Hautajaisista, kukkavihkosta ja sen muistovärssystä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsenlapsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsenlapsi

Vieras
Ukkini kuoi viikko sitten ja parin viikon päästä olis hautajaiset. Kyseessä siis isäni isä. Nyt oma isäni toivoi, että veljeni kanssa hankittaisiin yhteinen kukkavihko joka arkulle sitten lasketaan. No ei siinä mitään, mutta kumpikaan meistä ei pysty lukemaan sitä värssyä. Mulla tulee itku jo asiaa ajatellessakin. Velikin sano ettei pysty siihen. Kattookohan muut pahasti jos kukaan ei sitä lue? Olisko kellään ideoita millasen värssyn siihen vois laittaa? Joku lyhyt ja kiva.

Alkuperäinen kirjoittaja lapsenlapsi:
Ukkini kuoi viikko sitten ja parin viikon päästä olis hautajaiset. Kyseessä siis isäni isä. Nyt oma isäni toivoi, että veljeni kanssa hankittaisiin yhteinen kukkavihko joka arkulle sitten lasketaan. No ei siinä mitään, mutta kumpikaan meistä ei pysty lukemaan sitä värssyä. Mulla tulee itku jo asiaa ajatellessakin. Velikin sano ettei pysty siihen. Kattookohan muut pahasti jos kukaan ei sitä lue? Olisko kellään ideoita millasen värssyn siihen vois laittaa? Joku lyhyt ja kiva.

Ei tartte lukea, en itsekän lukenut isäni arkun vieressä.

Mulla murtui ääni, pidin pienen tauon ja jatkoin lukemista. Tais olla kaks lausetta värssyssä. Koin tärkeäksi lukea ajatukseni muillekin ääneen, vaikka vaikeaa olikin. Ja niin, surunvalitteluni.

Ja jälleen kerran tietokoneyhteiskunnassa suosittelen sitä vanhanaikaista kunnon kirjastoa! Siellä niitä värssykirjoja on pilvin pimein! Senkus selailee ja valitsee sopivan!

Usein on niin että lähimmät omaiset ei pysty lukemaan muistolausetta kun laskevat kukkia arkulle. Eikä tarvitsekkaan lukea! Laskette vain kukkavihon, olette siinä hetken hiljaa ja palaatte sitten istumaan paikoillenne.

Jos haluatte että muistolause luetaan muistotilaisuudessa, niin huolehtikaa että siitä tulee kortti muistopöydälle muistotilaisuuteen. Sitten se joka lukee adresseja ym. muita muistamisia voi lukea myös muistolauseenne. Yleenä hautaustoimisto hoitaa asian jos siitä vain sovitaan.

Jaksamista Sinulle

Ei se haittaa jos ei pysty lukemaan.
En minäkään pystynyt lukemaan mummoni haudalla. Ukkoni sitten luki muistosanat.
Eikä pystynyt mummoni siskokaan lukemaan, ja sitten tuli joku muu läheinen ja luki hänen sanat.

Osanottoni :hug: :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:
:hug: Onko teillä lukevia omia lapsia tai ehkä toisella puoliso, joka voisi lukea. Toisaalta ei haittaa vaikka ei saisi luettukaan, siinä tilanteessa se ei ole kenellekään helppoa.
Kukkakaupoissa on värssyvihkoja, ainakin meidän kukkakaupoissamme. Tai voit katsoa kuolinilmoituksia lehdistä ja niissä olevia värssyjä.

Veljellä ei ole lapsia ja meidän tyttö on 4v joten ei ole lukevia lapsia. Molemmilla on kumppani, mutta jotenkin tuntuu etä se lukeminen olis mun tai veljen homma kun sukulaisia ollaan. Eihän puolisot oo sukulaisia. Täytyy kysyy isältä mitä mieltä se on. Ite oon niin tunneherkkä ihminen ja vielä raskaana viikolla 31 joten tunteet pinnassa vielä senkin takia.

Aikoinaan mun isomummin hautajaisissa (oli siis äitini mummi) oma äitini ei pystyny lukeamaan sitä värssyä ni siitä tuli sanomista äitini äidiltä. Siksi mietin tätä koska en halua että kukaan rupee "viisastelemaan" asiasta jälkeenpäin.

