Häpeän kotiamme! :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Mä haluisin sellasen kivan kodin johon vois hyvällä mielin kutsua ihmisiä. Tykkäisin pitää vaikka jotain kutsuja, mutta meidän koti on jotenkin niin kamala, etten halua..

Ollaan asuttu tässä 80-luvun alussa rakennetussa omakotitalossa n.5 vuotta. Meillä on lapsia, olen hoitovapaalla eikä rahaa ole ollut tehdä mitään remppaa. Ei täällä ihan alkuperäistä ole, mutta edellinen omistaja on remontoinut hieman omaan tyyliinsä eikä remppataito ole ollut mikään kovin kummoinen, puolipaneeli on hieman vino jne.

Toisaalta haluisin osata ajatella, että tämä on nyt mikä on ja sitten myöhemmin on varaa rempata. Että osaisi antaa asian olla eikä miettiä mitä joku aattelee. Mä tiedän, että myöhemmin ehditää rempaa tekemään, kun on rahaakin enempää ja sitten lapsetkin on isoja eikä piirtele tapettiin tmv.

No minä olen kyllä ihan hyvillä mielin kutsunut vieraita syömään ym. vaikka sisustus on ollut alkuperäistä 80-lukua. Keltaista lasia väliovissa ym. retroa. Aikansa kutakin :)

Jos olet noin ahdistunut teidän kodista, ei maksa kovin paljoa kohentaa pahimpia kohtia pois, esim. maalata kamalia tapetteja jollain rauhallisella värillä yms. Selkeä sisustus auttaa myös. Ei tarvita huippusummia rahaa!

Mulla vähän sama juttu. Myös meillä 80-luvun omakotitalo. Keittiö saatiin juuri tehtyä, mutta muuten täällä esim. ovet ja lattiat on alkuperäisiä, lisäksi mulla ei ole minkäänlaista sisustussilmää eli sisustus on vähän niin ja näin. Minusta on vähän noloa hävetä omaa kotiaan, mutta niin vain on.

Eihän sitä tarvitse massiivisia tai edes pienempiä remontteja tehdä, pelkästään kirpparitavaralla voi sisustaa aika paljonkin erinäköiseksi. Laitat esim. seinäkankaita jos jokin kohta oikeasti tökkii tosi pahasti silmään, erilaisia kynttiläjuttuja ym. luomaan tunnelmaa (seinään on helppo yleensä kiinnittää vaikka hyllyjä tai katosta laittaa roikkumaan erilaisia lyhtyjä jos haluaa pois lasten ulottuvilta). Älä ota niin vakavasti, eniten sitä kotia rumentaa se, että kuvittelee olevansa jumissa sen kanssa ;)

No eipä maksa suti ja maalipytty montaa euroa. Tapettia saa myös edullisesti, jos osaa etsiä. Jos osaa ommella niin sohviin saa tehtyä helposti uudet pääliset, koristetyynyjä jne. Huonekalut voi myös maalata, jos ne on rumat. Kirpparilta löytää varmasti verhoja ja pöytäliinoja. Ei varmaan omakaan mieli ole kovin korkealla, jos joutuu asumaan ahdistavassa kodissa.

Turhaa häpeätte. Jos on siistiä niin ei mitään hävettävää. Itse kun mietin omaa taloamme ja tuttavien taloja niin kaikkein miellyttävimipiä ovat juuri -60-80 -luvun talot. Meillä on -83 rakennettu. Ruskeat väliovet, mäntypanelia vähän joka puolla. Aika mökkimäinen kun kattokin on vähän matala, mutta meidän oma ja tykätään itse. Ei haluta asua missään valkoisessa hallissa.

[QUOTE="vieras";29098701]Turhaa häpeätte. Jos on siistiä niin ei mitään hävettävää. Itse kun mietin omaa taloamme ja tuttavien taloja niin kaikkein miellyttävimipiä ovat juuri -60-80 -luvun talot. Meillä on -83 rakennettu. Ruskeat väliovet, mäntypanelia vähän joka puolla. Aika mökkimäinen kun kattokin on vähän matala, mutta meidän oma ja tykätään itse. Ei haluta asua missään valkoisessa hallissa.[/QUOTE]

70-luvun talot -> ulkonäkö ei kovin kauni,. betoni + tasakatto= kuutio

Meillä oli edellisessä asunnossa super-ruma vessa. Beiget seinät, kahdessa eritasossa niin että pytty oli korkeammalla vähän niinkuin kuninkaallisella :D, keltaiset muovimatot kahdella eri kuvioinnilla. Tein niin että teippasin Hitlerin kuvan seinälle siihen pytyn viereen niin ei kukaan kauhistellut itse vessaa vaan aina tätä kuvaa.

No maalaa siellä vähän nätimmäksi. Puolipaneeli ja mäntykatto on molemmat ihan järkkyjä mun mielestä eikä niille nyt paljon maksa jotain tehdä. Mä oon aina luullut että jokainen tekee pientä pintaremppaa kun muuttaa vanhaan asuntoon mutta ei näin sit vissiin oo..? Me maalattiin kaikki seinät kun muutettiin nykyiseen vaikka oli vaan muutaman vuoden vanha, ei vaan edellisten asukkaiden mummotapetit houkutelleet..

