Häntäluuhun sattuu!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hurts
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hurts

Vieras
Toinen lapsemme syntyi joulukuussa. Synnytys oli nopea, sairaalaan mennessä lapsi ei ollut vielä laskeutunut ja tulikin sitten rytinällä salissa alas ja ulos. Ponnistusvaihe kesti 20 minuuttia, olin kauan jo täysin auki, mutta en tuntenut ponnistuksen tarvetta. Kätilö pakotti ponnistamaan, jossain vaiheessa alkoi jumalaton kipu pyllyssä ja kovasta ponnistelusta huolimatta en meinannut saada lasta ulos. Tulihan se viimein ja oli melkein nelikiloinen ja isopäinen, olen itse aika pienikokoinen.

Jos raskausaikana häntäluuni oli hieman kipeä ja se kipu lisääntyikin vaan synnytyksen jälkeen. Ensin ajattelin sen olevan normaalia, mutta nyt poika on jo 5 kk ja kipu vaan jatkuu. Neuvolassa kysyin asiasta ja täti sanoi, että voi olla jotain murtumaa synnytyksestä. Istuminen sattuu, ei ihan aina mutta välillä se tekee niin tuskaa, että tekisi mieli itkeä. Ylösnouseminen on pahinta, häntäluussa tuntuu aivan älytön kipu. Painaessa häntäluuta sattuu myös. Neuvolassa sanottiin, ettei tälle voi tehdä mitään. Siltikin on käynyt mielessä, että pitäisikö sitä lääkärissä käydä näytillä. Onko teillä murtunut häntäluu ja minkälaista se on ollut? Kauan on kipuillut ja onko vaikuttanut seuraaviin synnytyksiin?

On murtunu häntäluu kolme kertaa, tosin ei synnytyksessä. Se vaan on niin pirun hidas paraneen ja voi olla jopa vuosia kipeä ja arka, mulla ei kestä vieläkkään istua kovalla tuolilla ko hetken. Ei sille mittään oikein voi tehä vaikka murtunu ja kipeä oiski, paranee itekseen ko paranee... Joskus olen kuullu häntäluun poisto-operaatiosta mutta siinä on se vaara että peräpään pidätyskyky kärsii.

Minulla samoja ongelmia, mutta olivat olemassa jo ennen ensimmäistä raskautta. Pahenivat raskauden aikana, mutta synnytyksessä en muista tunteneeni samaa. Samanlainen kipu jatkui ekan raskauden jälkeenkin, ja alkoi paheta viime kesänä.

Sitten tulinkin uudestaan raskaaksi, eikä vaivaa oikein päästy tutkimaan. Tai siis ei olisi päästy, ne tahot joille asiasta puhuin olivat sitä mieltä että "jaa, katsellaan". Nyt häntäluu on taas tosi kipeä, ja synnytys pelottaa. En millään usko, etteikö sille voitaisi mitään tehdä. Kuvata minua ei ole voitu raskauden takia, mutta sen jälkeen?

Aion kyllä mennä tästä vaivasta lääkäriin synnytyksen jälkeen, ja menen yksityiselle sitten jos kukaan ei julkisella puolella ota tosissaan :( Sinuna puhuisin lääkärille ja vaatisin hoitoa tai ainakin jotain selitystä.

Murtuneelle häntäluulle ei tehdä mitään, ei edes kuvata. Koskapa mitä se kuva muuttaisi. Kun ei kuitenkaan hoideta mitenkään (=hoitoa ei ole). Paranee aikanaan, toki se voi kestää. Synnytyksiin toki voi vaikuttaa, jos ahtauttaa synnytyskanavaa, se mihin asentoon luutuu. Sitä mietitään sit mahdollisessa seuraavassa raskaudessa.

Kiitos vastauksista! Tää ei todellakaan ole mikään kiva vaiva! Äidilläni tosiaan häntäluu murtui nuorena ja vasta ekan synnytyksen jälkeen se kuvattiin ja todettiin olevan piikkinä sisäänpäin. Olisi voinut aiheuttaa vaikka mitä komplikaatioita synnytyksessä. Sai ehdottoman alatiesynnytyskiellon siitä lähtien.
Eräs tuttavan tuttava oli kuulemma saanut kortisonipistoksia suoraan häntäluuhun ja saanut sitä kautta apua kipuihin. Välillä olo on ihan ok pari päivää, mutta nytkin pehmeällä sohvallakin istuminen sattuu. Ja esim. autosta ylös nouseminen on aivan kamalaa! Pari kertaa ulostaessakin olen huomannut jotain kipua häntäluussa.
Olisi kiva, jos kuvaisivat sen nyt jo, ettei sitten seuraavan mahdollisen raskauden aikana tarvitsisi asiaan puuttua. Seuraavalla neuvolakäynnillä pitää taas vähän kysellä eri vaihtoehtoja, neuvolatäti vaan ohittaa asia olankohautuksella.

Mulla häntäluu murtunut 1,5 vuotta sitten pulkkamäessä. Tekivät terv.keskuksessa "sisä" tutkimuksen ja ottivat röntgenin. murtunut oli. Lääke minkä kipuihin sain oli jokin kipukynnystä nostava lääke, ei auttanut. Lääkärit totesivat että paranee ajan kanssa. Ainut mikä on auttanut on ollut yksityisellä otetut kortisoni ja puudutusaine piikit. Piikki pitää kivut n.4kk poissa, suosittelen. Edelleen kun kortisonin teho lakkaa on häntäluu yhtä kipeä kuin alussakin. Toipumista odotellessa!

Yhteistyössä