Harrastuksen aloittamis-ikä?

• Viestiketjun aloittaja anutti
  • Ensimmäinen viesti
anutti
Minkä ikäisinä teidän lapset on aloittaneet harrastamaan(esim kori- tai jalkapallo, tanssi tms)?

Me olemme käyneet vauvajumpassa, taaperojumpassa(vanhemmat mukana), uimassa.
Vielä en päästäisi lasta yksin mihinkään harrastukseen, mutta täällä voi kolmivuotiaat jo yksin käydä esim koripallokerhossa tai ohjatuissa "jumpissa"

Mikä olisi hyvä harrastus kolmivuotiaalle?
Poika on erittäin energinen.

Mitä teillä harrastetaan?

Meidän 3-v. poika kävi viimetalven muskarissa (siis musiikkileikkikoulussa, isoveljen kanssa samassa ryhmässä). Eilen täytti 4, jatkaa muskaria ja jos mahtuu ryhmään, niin pääsee myös liikuntaleikkikouluun.

Meidän kolme vuotias käy vain vanhempi-lapsi jumpassa, viisi vuotias uimassa ja kuvataidekoulussa.

Yksi isä tuolla vanhempi-lapsi jumpassa suositteli 3.v pojalle nasikkapainia. Ajattelin että aikaisintaan 4.v voi aloittaa "yksinään" joko sitten jokun nassikkapainin, uinnin tai vaikka temppukoulun.

Sande-80 harmaana
mun poika (täytti just 4) kävi kesän jalkkikses ja pesiksessä. toki vaan muutaman kerran, koska isänsä ei lupauksista huolimatta pojan ollessa hänellä, vienyt harkkoihin. itse olin koko ajan aina paikalla, eli en yksin poikaa jättänyt, kun on vähän ujon puoleinen. ja nämä harrastukset VAIN JA AINOASTAAN siksi et poika itse halusi. pesiskoulusta kyseli jo pitkin kevättä ja odotti todella malttamattomana sen alkua. mun mielipide siis se et harrastuksiin silloin kun ne oikeesti alkaa lasta kiinnostamaan.

Mä ilmoitin juuri äsken meidän 4,5 vuotiaan pojan uimakouluuun, jossa lukukausi kestää vuoden (ei kesällä). On jonossa mutta toivon hänen pääsevän pian mukaan.

Viikon päästä ajattelin ottaa hänet mukaan country-rivitanssien alkeisiin kun itse menen. Katson miten hän siitä innostuisi.

Hänellä on juuri aikamoinen uhma menossa ja ajattelin jos em. harrastukset jotenkin siihen auttaisi.

Mun esikoinen täyttää ens talvena 3 ja aloittaa tällöin tuossa lähikorttelissa kerhon. Se kokoontuu pari kertaa viikossa aamupäivisin. Tänne vien tytön ja haen sitten kun se loppuu, sen aikaa olen pikkusiskon kanssa pihalla lähipuistossa. Muita harrastuksia ei mielestäni vielä tämänikäisellä tarvitse olla. Ja kun aloittaa tarhan sitten vuoden tai kahden päästä (miten nyt lähden sitten töihin takaisin), niin ihan tarpeeksi saa varmasti virikettä ja fyysistä toimintaa siellä sitten päivän tarpeisiin. Sitten saa mennä harrastamaan itsekseen kunhan itse kiinnostuu jostain toiminnasta ja tulee itse sanomaan, että tuonne haluaisin mennä. Aktiivisesti ajattelin alkaa harrastuksia tyrkyttämään vasta kouluiässä...

Meidän poika, nyt 4,5v on pienestä pitäen käynyt muskarissa ja jatkaa sitä edelleen. viime syksynä aloitettiin uimakoulu uudestaan. poika olisi innokas menemään liikuntaleikkikouluun.
pojalla on enerigiaa tuhlattavaksi ja hyvä että haluaa liikuntaa harrastaa. näkeehän siinä muidenkin lasten touhuja.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2005 klo 10:30 mamma-72 kirjoitti:
Minä en henk.koht. pidä tärkeänä mitään virallisia harrastuksia ennenkuin lapsi todella itse kiinnostuu ja innostuu jostakin. Kouluiässä ehkä - nyt riittää kerhotoiminta.
Juuri näin. Koululaisellekin on riittänyt oikein hyvin yksi harrastus, jonka hän halusi aloittaa 10- vuotiaana. Laspen energiatasosta ja haluista kaikki riippuu. Pojan luokkakaverilal on harrastus joka päivälle ja jaksaa kuulemma oikein hyvin;keilailu, pianonsoitto, suunnistus, partio, jääkiekko, jalkapallo jne...

halssi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.08.2005 klo 10:30 mamma-72 kirjoitti:
Minä en henk.koht. pidä tärkeänä mitään virallisia harrastuksia ennenkuin lapsi todella itse kiinnostuu ja innostuu jostakin. Kouluiässä ehkä - nyt riittää kerhotoiminta.
Sama täällä. Lapsi ehtii kyllä harrastaa elämänsä aikana ihan kylliksi. Nyt riittää harrastuksiksi uimiset, mökkeilyt ja veneilyt vanhempien kanssa. Sitten kun osaa oikeasti haluta jotain harrastusta aloittakoon. Nyt 5-vuotiaana haluaa toki vaikka mitä, joka päivä eri asioita yleensä :)

Yhteistyössä