Haukun esto pannat ja ultraäänilaitteet?! Kokemuksia?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stop ulvomiselle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stop ulvomiselle

Vieras
Meillä on kaksi villakoiraa. 6v Toy villis ja 8kk keskarin pentu. Tämä vanhempi koira on alkanut kärsimään eroahdistuksesta. (olen ollut vuosia kotona lasten kanssa). Koira alkaa ulvomaan perääni heti kun poistun kotoa. Ulvoo siis täyttä kurkkua tauotta. Ei ole tätä ennen tehnyt. Ja kun asutaan taloyhtiössä missä huonot äänieristeet, niin on pikkasen huono juttu.

Ajattelin hommata koiralle haukunesto pannan tai hankkia jonkinlaisen haukunesto ultraääni laitteen (besafe?) Tahtoisin niistä kokemuksia!? Voiko edes alle 3kg koiran kaulaan ripustaa mitään sitruunapantaa/haukunestopantaa??? Näyttävät aika kookkailta ja painavilta?

Koira/koirat eivät ole aiemmin haukkuneet muutoin kuin vieraiden tullessa. Vähän ihmetyttää mistä tämä käytös nyt johtuu. Tämä nuorempi on alkanut yhtä äkkiä kauheasti vahtimaankin ja murisee pienellekkin kolaukselle.

Kummatkin koirat ovat tosi sosiaalisia ja kilttejä. Meillä 4 lasta niin ovat tottuneet meteliin ja elämän ääniin. Pelkään että meidän pentu koira alkaa matkimaan vanhemman koiran esimerkkiä. Huoh...

Meillä oli aiemmin koirilla tuollaiset
http://www.emmu.fi/ultraaani-haukunestopanta-p-852.html

Ja toimivat kyllä. Panta on kevyt, mutta patteria saa vaihtaa todella usein.

Jos koira ahdistuu niin tuskin mikään "pelottelu"panta on hyvä idea. Jos nyt häätö uhkaa niin voihan sitä kokeilla, osa koirista haukkuu ne kyllä tyhjäksi, tai ei välitä tai opettelee haukkumaan niin ettei panta laukea. Ja vaikka väitetään että sitten kun se hiljaa haukkuu panta kaulassa niin eihän se haittaa, mutta kyllä se vanhassa talossa silti kuuluu.

Kannattaisi opetella koiran kanssa yksinoloa ja pennun kanssa myös, jos oletat että koirat vaan sopeutuu kun yhtäkkiä jätätkin ne yksin niin se on vähän sinisilmäistä. :/ Jätä myös paljon tekemistä kun lähdet, esim. joitain herkkuja. Pakasta vaikka kongiin kummallekkin oma ruokansa ja annat ne vasta sitten kun lähdet ulos yms. Pelkkä panta ei pelasta.

Kovin vahtiviettisille koirille ei paljon auta liikunta, aktiviteetit ja yksinoloharjoitukset, haukkuvat vahtiessaan kun ketään ei ole kotona. Tuolloin mielestäni voi olla ihan hyvä ratkaisu haukunestopannat, joita ei välttämättä tarvi käyttää kuin hetken.

Koiraihmiset on sitten kivoja, aina tulee näitä "ei missään nimessä" sitä ja tätä, eiköhän jokainen koira kuitenkin ole tapauskohtainen, kuin myös koiran omistaja.

Meillä ei ultraäänipannalla ollut mitään vaikutusta, mutta sitruunapanta toimi. Parin-kolmen viikon jälkeen en laittanut pantaa enää edes päälle ja myöhemmin jätin koko pannan pois eikä haukkuminen jatkunut. Paitsi silloin haukahti, kun posti tuli, oltiin kotona tai ei.

Meillä käytössä ollut sekä sitruuna, että ultraääni (koira 7 kg) toimivat. Meillä panta laitetaan noin 15 min ennen lähtöä koiralle kaulaan, näin koira saa siitä viestin että on jäämässä yksin. Koiralle myös aina kun jää yksin vessapaperirullanhylsyn sisään nami ja radio päälle, ikkunat kiinni.

Meillä ei toiminut mitkään harjoittelut, kora alkoi haukkumaan aina kun rapun alaovi meni kiinni ja lopetti aina kun joku avasi rapun alaoven, emme siis edes tienneet pitkään aikaan koiran ulvonnasta. Eikä sitä voi oikein kieltää kun ei itse ole paikalla.

[QUOTE="Vieras";28334344]Kovin vahtiviettisille koirille ei paljon auta liikunta, aktiviteetit ja yksinoloharjoitukset, haukkuvat vahtiessaan kun ketään ei ole kotona. Tuolloin mielestäni voi olla ihan hyvä ratkaisu haukunestopannat, joita ei välttämättä tarvi käyttää kuin hetken.

Koiraihmiset on sitten kivoja, aina tulee näitä "ei missään nimessä" sitä ja tätä, eiköhän jokainen koira kuitenkin ole tapauskohtainen, kuin myös koiran omistaja.[/QUOTE]

No aloittajan tapauksessa ei selkeästi ole kysymys vahtimisesta, vaan jonkinasteisesta eroahdistuksesta. Niissä on melkoinen ero...

[QUOTE="mie vaan";28334491]Meillä käytössä ollut sekä sitruuna, että ultraääni (koira 7 kg) toimivat. Meillä panta laitetaan noin 15 min ennen lähtöä koiralle kaulaan, näin koira saa siitä viestin että on jäämässä yksin. Koiralle myös aina kun jää yksin vessapaperirullanhylsyn sisään nami ja radio päälle, ikkunat kiinni.

Meillä ei toiminut mitkään harjoittelut, kora alkoi haukkumaan aina kun rapun alaovi meni kiinni ja lopetti aina kun joku avasi rapun alaoven, emme siis edes tienneet pitkään aikaan koiran ulvonnasta. Eikä sitä voi oikein kieltää kun ei itse ole paikalla.[/QUOTE]

Mä jätin kännykän kaiuttimella auki ja menin itse toisen puhelimen kanssa autoon. Komensin kun koira rupesi haukkumaan. Kaksi kertaa tuon tein ja sen jälkeen koira lopetti meuhkaamisen ja nykyään on yksinollessaan täysin hiljaa.

näin jossain lehdessä kuvan haukuneastolaitteesta,joka oli naamioitu käkikelloksi.Kun koira haukkui kellosta tuli käki josta kuului ääni jonka vain koira kuulee ja joka ärsyttää koiraa,samoin kun naapureita se räksyttäminen.

Kiitos vastauksista. kerkesin vasta lukemaan. Meille on siis yht äkkiä tullut tämä ongelma. Olen aiemminkin ollut poissa päivisin, mutta eivät ole haukkuneet/ulvoneet. Koirat saavat kyllä tarpeeksi aktiviteetteja, meillä 4 lasta jotka ulkoiluttavat koiria meidän lisäksi + käydään koirakouluissa ja tokossa.

Koirat ovat erittäin nirsoja ja eivät ole kiinnostuneista luista tai muista herkuista. Niin niiden jättö ei paljoa auta. Ollaan kokeiltu TV:n jättöä päälle, sekään ei auta.

Saatiin lainaksi se käkikellon näköinen ultraääni systeemi, ei apua. Pitää varmaan kokeilla niitä pantoja. Koirat siis haukkuvat vain jos minä olen poissa. Kiva :(

Yhteistyössä