäytöstä, ja sopikaa vaikka sisarukset keskenänne, että rahaa ei lainata jossain kuussa lainkaan.

muttakun he ovat niin ystävällisiä ja ihania ihmisiä muuten. ja raha kun ei mene viinaan tms. vaan elämiseen. eivät vain osaa yhtään jakaa rahaa koko kuuksi.

hävettää nyt ne sukujuhlat jos heillä ei ole rahaa bensaan.. miten voisin kertoa miehelleni että vanhempani lainaavat minulta, opiskelijalta rahaa, kun hänen vanhempanasa ovat hyvin tienaavia ja aina ollut rahaa. mieheni nauroi kerran kun sanoin että "minulla on euro tilillä" että miten voi olla niin vähän. vanhempieni arvostus mieheni silmissä tippuisi heti. en mitenkään kehtaa sanoa tätä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

muttakun he ovat niin ystävällisiä ja ihanjosia ihmisiä muuten. ja raha kun ei mene viinaan tms. vaan elämiseen. eivät vain osaa yhtään jakaa rahaa koko kuuksi.

hävettää nyt ne sukujuhlat jos heillä ei ole rahaa bensaan.. miten voisin kertoa miehelleni että vanhempani lainaavat minulta, opiskelijalta rahaa, kun hänen vanhempanasa ovat hyvin tienaavia ja aina ollut rahaa. mieheni nauroi kerran kun sanoin että "minulla on euro tilillä" että miten voi olla niin vähän. vanhempieni arvostus mieheni silmissä tippuisi heti. en mitenkään kehtaa sanoa tätä.

No hei, jos olette naimisissa ja elätte yhteistaloudessa ei tuommoista voi pitkään salata. Sanot, että sun vanhemmat on aina olleet huonoja rahankäyttäjiä. Mulla on lähes aina kuun lopussa vaan muutama euro tilillä ja mies tietää sen. Enkä tosiaan tuhlaile, vaan ihan laskuihin ja lainanlyhennyksiin palkka hupenee... ja silti ketuttaa ja hävettää (huono palkka?).

Tosi kurja juttu, mutta itse olen sitä mieltä, että tottakai sun pitää kertoa asia miehellesi, vaikka uskon, että se on vaikeaa. Minusta sun miehen pitäisi tukea sinua siinä, että miten aiot nyt toimia. Ei todellakaan opiskelijan kuulu elättää vanhempiaan.

Mulla on kanssa ongelmia hallita raha-asioita. Ihan kamalaa.. Hirvee syyllisyys iskee. En osta mitaan kallista mutta jotenkin sita kuluu vaan pienest palkastani. Mita ahdistuneempi olen sita enemman kaytan rahaa. Nolottaa ja pelottaa valilla. En ole velkaantunut tai joutunut mitenkaan hirveesti lainailee mutta olen perse auki kans loppukuusta ja saastaminen tosi vaikeeta. Oon just semmonen et ryystan jotain take-aaway kahvia jatkuvasti kun ooon liikenteessa. Enka ees paljon kay missaan.... Sit ostan kaikkia turhia kasviksia mitka paatyy roskiin. Huaah... Vinkkei?

Yhteistyössä