[QUOTE="viekku";30254005]Samaa mieltä. Muutenkaan en ymmärrä, miksi lasten liikuntaharrastukset on nykyään noin vakavia, että on pakko treenata noin usein. Pian niitä harkkoja on joka päivä.
Vai oliko kenen lapsuudessa 80-90-luvulla noin usein harjoituksia? Kaveri harrasti jumppaa ja sillä oli harkat kolmesti viikossa YLÄasteella. Silti siitä tuli lukioikäisenä nuorempien valmentaja. Mulla oli yksi liikuntaharrastus, jossa samoin yläasteiässä oli harkat vain kahdesti viikossa. Silloin tosin ei kaikessa tähdättykään kilpailuihin. Toki niihin osallituttiin, muttei veren maku suussa.[/QUOTE]
Minä olen syntynyt 1965.
Ala-asteeella harrastin ainakin (voi olla muitakin kokeiluja, joita en heti muista) pianonsoittoa, kouluratsastusta ja klassista balettia. Lisäksi suunnittelin ja ompelin vaatteita ja piirsin&maalasin vapaa-aikoinani (mutta kyllä niiltäkin aloilta aina silloin tällöin löytyi jokin sopiva kurssi kohdalle ja "epävirallinen harraste" siirtyi taidon lisääntyessä seuraavalle vaikeustasolle. ja luin PALJON - puhumattakaan ystävien kanssa vietetystä ajasta (joka tosin ei muistini mukaan ollut ikinä mitään passiivista "ostarilla" löhöämistä) , mutta kyllä niiltäkin aloilta aina silloin tällöin löytyi jokin sopiva kurssi kohdalle ja "epävirallinen harraste" siirtyi taidon lisääntyessä seuraavalle vaikeustasolle.
Pianoharkat olivat kerran viikossa + tietenkin se, mitä teki harjoituksia kotona.
Halun mukaan. Muu perhe olisi luultavasti toivonut, että olisin halunnut harvemmin, koska mitään hyvää pianonsoittajaa minusta ei koskaan kehittynyt.
Balettia oli kaksi kertaa viikossa "pakollista" (opettajan vaatimus, ei vanhempien, jotka luultavasti olisivat olleet vain helpottuneita, jos olisin lopettanut) ja kerran viikossa "vapaaehtoinen". Siihenkin osallistuin, jos se vain oli perheen muun aikataulun vuoksi mahdollista.
Oli kivaa tunneilla, kivaa oppia uutta ja saada onnistumisen kokemuksia.
Kouluratsastusta oli kolmesti viikossa ja se taas oli työläämpää. Hevosia rakastan yhä ja ratsastan mielelläni, mutta silloinen valmentaja oli tiukka ja vaativa.
Näin jälkikäteen sanoisin, ettei luonteeltaan sopinut pienten tyttöjen opettajaksi. Vanhemmat yrittivät "vaihtaa"minua monta kertaa "tavallisen ratsastuksen" puolelle, mutta en millään halunnut.
Kaverit olivat jo tuttuja ja kehityimme askel askeleelta yhdessä.
Olisi ollut ikävä jäädä porukan ulkopuolelle.
Olisi itse asiassa yhä, vaikka olemme kaikki jo "vanhoja ämmiä".
Sitoutuminen toisiimme ja harrastukseen oli niin vahva, että kantaa yhä, vuosikymmentenkin jälkeen.
Damn girls se vuosi, kun lähdette kopukoimaan Irlantiin ilman minua!
Omat lapseni ovat syntyneet 1980-, 1990- ja 2000-luvuilla.
Ala-astevaiheessa harrasteita on jokaisen sallittu kahmia niin paljon kuin vain oma kiinnostus, into ja voimat riittävät (ratsastusta, katutanssia, taiteita, näyttelyä, kuoroa, kilpatanssia, rummunsoittoa, yleisurheilua, videokuvausta, mäkihyppyä, hiihtoa, vesibalettia, jalkapalloa, kamppailulajeja, luovaa kirjoittamista, jazztanssia, pesäpalloa, SPR:n ystävätoimintaa, ompelua, kokkausta, kieliä, jne. jne.)
En lainkaan kannata sitä, että yhdenkään ala-asteikäisen pitäisi harrastaa "määrätietoisesti" (yksittäisinä poikkeuksina jotkut erityisen lahjakkaat "Selänteet") vaan tuossa iässä sen kaiken pitää vielä olla "vain hauskaa".
Oman mahdollisen lajin löytyminen on vielä hakusessa.
Saa ollakin.
Lapsena saa ja pitääkin vielä "leikkiä" ja kokeilla kaikkea, mihin vain mahdollisuus on!
Lapsen pitää saada olla lapsi.
Ei "ohjus" kohti jotain mestaruutta, mutta ei myöskään "lelu" jota vanhemmat haluavat omia - ehkä väsyneinäkin iltoinaan, saati kaljailtoinaan"- ja pitää kaapin päällä koristeina passivoitumassa jonkin " pyhän rauhoittumisajan" vuoksi.
Joillekin lapsille se sopii. Sellaisiakin on!
Toisaalta terve lapsi on luonnostaan aktiivinen eli tuon tyypin "rauhoittaminen" on usein vain siipien typistämistä - "ns. periaatteen", mutta oikeasti vanhemman itsekkyyden vuoksi.
Ne, jotka sitten haluavat jossain vaiheessa harrastaa jotain määrätietoisemmin, keskittyköön omaan lajiinsa, kun se varmasti omakseen tuntevat ja keskittymistä kaipaavat. Sekään ei ole kiellettyä.
Kaikki eivät sellaista kaipaa.
On paljon aikuisiakin, jotka yhä "leikkivät" tavallisen arkensa ohella sisustamalla, kokkaamalla, käymällä taidenäyttelyissä ja teatterissa/elokuvissa, matkustelemalla, purjehtimalla, golffaamalla, purjeliitämällä, lentämällä, miten lie yms.
En usko, että ovat onnettomia sen vuoksi.
Jotenkin vain tällä palstalla moni tuntuu kokevan, että on "heiltä pois", jos joku toinen tekee lastensa kanssa toisenlaisia asioita kuin he itse.
(Itseasiassa Velojenkin aktiivisuutta osa paheksuu.)
Minä en koe. Minusta on täysin ok, jos joku päättää, ettei ekaluokkalainen tarvitse harrastusta - etenkin jos se on lapsellekin ok.
Mutta kieltämättä vähän loukkaannun, kun tullaan rumin sanankääntein arvostelemaan sitä, miten oma lapseni haluaa ekan kuoluvuotensa iltapäivät viettää.
On kuin osa haluaisi kieltää lapseltani ilon vain siksi, että omien lastensa tilanne on erilainen...
Se ei lisää luottamusta ihmisiin.
Onneksi kaikki tutut, ystävät ja sukulaiset ovat erilaisia - kannustavia, monenlaisuutta suvaitsevia ja fiksuja.
Eivät taida palstailla.
Mitäköhän se kertoo minusta että olen jo pari päivää palstaillut?