Hautajaisvaatteista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Onko teidän mielestä liian lyhyt mekko hautajaisiin, jos helma jää viisi senttiä polven yläpuolelle? Olen itse pitkähkö. Mekko on muuten asiallinen kotelomekko, ja hartioille tulee jakku tai vastaava. Ja sukkahousut ovat peittävät mustat, varmaan täytyy laittaa saappaat jalkaan. Niin ja voiko saappaita tosiaan pitää? Olis hankala vaihtaa kenkiä jossain.

Jos mekon malli on "asiallinen" eikä mikään tajuttoman muhkea rimpsuhelma, itse voisin kyllä laittaa hieman polven ylle jäävän mekon, vaikka etiketin mukaan ilmeisesti polvet pitäisi peittää. Hautajaisissa, joissa olen ollut, on näkynyt paljaita sääriä lyhyiden farkkuhameiden alta, rintaliivien olkaimia hihattomien yläosien alta jne. niin räikeitä etikettivirheitä, että en usko paksuilla sukkahousuilla peitettyjen polvien herättävän kenenkään huomiota...

Mä en ole koskaan nähnyt kenenkään vaihtavan hautajaisissa kenkiä, joten voisin mennä myös saappaissa.

Naisen surupukuun kuuluu hillitty, umpinainen, pitkähihainen musta puku, mustat sukat ja kengät, mustat hansikkaat ja lähiomaisella musta suruhattu harsoineen. Puku voi olla jakkupuku, leninki tai leningin ja jakun yhdistelmä. Koruja ei käytetä.
Pukeutumisopas

Tärkeintä on, että hautajaisiin pukeudutaan tavalla, joka kunnioittaa edesmennyttä ja hänen omaisiaan. Mikä tahansa musta juhlapuku ei siis käy päinsä. Hautajaisasun tulee olla asiallinen ja tarpeeksi peittävä.
Pukeutuminen: Hautajaiset – Kotiliesi

Minä en pistäisi polven ylle ulottuvaa hametta, koska istuessa se on sitten niin sanotusti reisillä. Etenkin kun olen aika pitkä, niin tuntuu että säärten pituus korostuu. Ja ei saappaita, vaan vaihda eteisessä pikkukengät. Tai no, riippuu siitäkin millainen hlö vainaja oli.

Alkuperäinen kirjoittaja plörö;25099969:
Ettehän vain ole menossa Alexsanterin hautajaisiin salkkareihin?
Sitten kannattaa ottaa muodikkaat vaatteet ettei palstamammat pääse haukkumaan :)

Ei nyt sentään :D

Mutta joo, täytyy vielä vähän miettiä asua. On tässä onneksi vielä aikaa.

Mulla oli mummon hautajaisissa tummansininen jakkupuku, hame oli polven alle, mustat sukat. Ei ollut siihen hätään varaa hommata mitään sopivampaa vermettä. Tuskin se kuollut henkilö haluaisi, että jengi vielä joutuu stressaamaan siitäkin, mitä laittaa päälle hautajaisiin! Pääasia, että oot paikalla. Jos kirkon henkilökunta tai sukulaiset alkavat pyöritellä silmiään, niin sitten he ovat paikalla ihan vääristä syistä.

Minulla oli oman isäni hautajaisissa vanha hiukan virttynyt hame ja (siisti) musta kankainen t-paita (kesä helle)
Ei vaan ollut aikaa hautajaisjärjestelyjen aikana mennä kaupoille ja se vapaa mikä siitä jäi ei tosiaan tullut mieleen juosta shoppailemaan.
Jos jotakin kauhistutin niin en voi minkään. Oli ihan pikkasn eri asiat silloin mielessä kuin vaatteet. Nuokin etsin kamalalla kiireellä hautajaisaamuna kaapistani.

Yhteistyössä