Hätäsektion jälkeinen synnytys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pallomaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pallomaha

Vieras
29. viikko on menossa ja pikkuhiljaa ajatukset alkavat kääntymään edessä olevaan synnytykseen. Esikoiseni syntyi kolme vuotta sitten hätäsektiolla 36. viikolla (perätila, vesien meno & napanuoran esiin luiskahtaminen oli syynä), ja kuulemma sen perusteella pääsen automaattisesti synnytystapa-arvioon. Neuvola ei juuri ole kommentoinut miten yleensä hätäsektion jälkeen toimitaan, eli onko alatiesynnytys turvallinen tai ylipäätään mahdollinen vanhojen arpien ja kiinnikkeiden takia.

Kysynkin siis nyt että miten muilla hätäsektion läpikäyneillä, onko arvet olleet jotenkin ratkaisevassa asemassa, vai onko tulevat synnytykset päätetty ainoastaan sektion syyn perusteella? Esim. ahdas lantio ekassa varmasti johtaa sektioon myös toisellakin kertaa. Onko arpien repeäminen todellinen riski? Tv:n amerikkalaiset synnytysdokut antavat ymmärtää että repeämät ovat mahdollisia ja siksi hätäsektion jälkeen suositellaan uutta sektiota, mutta USA:ssa päädytään ilmeisesti muutenkin suunniteltuun sektioon paljon hanakammin kuin meillä. Muka helpompaa...

Tosin oma sektioni oli kyllä niin helppo ja mukava kokemus että valitsisin sen uudelleen ihan mielelläni, mutta haluan kuitenkin kuulla vähän muidenkin kokemuksia tästä nimenomaisesta yhtälöstä. Sillä jos edellinen pystyarpi ei alatiesynnytystä estä (eikä omassa tapauksessani ole ainakaan tällä hetkellä muutakaan syytä mennä suoraan sektioon) niin normisynnytyskin kyllä kelpaisi.

mulle on kans tehty hätäsektio 13v sitten nyt toista odotan.
kysyin neuvolantädiltä asiasta hän oli sitä mieltä tämäkin synnytys tehtäis sektiolla tietenkin eka käydään synnytystapa arviossa.

Mulla kiireellinen sektio 3 v sitten synnytyksen pysähtymisen vuoksi, nyt sanottiin, että todennäköisesti alakautta voin synnyttää. Synnytystapa-arvio tehdään aina sektion jälkeisille synnytyksille, siellä nähdään, onko mitään estettä normaaliin synnytykseen.

Mulla esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla ja siitä reilun vuoden päästä sain toisen lapsen ja syntyi helposti alakautta.Kävin synnytystapa-arviossa,mutta todettiin,ettei ole mitään estettä alatiesynnytykselle.Seuraava lapsi syntyi myös alakautta.Ja nyt ootan neljättä...Mun äiti on synnyttänyt hätäsektion jälkeen kaksi lasta alakautta.
Et uskosin,ettei sektioida automaattisesti hätäsektion jälkeenkään.
Mulla oli arvet parantunu jo tosiaan reilu vuodessa ja sulla on jo aikaa kolme vuotta,joten uskoisin,että ne ovat jo paljon paremmin parantuneet...

Mulla noi alatiesynnytykset on ollu tosi helppoja ja oon parantunu tosi nopeesti,ni en kyllä sektiota enää koskaan toivoisi omalle kohdalle.Sen jälkeen toipuminen vei mulla tosi paljo aikaa.

Olen tässä vähän surffaillut aiheen tiimoilta, ja törmäsin sellaiseen tietoon että jos aiempi sektio on tehty ns. t-viillolla (eli ihoviilto on pystysuorassa mutta kohtu ja muut alemmat kerrokset on leikattu vaakaviillolla), ei alatiesynnytys ole enää mahdollinen. Omani on muistaakseni tehty juuri näin sen takia, että vauva on saatu vain nostettua ulos helpommin ja isommasta reiästä, aikaa kun ei ollut ulostulon manipulointiin. Näin ollen pitäisi olla täysin selvää ettei alatiesynnytys onnistu, ja myös neuvolassa pitäisi tämä tieto olla koska jopa terkka on sama kuin viimeksi. En siis voi ymmärtää miksei tästä ole tähän mennessä keskusteltu vaan on annettu ymmärtää ettei asialla ole vielä kiire eikä mitään varmaa voi vielä sanoa. Onneksi seuraava lääkärissä käynti on jo tällä viikolla, ja nyt vaadinkin jonkinmoista päätöstä asian suhteen, ettei tarvitse asiasta turhaan huolehtia! Koska jos tämä t-viilto ei todellakaan kestä supistelua, niin olisihan se hyvä tietää, varsinkin kun olen juuri kipeiden supistusten takia saikulla ja vanhat arvet aiheuttavat kipua kohdun sisällä jo nyt.

Millä viikolla tuo synnytystapa arvio tehdään? Äidilläni oli niin ahdas lantio, ettei pystynyt synnyttämään alateitse, ja itsekin pelkään sitä samaa omalla kohdallani. Sekin tässä pelottaa, että jos synnytystapa arvio tehdään kovin myöhäisillä viikoilla, ja jos vauva päättääkin tulla maailmaan sitä ennen, muttei mahdukaan syntymään hyvin ja joudutaan tekemään hätäsektio kaiken yrittämisen jälkeen. Nyt viikko 31 menossa..jännittää!

Yhteistyössä