Harmittaa kun poika laiminlyö koulun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut_äitee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut_äitee

Vieras
Mun poika meni just kolmannelle luokalle lukiossa ja mua niin harmittaa kun ei se sitten yhtään panosta. Mulla on ollut periaate, että ei ton ikästä oikein voi pakottaa opiskelemaan, mutta kun lahjoja olis vaikka mihin mutta kun ei niin ei...

Tyttäreni on samassa koulussa ja kertoi, että veli tunneilla tekee jotain ihan muuta. Lukee ehkä kirjaa, nyhrää muuta jne. Eli tunneilla ei seuraa juuri lainkaan, joten turha epäillä että sillä tavalla saisi tiedon. Kotiin kun tulee (jos tulee), niin pian on jo menossa kaverien luo tai harrastamaan jotain. Tai sitten pelaa koneella tai surffaa.

Läksyjä ei todellakaan tee. Ainoo mitä joskus on ollu, niin ennen koetta saatta vähän kirjoja raottaa. Ei kai se sitten ihme, että on pihalla välillä. Arvosanat pomppii miten sattuu. Matikassa lahjakas, mutta arvosanat välillä vitosia. Tosin kymppejäkin tullut.

Ainoot aineet mitkä tuntuu kiinnostavan on äidinkieli (aineiden kirjoitus, lukeminen) ja historia. Niitäkään ei itsessään lue mutta repii ysiä, kymppiä. Harmittaa mutta minkäs teet... toivoin että tulis skarppausta kun on abovuosi, mut eipä kai sit.

Ootko pelotellu sitä, tai ei kai se mitään pelottelua oo ku tosi asioiden sanomista, et huonoilla papereilla ei opiskelu paikkaa irtoakkaan sit sinne minne haluais. Nyt on aika lopettaa laiskottelu ja alkaa panostaa omaan tulevaisuuteen tosissaan. Meillä tämä tehos yläaste ikäiseen poikaan, ku pisti aivan plörinäksi koulun. Nyt ottaa tosissaan ja yrittää kunnolla.

[QUOTE="mette";26928835]Ootko pelotellu sitä, tai ei kai se mitään pelottelua oo ku tosi asioiden sanomista, et huonoilla papereilla ei opiskelu paikkaa irtoakkaan sit sinne minne haluais. Nyt on aika lopettaa laiskottelu ja alkaa panostaa omaan tulevaisuuteen tosissaan. Meillä tämä tehos yläaste ikäiseen poikaan, ku pisti aivan plörinäksi koulun. Nyt ottaa tosissaan ja yrittää kunnolla.[/QUOTE]

Oommä käyttänyt kaikki normikonstit. Poika lupaa, että yrittää panostaa enemmän jne. Ja mä luulen, että se tarkoittaa sitä, mutta ei vaan pysty. Ja sitten taas toisessa käänteessä se sanoo, että yliopistoissa on valintakoekiintiöt. Ja se sanoo, että jos sitä joku kiinnostaa tarpeeksi, ni kyllä se sinne ittensä hoitaa. Ja jos ei hoida, niin sitten ei kannattas ees mennä.

Itse olen ihan eri mieltä, mutta minkäs teet. Ja huono puoli on sekin, että me molemmat vanhemmat ollaan niin pöljiä. Isä ei oo lukioo ees käyny ja minä taas sain hirveellä työllä ja tuskalla samanlaisia arvosanoja kuin mun poika :(

[QUOTE="hmmm";26928869]jos noin laiskottaa lukeminen niin miksi se siellä on? vai eikö viitsi tehdämitään?[/QUOTE]

No tykkää se joistakin aineista. On siellä huonompiakin. On sillä keskiarvo kumminkin yli seiskan. Eihän semmosella keskarilla mitään tee, mutta kumminkin.

Ai miten niin ei voi pakottaa 10-vuotiasta?! Mikä aikuinen sen ikäinen on, että voi omista asioistaan päättää? Kunhan mun poika kasvaa kouluikäiseksi ja yrittää alkaa laiminlyödä koulutehtäviään niin ihan tasan tarkkaan pakotan ne tekemään. Eihän sen ikäinen käsitä, että sitä työtä tehdään loppuelämää varten! Meidän tehtävänämme on auttaa lasta oppimaan, ei se päähän taputteluilla ja omilla typerillä päätöksillä aina onnistu.