[QUOTE="vieras";29098671]Mä haluisin sellasen kivan kodin johon vois hyvällä mielin kutsua ihmisiä. Tykkäisin pitää vaikka jotain kutsuja, mutta meidän koti on jotenkin niin kamala, etten halua..

Ollaan asuttu tässä 80-luvun alussa rakennetussa omakotitalossa n.5 vuotta. Meillä on lapsia, olen hoitovapaalla eikä rahaa ole ollut tehdä mitään remppaa. Ei täällä ihan alkuperäistä ole, mutta edellinen omistaja on remontoinut hieman omaan tyyliinsä eikä remppataito ole ollut mikään kovin kummoinen, puolipaneeli on hieman vino jne.

Toisaalta haluisin osata ajatella, että tämä on nyt mikä on ja sitten myöhemmin on varaa rempata. Että osaisi antaa asian olla eikä miettiä mitä joku aattelee. Mä tiedän, että myöhemmin ehditää rempaa tekemään, kun on rahaakin enempää ja sitten lapsetkin on isoja eikä piirtele tapettiin tmv.[/QUOTE]

Katopa mun ketjua "kaamea olkkari..." ja sano sitte onko se omas niinkään paha.

[QUOTE="vieras";29098973]Katopa mun ketjua "kaamea olkkari..." ja sano sitte onko se omas niinkään paha.[/QUOTE]

oon pahoillani, mut voitan kyllä rumuuskisan :(

Meil on kaikki huonekalutkin sekalaisia, sukulaisilta perittyjä..
Ei mitään, meen nyt nurkkaa häpeämään..

Eipä ole meilläkään koti sisustuslehdestä. Pitäisi tehdä sitä sun tätä, mutta kun ei jaksa/kiinnosta eikä ole aikaa. Siistiä meillä kyllä on ja ihan kotoista, mutta olisi kiva jos olisi laitetumpaa. Mutta ei vieraat välitä sellaisesta, pääasia on puhdas koti ja se, että mikään ei nyt oikein pahasti repsota. Ja voithan ilmoittaa tuleville vieraille, että teillä on tosiaan retroa :-)

Ei kyllä paljoa maksa maalata seiniä. Olen ollut kotiäiti 7 vuotta ja mies on duunari, silti me on pystytty pientä remppaa rekeen. Keittiöremppaan vaan tarvi lainaa ku ei ollut ihan kymppitonnia taskuista vetäistä. :)

Itse kiinnitän huomioni muiden kodissa niiden siisteyteen, en niinkään siihen, että sisustus on vanhanaikainen. Ruman näköistä, jos on joka paikassa leluja ym. epämääräisiä tavarapinoja ja keittiö on sotkuinen.

No voi voi. Meilläkään ei ole kämppä yhtään hieno, mutta ei tulisi mieleenikään hävetä omaa kotiani.
Meillä on kuitenkin aina suht. puhdasta ja siistiä, ja jos kutsun ihmisiä kylään niin tarjoilutkin ovat hyvät.
Jos joku ei täällä viihdy niin menköön jumalauta muualle. Mun kotini on mulle rakkain paikka maailmassa.

Jooh, me kun muutettiin, niin ei paljon kiinnostanut remppa. Ei oltu koti-ihmisiä silloin eikä liiemmin välitetty, aateltiin et sit joskus. Nyt kun oon ollu kauemmin kotona ja kattellu tätä kämppää niin voi voi.. Ei sillee, et meillä hirveesti olis taitojakaan rempan tekoon. Lapsille on kyl yksi huone saatu tehtyy, siihen oon ihan tyytyväinen.

Nyt kun oon kotona, olis kiva kutsua ihmisiä kylään kun se ois helpompaa kun mun lähteä mihinkään lasten kaa.. Jospa sitä vähä sais maalattua..

Naiset ovat kyllä niin myyntimiesten vietävissä, että suorastaan itkettää. Ehjää ja toimivaa rempataan uusiksi, kun joku naistenlehti sanoo muodin muuttuneen.

Eihän tuo ole rahasta, vaan laiskuudesta kiinni. Maali ei paljoa maksa, ja tapettiakin saa edullisesti. Irroitatte ne kaameat puolipaneelit ja tilalle joko maali tai joku yksinkertainen tapetti. Maksanee luokkaa 100-200e koko talolle kun vähän katsoo mistä ostaa (esim. siveltimet on rautakaupoissa kalliita, tokmannilla edullisia).

Huonekalutkin voi maalata yhteensopiviksi, siihen toinen 50e niin kaikki on harmonista. Kyllä tuollainen 150-250e varmasti on säästettävissä.

Joo, kyse on asenteesta. Mikä tässä nyt mättää ap: ota suti käteen ja ala maalata :) Sitä paitsi millasia "ystäviä" sulla on, jos:
a) ne ei oo ikinä käyny teillä?
b) niiden vuoksi joutuu häpeämään omaa kotiaan?