Haukkuminen ja ylemmyydentuntoinen puhetyyli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hau hau!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hau hau!

Vieras
Onko muita jotka olisivat omassa kodissaan kasvaneet siihen, että muita ihmisiä haukutaan? Minun äidilläni on aina ollut tapana haukkua ihmisten ulkonäköä, ylipainoa, sivistymättömyyttä, käytöstä, vaatteita... Mistä nyt vaan jotakin irti saa. Vasta aikuiseksi kasvettuani havahduin siihen, että olin omaksunut itse samanlaisen tyylin haukkua muita. Olen opetellut toisenlaisen ajatusmallin. Omille lapsilleni aion opettaa kohteliaammat ja sivistyneemmät tavat.

En nyt tiedä onko meillä ihan noin puhuttu, mutta huomaan kyllä että äidiltä opitut asenteet ja mielipiteet istuvat tiukassa. Hän aina niin hanakasti ilmoittaa jos on jostain asiasta jotain mieltä (kuten aina onkin), ja lapsena jotenkin kuvitteli että se on ainoa totuus. Nyt vasta kolmekymppisenä, lasten myötä, olen alkanut tajuta miten ahdaskatseinen äitini on. Omille lapsilleni en halua puhua asioista niin ehdottomasti, vaan haluan että he muodostavat oman mielipiteensä ja miettivät asiat itse.

Jellonainen, minäkin olen huomannut äitini ahdaskatseisuuden vasta aikuisena. Hullulta tuntuu, että äitini on kuitenkin omasta mielestään avarakatseinen... Sanoi esimerkiksi luulleensa aina lyhytkasvuisia jälkeenjääneiksi ja yllättyi, kun katsoi Pienten perhe -ohjelmaa, jossa lyhytkasvuiset ovatkin aivan täysijärkisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
En nyt tiedä onko meillä ihan noin puhuttu, mutta huomaan kyllä että äidiltä opitut asenteet ja mielipiteet istuvat tiukassa. Hän aina niin hanakasti ilmoittaa jos on jostain asiasta jotain mieltä (kuten aina onkin), ja lapsena jotenkin kuvitteli että se on ainoa totuus. Nyt vasta kolmekymppisenä, lasten myötä, olen alkanut tajuta miten ahdaskatseinen äitini on. Omille lapsilleni en halua puhua asioista niin ehdottomasti, vaan haluan että he muodostavat oman mielipiteensä ja miettivät asiat itse.

Tämä on niinkuin minun suustani!

Minäkin olen opetellu ihan erilaisen ajatusmallin (niinkuin ap tuossa omassa kirjoituksessaan mainitsi) ja joskus on todella vaikeaa kun äidin käsitykset istuvat hänessä tiukasti :/ meille tulee näistä kunnon riitojakin ja välillä puhevälitkin menevät. Hänellä on kuitenkin ollut itsellään suht rankka lapsuus joten ymmärrän ja painan paljon villaisella. Ja onhan hän lapselleni todella rakastava mummi :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
:/ meille tulee näistä kunnon riitojakin ja välillä puhevälitkin menevät. Hänellä on kuitenkin ollut itsellään suht rankka lapsuus joten ymmärrän ja painan paljon villaisella. Ja onhan hän lapselleni todella rakastava mummi :heart:

Voi, kuulostaa tutulta. Meilläkin tulee riitoja. Ja äidilläni ollut rankka lapsuus, nuoruus... ja aikuisuuskin (mistä saankin sitten kuulla vähintään joka toinen kerta kun tapaamme. Onko äitini marttyyriäiti? ). Kuvittelevatko teidän muiden äidit olevansa suvaitsevaisia ja avarakatseisia?

Luulen, että tämä on aika tyypillistä ainakin 60 + vuotiailla ihmisillä, johon omatkin vanhempani kuuluvat.

Kammottavimmat arvostelijat kohtasin ystävien häissä, kun istuin ystäväni tädin ja hänen miehensä pöydässä. Tällä 60 + yrittäjäpariskunnalla oli kaikesta varmat näkemykset, he kyselivät ihmisiltä suoraan heidän asioistaan, ja sitten keskustelivat niistä keskenään ja kommentoivat ja siunailivat kovaan ääneen. Järkyttävintä on se, että he ovat tai ainakin ovat olleet omassa pikkukaupungissaan kovin näkyviä ja vaikutusvaltaisia ihmisiä.Lisäksi näyttivät ja kertoivat sen, että heillä on rahaa (jos sitä ei esim. rouvan joulukuusenkoristeista eli painavista koruista olisi tajunnut). Enpä ole aiemmin törmännyt samanlaiseen pahansuopuuteen ja ilkeyteen. Huhhuh!

Oma äitini taas ei ole pyntätty joulukuusi eikä mitenkään menestynyt tai tunnettu missään piireissä. Mutta äitini on sellainen ei-hienotunteinen ja siksi minäkin opin sellaiseksi paremmasta tietämättä. Äitini mielestä ei ole mitään väärää revitellä vaikeita kokemuksiaan ja sairauksiaan ja lääkkeiden käyttöään esimerkiksi ystävieni kuullen. Tästä meille on monesti tullut riitaa. Äiti ei vain voi ymmärtää näkökantaani, kun minusta tuollaiset asiat voi pitää yksityisinä. Äitini mielestä pidän jotakin tekotekokulisseja yllä, kun kaipaisin häneltä vain ihan tavallista hyvää käytöstä ja hienotunteisuutta.

Uusimmat

Yhteistyössä