[QUOTE="vieras";26928903]Ai miten niin ei voi pakottaa 10-vuotiasta?! Mikä aikuinen sen ikäinen on, että voi omista asioistaan päättää? Kunhan mun poika kasvaa kouluikäiseksi ja yrittää alkaa laiminlyödä koulutehtäviään niin ihan tasan tarkkaan pakotan ne tekemään. Eihän sen ikäinen käsitä, että sitä työtä tehdään loppuelämää varten! Meidän tehtävänämme on auttaa lasta oppimaan, ei se päähän taputteluilla ja omilla typerillä päätöksillä aina onnistu.[/QUOTE]

Oletko sä kännissä?

[QUOTE="Minna";26928929]Oletko sä kännissä?[/QUOTE]

:laugh:

sori, repesin ihan tonnilla täällä! Joo, no ehkä LUKION kolmannella olevaa ei voi pakottaa, mulla jäi aika olennainen sana tuosta aloituksesta lukematta. Sori, joo siis eihän tuota pakottaa voi :) jatkan täällä tirskumista.... enkä ole kännissä, olen raskaana ja väsynyt :)

Meillä minä kustannan teinien elämän mukavuuksineen, että he voivat käyttää aikansa ja energiansa opiskeluun. Jos opiskelu ei kiinnosta, niin silloin muakaan ei kiinnosta se rahoituspuoli. Ja jos ei opiskele, niin silloinhan voi hyvin käyttää sen aikansa itse rahoituksen hankkimiseen, eli eipä mun rahoitusta silloin enää tarvikaan.

[QUOTE="Vieras";26929035]Meillä minä kustannan teinien elämän mukavuuksineen, että he voivat käyttää aikansa ja energiansa opiskeluun. Jos opiskelu ei kiinnosta, niin silloin muakaan ei kiinnosta se rahoituspuoli. Ja jos ei opiskele, niin silloinhan voi hyvin käyttää sen aikansa itse rahoituksen hankkimiseen, eli eipä mun rahoitusta silloin enää tarvikaan.[/QUOTE]

No tuota mäkin olen sanonut. Mutta juttu on se, että poika on käynyt kesäduunissa ja ei kyllä pahemmin vingu rahaa "ylimääräiseen". Ja kyllähän siis kaikki kurssit läpi vetää ja koulussa käy. Ja varmaan ainakin historiasta ja äidinkielestä kirjoittaa laudaturit. Muusta en sitten tiedä.

No, miten koulu menee numeroilla mitattuna? Jotkut voi kuunnella vaikkei siltä näytä, ja lukiossa vielä voi oppia kuuntelemalla. Kuinka paljon voit luottaa tyttäreesi lausunnonantajana? Jos hän katselee veljeään ylikriittisesti?
Omalle kasiluokkalaiselleni yritin tarpeeksi ajoissa (10-vuotiaana) opettaa, että jos oppii kovin helposti, pitää panostaa siihen, että oppii opiskelemaan, koska opintojen edetessä lahjakkaat usein tippuu siksi, että ovat tottuneet pääsemään helpolla. Yliopistossa menestyvät oppilaat ovat keskinkertaisia mutta ahkeria, sanoo lahjakkuustutkija Kari Uusikylä.
Oletko kysynyt, millaisia tulevaisuudensuunnitelmia pojalla on? Ja olet oikeassa, nalkuttamalla saat vain lukemisen tuntumaan entistä vastenmielisemmältä. Motivaatio/tunnollisuus pitää löytää jotenkin muuten.

Minä en myöskään opiskellut yläasteella tai lukiossa juuri koskaan. Arvosanat olivat keskiarvoa. Minulle sanottiin usein, että minulla olisi lahjoja, mutta en vain ollut kiinnostunut. Näin jälkikäteen, silloin harvoin kun opiskelin, menetin intoni aika pian, koska en kokenut, että opiskelu oli tarpeeksi haastavaa.

