Harkitsen liittymistä kirkkoon, mutta en uskonnollisista syistä, pitäisikö miettiä vielä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lähettäjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lähettäjä"

Vieras
Elikkäs, erosin kirkosta 18-vuotiaana (yllätys) ja nyt harkitsen takaisin liittymistä. En ole vieläkään "löytänyt uskoa" jos sen noin ilmaisee, mutta harkitsen asiaa ehkä sen vuoksi, että sen vain kuuluu olla niin. Olen erittäin johdateltavissa oleva ihminen ja tuo teini-iän kapinallisuus alkaa haihtumaan minusta pois. Mutta silti emmin vielä.

Aikoinaan erosin sen vuoksi, että en usko Jumalaan ja vaikka uskoisinkin, niin mielestäni on väärin joutua maksamaan siitä. Toisaalta nyt kun tarkastelen aikuisemmin silmin asiaa ja tiedän enemmän, niin kyllähän minä maksan veroillani hyvin paljon muutakin sellaista mihin en senttiäkään antaisi jos voisi itse päättää. Kirkolle sen sijaan antaisin rahaa (kunnostuksiin yms.) jos se olisi mahdollista ihan noin vain (voi ollakin, en tiedä).

Tämä on kinkkinen juttu.

Juu, systeemi on vähän hankala. Itse kuulun kirkkoon, koska haluan, mutta mieheni erosi hiljattain paristakin syystä. Ensinnäkin, emme ole ihan tyytyväisiä omaan seurakuntaamme (ihan normi ev.lut., mutta paikallisessa toiminnassa on mielestämme turhan "julistuksellinen" sävy. Toiseksi, seurakunnan jäsen ei voi mitenkään päättää, mihin hänen rahansa käytetään, vaan rahat jakautuvat kirkon eri 'lahkojen' välillä jäsenmäärän mukaan. Kun hyväksikäyttöjuttuja alkoi tulla ilmi, mieheni totesi, ettei aio rahoittaa moisten seurakuntien toimintaa yhtään.

Luulisin kuitenkin, että jos haluat tehdä korvamerkityn lahjoituksen vaikka kirkon peruskorjaukseen tai nuorisotyöhön, niin se on mahdollista.

Hmm... Sinuna en ehkä liittyisi, ainakaan jos suurin osa kirkon tarjoamista palveluista tai yleensä varojen käytöstä on sellaista johon et halua osallistua. Seurakunnille voi myös tehdä lahjoituksia ja ymmärtääkseni lahjoituksen voi osittaa esim. seurakunnan kiinteistön/kiinteistöjen kunnostukseen.

Käytätkö kirkon palveluita tai haluaisitko käyttää? Esim. lasten kerhoja tms. Jos käytät, niin sitten voisi olla järkevää liittyä.

Muuten ajattelen asiaa niin, että jos ei usko kirkon sanomaan, niin miksi kuulua kirkkoon.

Minkä ihmeen takia pitäisi kuulua kirkkoon jos ei usko? Ai siksikö kun suurin osa ihmisistä kuuluu? Tiesitkö, että on olemassa jotain kapinallisuuden ja laumasielun välillä?

Niin, taisin vähän huonosti selittää tilanteeni. :)

Siis teini-iässä kun kapinoin kaikkea vastaan, koko yhteiskuntaa, varmaan ihan periaatteen vuoksi. Mutta pohjimmiltani olen kuitenkin laumaeläin, joka ei tahdo erottua joukosta vaan haluaa elää elämänsä niin tavallisesti kuin se suinkin on mahdollista.

Äh, tuskin tuokaan selvensi mitään.

No, anyway, en käytä seurakunnan palveluja, ainakaan vielä, siis kerhoja sun muita, mutta en voi tietää miten tulevaisuudessa toimin, haluaako lapseni esim. srk:n leireille yms. Mutta toisaalta mieheni kuuluu kirkkoon. Itseasiassa hän liittyi siihen takaisin että saimme lapsemme kastettua, se tuntui hänestä tärkeältä. Itse aloin jahkailemaan juuri tuolloin, että liittyisinkö takaisin vai en.

Ehkä mietin vielä pitkään ja hartaasti. Toisaalta, hyvä pointti on se, että miksi liittyisin jos en usko? Ääh. Ja minun mielestäni tämä on kinkkinen juttu, koska aikalailla 50/50 on mielessä nyt tämä.

Yhteistyössä