En ole tiettävästi allerginen puudutteille, reagoin niihin vain todella voimakkaasti. esimerkiksi pelkästään hammaslääkärissä käytettävä saa aikaan minulla humalaisen olo tilan. en pysty pyörällä ees ajaa. Joten Tyksissä synnytysvalmennuksessa sanoivat, että eivät suosittele minulle puudutteita, jos haluan muistaa kunnolla tapahtumat.
No tutustuin aktiivisynnytykseen ja ajattelin vain rohkeasti eteenpäin. Opettelin rentoutumaan. Molemmat lapseni olen luomuna synnyttänyt. Missään vaiheessa kipu ei edes ollut niin kovaa etteikö sitä olisi kestänyt. Kuten tiedät synnytys kipu on ihan erilaista kuin tavallinen kipu. Liikuin paljon molempien synnytysten aikana. Esikosta kävin suihkussakin. Molemmat synnytykset ovat olleet nopeita, 6,5 h ja 4 h eli ollen päässyt helpolla. Sen kylläs anon että tuossa jälkimmäisessä olin vajaa 3 cm auki mennessäni sairaalaan ja tuosta 45 min päästä oli kuopus sylissä. Eli rytinällä ja voimalla aukes loppuun ja silti selvisin ilman lääkkeitä. Se siis on mahdollsita.
Kysy neuvolasta järjestetäänkö teidän synnytys sairaalassa aktiivisynnytys valmennusta. Tyksissä tämä oli mahdollista, tosin en siihen ehtinyt.