Kamala kun alkaa itkettämään jo näitä vastauksia lukiessa ja tätä kirjottaessa. Saati sit siinä tilanteessa...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aikoinaan mun isomummin hautajaisissa (oli siis äitini mummi) oma äitini ei pystyny lukeamaan sitä värssyä ni siitä tuli sanomista äitini äidiltä. Siksi mietin tätä koska en halua että kukaan rupee "viisastelemaan" asiasta jälkeenpäin.

Kamala kun alkaa itkettämään jo näitä vastauksia lukiessa ja tätä kirjottaessa. Saati sit siinä tilanteessa...

:hug: Kysyt isältäsi, pääsette varmasti yhteisymmärrykseen. Voimia loppuraskauteesi!

Minä luin anoppini puolesta hänen veljensä hautajaisissa. Veimme mieheni kanssa anopin kanssa samaan aikaan kukat juuri sen takia, että voin lukea. En ainakaan kokenut, että en olisi ollut tarpeeksi läheinen lukemaan.

:hug:
Meillä oli ukin hautajaisissa yhteinen kukkalaite siskon kans, ja siskon mies luki muistovärssyn kun ei meistä kummastakaan ollu sitä lukemaan. Eikä tullu mitään sanomista keneltäkään.
Värssyn kirjoitin itse.

Osanottoni suruunne. Minun mielestä voi aivan hyvin lukea jompi kumpi puolisoista muistovärssyn. Appiukon hautajaisissa minä luin anopin puolesta muistosanat, samoin kuin luin miehen ja hänen siskonsa kukkalaitteesta eikä minusta siinä ollut mitään kummallista.

Täytyy olla kunnioitusta omaa isäänsä (ja äitiään), että pitää koota itsensä ja lukea muistovärssy!
he ovat sentään antaneet vuosia sinun elämääsi varten, olet velkaa heille edes tuon värssyn verrab

Alkuperäinen kirjoittaja saara:
Täytyy olla kunnioitusta omaa isäänsä (ja äitiään), että pitää koota itsensä ja lukea muistovärssy!
he ovat sentään antaneet vuosia sinun elämääsi varten, olet velkaa heille edes tuon värssyn verrab

No höpö höpö. Mitä hemmetin merkitystä sillä värssyllä edes on loppujen lopuksi? Tai etenkään sen lukemisella? Jos vainaja on "läsnä", hän kyllä tietää, mitä jälkikasvu hänelle tahtoo sanoa. Ei niitä sanoja muiden muistotilaisuudessa olijoiden kuulla tarvitse.

Osanottoni.
Meillä olis siskon perheen ja minun perheen yhteinen kukkavihko vaarimme hautajaisissa, värssynä vain "vaari, meillä on ikävä" ja tietty nimet siinä perässä, mut nippa nappa saatiin luettua nuo pari sanaa (nimiä ei yritettykään lukea). päädyttiin tohon lauseeseen, koska se oli enemmän kuin totta, eikä oltas pitkiä juttuja kuitenkaan pystytty lukeen. ja kaikki, jotka meidät (hautajaisissa) tunsi, tiesi kyllä kuinka rakas ja tärkeä isoisämme oli meille ollut, joten ei siihen sen kummempia sanoja tarvittu, ajateltiin.

Minulla tasan viikon päästä isäni hautajaiset.
Tiedän jo etten pysty värssyä itse lukemaan ja olemme sopineet että mieheni lukee sen.
Tosi kurjaa jos joudut tuollaista asiaa surusi keskellä vielä murehtimaan :hug:
Mielestäni miehesi voisi ihan hyvin lukea sen vaikka ei niin läheinen olekkaan.
Hänhän lukisi sen siis puolestasi.

Ja minä löysin sopivan värssyn positiivareiden värssypankista.
Kurkkaa sieltä.
Voimia :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja lapsenlapsi:

Osanotto sinulle.Minun isäni kuoli 22.1.09. Lähiomaiset voivat siis olla aivan hyvin lukematta värssyä,kuten muutkin. Meille pappi ehdotti,kun emme sisarusteni ja äitimme kanssa halunneet lukea värssyä isän hautajaisisa,että kanttori voi soittaa musiikkia sen ajan kun seisomme arkun äärellä..

Esim: Nukuit uneen rauhaisaan,
lähdit taivaanrannan taa.

Esim: Enkeli saapui,luokse kulki,
rakkaamme hiljaa syliinsä sulki.

Esim: Sinilintu viestin toi,
vei hänet hiljaa aamun koi.

Yhteistyössä