Hautajaispukeutuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apua

Vieras
Eli

Miehelle on aika selvä tuo pukeutuminen.

Mutta laitanko täysi pitkän hameen ja jakun vai riittääkö polven alle oleva hame?
Entä laitanko valkoisen kauluspaidan jakun alle vai mustan?

Entä pojalle joka on alle 2 vuotta voiko laittaa liituraitaisen puvun jossa liivit yms. mukanva vai ostanko koko mustan?
Voiko ulkona olla mustissa toppahousuissa ja tummanvihreässä takissa?

Minusta hame voi olla polven alle, paita valkoinenkin ja pojalle käy liituraidat. Mutta toppatakissa en ehkä veisi lapsia haudalle... jos vaikka saa lainaks joltain "siistimmän" takin.

Ei lapsilla ole pakko olla mustia vaatteita. Eikä mun mielestä muillakaan, kunhan on arvokkaat ja siistit. Laittaisin kyllä itse pitkän hameen ennemmin kun lyhyemmän. Ja ihan hyvin voi laittaa valkoisen paidan alle.

Alkuperäinen kirjoittaja venni:
Minusta hame voi olla polven alle, paita valkoinenkin ja pojalle käy liituraidat. Mutta toppatakissa en ehkä veisi lapsia haudalle... jos vaikka saa lainaks joltain "siistimmän" takin.

Kyllä mein lapset on olleet talvella toppavaatteissa haudalla, kun oli niin kylmä.

Kaikki esittämäsi vaihtoehdot ovat sopivia asuja hautajaisiin. Hillittyä ja tummaa. Eikä kukaan katso pahasti, jos takki ulkona on "väärän värinen". Aivan liian paljon paineita, jos aina pitäisi pelkkää mustaa kaikille löytyä. Itselläni oli taannoin useita hautajaisia, joihin pukeuduin täysin mustiin. Oli kamala tunne huomata olevansa niin vanha, että kaapista löytyy erikseen hautajaisvaatteet. :|

Alkuperäinen kirjoittaja venni:

Tuo on tuollainen Legon "siistimpi" takki vaikka toppis onkin. Ollut meillä kylä yms. takkina.
Villakangastakkia koitin etsiä mutta ei ainakaan täältä löytynyt kivan näköistä, oli vain ruudullisia ja raidallisia. Tuo kuitenkin todella tumma tumma vihreä ja yksi värinen.

Mä sanoisin, että haudalle lämpimästi päälle! Viime lauantaina olimme hautajaisissa, ja haudalla oli hirmuisen kylmä!

Ja ap, kaikki noista kuulostivat oikein hyviltä vaihtoehdoilta hautajaiskostyymeiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Sen verran että pitääkö tuo miehen villakangastakki olla täysipitkä vai riittääkö polvi pituinen?

Ei sillä ole väliä. Polvipituinen miehellä on mun mielestä asiallisempi, täyspitkä antaa rajumman/rokimman vaikutelman. Siis minun mielestäni =)

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Sen verran että pitääkö tuo miehen villakangastakki olla täysipitkä vai riittääkö polvi pituinen?

Ei sillä ole väliä. Polvipituinen miehellä on mun mielestä asiallisempi, täyspitkä antaa rajumman/rokimman vaikutelman. Siis minun mielestäni =)

Onko näihin jotain "virallisia" ohjeistuksia?

No taatusti riittää lyhyempi, miksi se niin justiin oliskaan...

Mun mies on ollu, mitä nyt on talvella hautajaisia ollu, ni mustassa siistissä (topatussa) nahkatakissa. Eipä oo kukaan ainakaan moittinu. Mut meijän suvuissa onki ollu tapana, että mennään sopivimmissa vaatteissa, ei rueta hautajaisia varten osteleen kaikenlaista.

Alkuperäinen kirjoittaja apua:
Eli

Miehelle on aika selvä tuo pukeutuminen.

Mutta laitanko täysi pitkän hameen ja jakun vai riittääkö polven alle oleva hame?
Entä laitanko valkoisen kauluspaidan jakun alle vai mustan?

Entä pojalle joka on alle 2 vuotta voiko laittaa liituraitaisen puvun jossa liivit yms. mukanva vai ostanko koko mustan?
Voiko ulkona olla mustissa toppahousuissa ja tummanvihreässä takissa?

Lapselle varsinkaan noin pienelle ei tarvitse olla koko mustaa riittää kun on siistit ja "juhlavat" eikä hirveän kirjavia värejä esim punainen, oranssi yms. Ulkona voi hyvin olla mustissa toppahousuissa ja tummanvihreässä takissa on ihan ok.
Itsellesi voi hyvin olla kumpi tahansa hame samoin kun joko valkoinen tai mustapaita kupmpi siusta on siistimpi.

Miehen takkie ei miusta tarvitse olla koko pitkä.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:

No taatusti riittää lyhyempi, miksi se niin justiin oliskaan...

Mun mies on ollu, mitä nyt on talvella hautajaisia ollu, ni mustassa siistissä (topatussa) nahkatakissa. Eipä oo kukaan ainakaan moittinu. Mut meijän suvuissa onki ollu tapana, että mennään sopivimmissa vaatteissa, ei rueta hautajaisia varten osteleen kaikenlaista.

Miehellä on omasta takaa tuo polvi pituinen ja lainaan saataisiin täysi pitkä.
Mä kyllä sitten taas mielelläni ostan ne siistit vaatteet kun tietää että tulevaisuudessa niitä kai tulee tarvitsemaan piankin :(

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:

Onko näihin jotain "virallisia" ohjeistuksia?

Ne ovat aika ylimalkaisia. Tässä pari linkkiä: http://www.turotailor.fi/www/fi/pukeutumisopas/tilaisuudet/index.php
http://www.teja.fi/pukeutuminen/28.html

Kuinka virallisiin hautajaisiin sitä oikein ootte menossa? Lapselle on mielestäni aivan turha ostaa ainakaan uusia ulkovaatteita hautajaisten takia, vaikka nykyiset siistit olisivat punaiset.

Miehelle riittää vallan mainiosti polvipituinen tai vaikka lyhytkin takki.

Itse olin oman isäni hautajaisissa kokomustissa, mutta haudalla päälläni oli luonnonvaalea toppatakki. Mustaa/tummaa en hautajaisten takia ruvennut ostamaan. Kuten Orionillakin, meidänkin suvussa on aina menty siisteissä sopivissa vaatteissa eikä ole ressattu pukeutumiskoodien perään.

Alkuperäinen kirjoittaja Mansen likka:
Kuinka virallisiin hautajaisiin sitä oikein ootte menossa? Lapselle on mielestäni aivan turha ostaa ainakaan uusia ulkovaatteita hautajaisten takia, vaikka nykyiset siistit olisivat punaiset.

Miehelle riittää vallan mainiosti polvipituinen tai vaikka lyhytkin takki.

Itse olin oman isäni hautajaisissa kokomustissa, mutta haudalla päälläni oli luonnonvaalea toppatakki. Mustaa/tummaa en hautajaisten takia ruvennut ostamaan. Kuten Orionillakin, meidänkin suvussa on aina menty siisteissä sopivissa vaatteissa eikä ole ressattu pukeutumiskoodien perään.

Pappani hautajaiset ovat kyseessä. Haluan pukeutua siististi ja tiedän että lisää hautajaisia on tulossa.

Yhteistyössä