Myöhemmin hain sitten yliopistoon, minne pääsin opiskelemaan (pääsykoetulosten perusteella, en todellakaan kirjoitusten tai lukion todistuksen avulla). Siellä sitten opiskelin, sain tarpeeksi haasteita ja menestyin opinnoissani hyvin. Ei siis kannata vielä menettää toivoa poikasi suhteen. :)

Jos joskus, niin nyt kannattaa panostaa opiskeluun.

Mikään ei ketuta niin paljon kuin se, että alisuoriutuu ylioppilaskirjoituksissa oman laiskuutensa takia ja siksi jää rannalle jatko-opiskelupaikoista.

Voisiko pojallasi kyseessä olla kuitenkin joku muu kuin laiskuus? Josko olisi yo-paniikkia ilmassa ja jotenkin yrittää tuota kautta selvitä jännittävästä tilanteesta? Töitä on syytä tehdä, mutta hysteriaan ei ole mitään syytä:ylioppilaaksi kirjoittaminen on ihan tavallisten ihmisten tavallista puuhaa, joskin menestyminen vaatii oikeasti ponnisteluita ja keskittymistä.

Sen verran voi kokemuksesta sanoa, että ei kannata ottaa missään aineessa menestymistä itestäänselvyytenä ja laskea mitään "parin varman laudaturin" varaan. Se varma historia ja äidinkieli voi mennä poskelleen siinä missä muutkin, joten kaikkeen kannattaa panostaa.

[QUOTE="ap";26929062]No tuota mäkin olen sanonut. Mutta juttu on se, että poika on käynyt kesäduunissa ja ei kyllä pahemmin vingu rahaa "ylimääräiseen". Ja kyllähän siis kaikki kurssit läpi vetää ja koulussa käy. Ja varmaan ainakin historiasta ja äidinkielestä kirjoittaa laudaturit. Muusta en sitten tiedä.[/QUOTE]

Ei kesäduunirahoilla vuokraa kovin pitkään maksele...

EI oo mistään paniikista kiinni, koska samanlaista se on ollut alusta asti. Tai samaahan se oli jo yläasteella, mutta siellä osas hommat melkein itsestään. Itseasiassa on pikkasen jopa petrannut viime keväänä lukion alusta. Vikasta pitkän matikan kurssista sai kympin, koska "se oli kivaa". Toisaalta saanut matikasta joskus jopa vitosen.

Juu emmääkään hänen "varmoihin laudatureihin" usko. Tosin äidinkielestä uskoisin että ihan oikeesti sen saa. Mut hissa on niin laaja ala, että voi olla aika vaikeeta.

Siis mikä järki tässä koko aloituksessa on? Poikani kirjoittaa varmasti 2 Laudaturia ja sai laajasta matikastakin just kympin, mutta nyt mammaa ärsyttää kun ei panosta koulunkäyntiin? Kuulostaa, että mamma ja poika tulee Porvoosta... :D

[QUOTE="vieras";26929590]Siis mikä järki tässä koko aloituksessa on? Poikani kirjoittaa varmasti 2 Laudaturia ja sai laajasta matikastakin just kympin, mutta nyt mammaa ärsyttää kun ei panosta koulunkäyntiin? Kuulostaa, että mamma ja poika tulee Porvoosta... :D[/QUOTE]

EN usko. Joillekkin tuollainen koulumenestys olisi huippua, mutta jos on lahjoja voi tuo silti olla alisuorittamista. Itse olin aika tuonkaltainen lukiossa. Keskiarvo oli huono, mutta nappasin silti 3 laudaturia. Yliopistoon vei tie, mutta siellä ei enää hommat toimineet.

Sano sille jäbälle, että siitä tulee teekkari, jollei se ala panostaa johonkin mielenkiintoseen ja äkkiä! :D (Se muuten oikeesti menee niin, että tekniikkaa on helppo päästä lukeen, jos on matemaattisesti lahjakas. Ja tolla tyylillä se ei tuu pääseen vaikka journalistiikkaan tai historiaan.)

Yhteistyössä