Hautajaisista kysymystä!Kyseessä tuhkaushautaus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tietämätön:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tietämätön:(

Vieras
Lasketaanko kukat ihan ensin?
Meneekö kukat myös uuniin?
Koska omaiset saavat kukkien nauhat?Kuka ne kerää ?

Mitä pappi haluaa tietää ennen siunausta vainajasta? Miten paljon saa vaikuttaa papin puheeseen ja yleensä siunaustilaisuuteen?

Osaisiko joku neuvoa? Kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja tietämätön:(;24808200:
Lasketaanko kukat ihan ensin?
Meneekö kukat myös uuniin?
Koska omaiset saavat kukkien nauhat?Kuka ne kerää ?

Mitä pappi haluaa tietää ennen siunausta vainajasta? Miten paljon saa vaikuttaa papin puheeseen ja yleensä siunaustilaisuuteen?

Osaisiko joku neuvoa? Kiitos.

Käytäntöjä on varmasti muitakin, mutta itse olen ollut hautajaisissa, joissa vainaja tuhkattiin siunaamisen jälkeen.
Kappelissa arkku normaalisti edessä. Sinne laskettiin kukat. Kun kaikki olivat laskeneet, kukin haki oman kukkalaitteensa pois ja vainaja kuljetettiin hautaustoimiston autolla tuhkaukseen. Kukat käytiin laskemassa sukuhaudan päälle.

Nauhat voi hakea kuka tahansa lähiomaisista hautajaispäivän iltana kukista pois. Itse pidän tärkeänä napsia ne heti hautauksen jälkeen melkeimpä pois, ettei uteliaat pääse kyttäämään niitä.

Papista varmaan riippuu mitä haluaa tietää. Moni kyselee vainajan lapsuudesta, perhesuhteista, luonteesta, harrastuksista jne, saa niin helpommin tehtyä puheen vainajan näköiseksi.

Kukat lasketaan siunaustilaisuuden lopussa arkulle. Käsittääkseni kukkia ei polteta. Nauhat saa, kun käy ne keräämässä, itse voitte päättää kuka sen hoitaa.

Toivomuksia voi papiille esittää, mutta aina niissä on tietty peruskaava mukana, mitä tapahtuu.

Osanottoni.
Kukkien laskemisen voi sopia papin kanssa joko heti alkuun tai sitten siunauksen myöhemmäksi vaiheksi.
Meillä kukat vietiin tilaisuuden jälkeen muistolehtoon, joka oli kappelin vieressä. Kukkien nauhat kävi keräämässä hautaustoimistosta joku ja palautti ne sitten myöhemmin meille lähiomaisille.
Siunaustilaisuuden kulkuun vaikutettiin "paljonkin", valittiin sopivat virret, kukkien lasku heti alkuun, yms. Papin puheeseen ei voitu eikä haluttukaan vaikuttaa.

Muistaakseni mun mummini kohdalla oli ensin siunaustilaisuus (miten sitä nimitetään?) jossa kukat laskettiin lopussa ja oli enemmän ihmisiä paikalla. Sen jälkeen myös pidettiin kahvitilaisuus.
Sitten viikko pari sen jälkeen laskettiin uurna maahan eri tilaisuudes joka oli intiimimpi... Näin muistelisin.

Yhteistyössä