Hätäsektion kokeneet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tellervo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tellervo

Jäsen
08.02.2006
178
0
16
Heips!

Miten nopeesti olette toipuneet? Olettako uskaltaneet jo 4 viikon kuluttua elämään ns. normaalisti? Miten seksielämän laita? Onko jäänyt mitään synnytystraumoja?
Mulla itellä haava parantui päällisin puolin tosi nopeesti. Jälkivuotoa on ollut aika niukasti ja nyt pikkuhiljaa alkaa loppua kokonaan. Seksiä ei olla uskallettu harrastaa koska iltaisin masua tuikkii kummasti välillä. Mitään kauheita traumoja ei jäänyt mutta kun ajattelee kokemaansa ni ei ihan heti tee mieli alkaa suunnitella seuraavaa raskautta, eikös sitä pidäkkin ainakin 1 v antaa elimistön toipua.
Olishan se mukava kun vois jo elää ns. normaalia elämää eikä tarvis varoa kauheesti mitään!
Kertokaapas kokemuksia rakkaat kanssasisaret! :)

tellervo

Mulle tehtiin esikoisen synnytyksessä hätäsektio,tää tapahtui muutama vuosi sitten. Oltiin ihan normaalisti menossa synnyttämään mutta kohdunsuun ollessa n.5cm auki vauva sydänäänet laski rajusti ja se olikin sitten menoa!! eli mut nukutettiin ja sit leikattiin. Onneksi vauva oli terve!! :heart: Ei siitä oikeastaan mitään traumoja mulle jäänyt.

Toivuin siitä aika äkkiä, enkä tarvinnut särkylääkettä enää kotiuduttuani. Haava parantui aika äkkiä, komea arpihan siitä kyllä jäi!! :laugh:
Melko normaalisti pystyi olla jo 4viikon jälkeen, toki kaikki ylimääräiset hyppelyt ja nostelut jätin väliin..
Seksielämä tais palautua normaaliksi (mikä nyt on lapsiperheessä normaalia.... =) ) noin viiden viikon tienoilla. Varovaisesti kyllä aloitettiin!!

Sit kun aloin toista lasta odottamaan, palautui esikoisen syntymä mieleen. Mulle sanottiin että pitää heti ottaa asia puheeksi vaikka neuvolassa jos alkaa vähänkään pelottamaan.
Toka synnytys olikin sitten ihan erilainen!! Kakkonen syntyi siis alateitse. Täytyy sanoa että lähes kivuton ( kiitos puudutukselle) ja aivan upea kokemus!! Kaikki traumat, jos niitä oli olemassakaan, katosi kuin tuhka tuuleen.
Mutta välilihan leikkaushaava oli kyllä kipeämpi ja tuskalllisempi kuin sektiohaava.
:'(

Hei!

Kyllä toivuin tosi pikaisesti, mulla ei haava-alue ollut kummassakaan sektiossa (2 hätäsektiota takana) yhtään kipeä missään vaiheessa. Tikit vähän kiristi just ennen poistoa, mutta varsinaisia kipuja ei ollut missään. Piti muiden muistutella, että ei saa nostella raskaita tavaroita, kun kivuttomana ei aina muistanut.

Seksielämä ei ole palautunut oikein vieläkään, kun limakalvot on niin järkyttävän kuivat imetyksen takia, mutta leikkauksella ei ole siihen mitään vaikutusta.

Kävin pelkopolilla ekan sektion jälkeen toista odotellessa, kun rupesi synnytys mietityttämään, vaikka sitä ennen en ollut ajatellut mitään negatiivista ekasta sektiosta. Sovittiin suunniteltu sektio, mutta sekin meni valitettavasti hätäsektioksi, kun olin allerginen puudutteelle. Mutta se oli jotenkin hallitumpi tilanne, kun olin hereillä ja valmiiksi leikkaussalissa. Eli ihan ok kokemus kuitenkin.

Synnytysten välille suositellaan täällä 2 vuotta, jos takana on hätäsektio.

Minulla hätäsektiosta nyt 4vkoa 3pvää ja hyvin olen parantunut. Vuoto on aivan olematonta ja seksiä kokeiltiin varovasti tasan 4vkoa leikkauksesta. Ei kummempia kipuja, mutta kovasti jännitti... Naureskeltiinkin miehen kanssa että se "eka kerta".. :laugh: Tikit otettiin pois 10 pvää leikkauksesta ja haava parantu tosi hyvin. Kipulääkettä en ole syönyt kotona ollenkaan... Raskaita en ole vielä tohtinut oikein nostella ja juoksut, hypyt ja kurotukset on vielä tekemättä!! Mut mukavasti olen parantumaan päin ja vaunulenkit maistuu!!! =)

Pelkoa ei jäänyt minulle, mutta miehelle kylläkin!! Kaikki tapahtui niin nopeasti ja hänet jätettiin täysin vaille tietoa minusta-vauvan sai heti kyllä luokse!! Ihan heti ei ruveta tähän touhuun uudestaan...

Tea84 Mä tulin 18.8. aamutuimaan oysiin niin sinäkös siellä olit hätäsektiossa. Olin just ite tullu synnärille ku yökätilö huokaili kiirusyötä ja totes siinä kun makailin käyrillä, että vielä hätäsektio tälle aamulle. Kauhistutti sillon itteä ja eipäs sillon vielä ollu aavistustakaan, että itelle käy samoten :|
Mutta nyt onneksi kaikki hyvin teilläkin ja pääasia, että vauva on terve!!! :)

Mulle on tehrty kakski leikkuasta ja molemmista toipunut todella nopeesti. Ekasta olin vuode potilaana sen ekan vuorokauden, ja särkylääkkeitä käytin noin 4 vrk. Kotiin päästiin 5 vrk päästä. EN aina edes muistanut että oli leikattu.

Toinen leikkaus oli kohta 3kk sitten. Kun illalla leikattiin niin aamulla olin jo suihkussa! Särky lääkkeitä käytin pari päivää ja kotia päästiin kun neiti oli 3 vrk. Kipuja ei ollult ja toipuminen todella nopeaa.

Lääkäri (jälkitarkastuksessa) kyllä sanoi että jossain vaiheessa haava kipeytyy mutta eipä ole kuulunut saatikka kipua näkynyt.

Ja noita lääkkeitä käyttäessäkään haava ei ollut kipeä vaan masu muuten.

tellervo Meidän poika on syntynyt 07.07 että hyvinkin taisin olla minä.. Minä en kiireestä kyllä mitään tiennyt, paitsi että tulivat vaan saliin ja "nakkasivat" mun sänkyyn ja juoksuttivat leikkaus saliin!! Siinä tuntui kiirettä... :whistle: Ja onneksi kaikki meni hyvin ja pikkumies ei saanut mitään vammoja tms. ongelmia!! :heart:

Yhteistyössä