hankala 3v, apua!

Mulla on alkanu käydä hermoille toi meidän tyttö 3v. Se on niin itepäinen tapaus et en oo kyl toista nähny. Se ei kyllä tee mitään jos on päättäny olla tekemättä. Siinä ei auta hyvä eikä paha. Sit kun esim. puetaan päälle (jos siis pukemisesta ollu kyse sillä kertaa) väkisin ni sit tulee itku. Joka aamu menee hermot sen kanssa kun mitään ei tapahdu.

Yks aamu viime viikolla vein sen pyrällä päiväkotiin ilman ulkovaatteita. Meni ihmettelyks koko aamu ja kyllästyin ulkovaatteiden pukemisen kohdalla tappelemaan ipanan kanssa. Sanoin et jos ei ite pue päälle ni sit on pukematta ja sit tulee kylmä. Mitään ei tapahtunu pitkään aikaan joten nappasin ulkovatteet ja tytön kainaloon ja pyörän päälle. Edes kenkiä sillä ei ollu jalassa. Ei uskonu et tulee kylmä. Puolessa välissä matkaa tunnusti et on kylmä.

Alan olla neuvoton tän tapauksen kanssa. Olisko jollain vinkkejä miten pitäs toimia?
 
Minä en kyllä enää antaisi vaihtoehtoja. Ulkovaatteet puetaan päälle ja väkisin! Aikuisen tehtävä on laittaa ne vaatteet päälle jos lapsi ei niitä itse pue! Meidän naapurissa niin itsepäinen poika, joka myös välillä viety suunnilleen alasti päiväkotiin kun ei suostu pukemaan ja vappunakin oli vielä 24 aikaan hereillä kun ei "suostu" menemään nukkumaan. Minusta lapselta ei kysytä näissä asioissa mielipidettä.
 
Kuulostaa tutulta. Meillä puetaan väkisin päälle, huudon ja itkun kanssa. Edes sisävaatteita tyttö ei aamusin haluisi pukea päälle. Eilen sai hirveen raivarin lapasten laitosta, oikein kihisi kiukusta, puristi kädet nyrkkiin ja itki.

Tiukkana täytyy vissiin vaan pysyä ja ehkä tää menee joskus ohi.
Ei tainnu tästä olla paljoa apua, mutta et ole yksin kiukkuavan 3v:n kanssa, meitä on muitakin :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 09:01 mupeli kirjoitti:
Kuulostaa tutulta. Meillä puetaan väkisin päälle, huudon ja itkun kanssa. Edes sisävaatteita tyttö ei aamusin haluisi pukea päälle. Eilen sai hirveen raivarin lapasten laitosta, oikein kihisi kiukusta, puristi kädet nyrkkiin ja itki.

Tiukkana täytyy vissiin vaan pysyä ja ehkä tää menee joskus ohi.
Ei tainnu tästä olla paljoa apua, mutta et ole yksin kiukkuavan 3v:n kanssa, meitä on muitakin :)
Lohduttavaa kuulla etten oo yksin. Tosin mä en jaksa uskoo et täämenee ohi koska toi iapana on ollu tollanen koko pienen ikänsä. Kai sen luonne sit vaan on sellanen.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 08:57 pirkko kirjoitti:
Minä en kyllä enää antaisi vaihtoehtoja. Ulkovaatteet puetaan päälle ja väkisin! Aikuisen tehtävä on laittaa ne vaatteet päälle jos lapsi ei niitä itse pue! Meidän naapurissa niin itsepäinen poika, joka myös välillä viety suunnilleen alasti päiväkotiin kun ei suostu pukemaan ja vappunakin oli vielä 24 aikaan hereillä kun ei "suostu" menemään nukkumaan. Minusta lapselta ei kysytä näissä asioissa mielipidettä.
Meillä ei kyllä oo annettu vaihtoehtoja. Toi päiväkotiin vieminen ei mun mielestä ollu vaihtoehto ja jos oli ni ei ainakaan mukava sellanen. Ei lapsikaan siitä hirveesti nauttinu. Mä oon vaan sitä mieltä et ton ikäsen pitäs opetella pukemaan ihan ite kun kerta osaa. Ei mekään aleta sille aina pukemaan valmiiks.

Ja tää ongelma ei koske pelkästään pukemista vaan ihan kaikkee. Syömistä, käsien pesu, lelujen raivaamista eli ihan kaikkee mitä me vaan käsketään tekemään.
 
Voin myös kertoa että tutulta kuulostaa ja meillä on niin että on 2 tyttöä jotka ovat eskari ikään asti tosi hankalia tapauksia olleet ja 2 poikaa jotka ovat aina olleet tosi kilttejä,tottelevaisia ja rauhallisia.
 
Älä anna periksi. Meillä lapset pistävät vaatteet päälle, jos ei mene sovinnolla, niin huudon kanssa sitten. Aluksi yritetään keskustella, mutta sitten kun ei sovinnolla homma hoidu. Sanovat vanhemmat miten toimitaan. Nyt kun jaksat taistella lapsesi kanssa, niin tulevaisuudessa on helpompaa. Meillä kiukuttelu ja huuto ei kestänyt kovin kauan, kun huomasivat, että eivät saakkaan periksi. Minulla on muutama tuttu joissa lapsi on saanut kaikki periksi, koska vanhemmat ei halua pahoittaa lapsensa mieltä. Nyt alle kouluikäiset pomputtavat vanhempiaan kokoajan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 09:10 vieras kirjoitti:
Älä anna periksi. Meillä lapset pistävät vaatteet päälle, jos ei mene sovinnolla, niin huudon kanssa sitten. Aluksi yritetään keskustella, mutta sitten kun ei sovinnolla homma hoidu. Sanovat vanhemmat miten toimitaan. Nyt kun jaksat taistella lapsesi kanssa, niin tulevaisuudessa on helpompaa. Meillä kiukuttelu ja huuto ei kestänyt kovin kauan, kun huomasivat, että eivät saakkaan periksi. Minulla on muutama tuttu joissa lapsi on saanut kaikki periksi, koska vanhemmat ei halua pahoittaa lapsensa mieltä. Nyt alle kouluikäiset pomputtavat vanhempiaan kokoajan.
No meillä ei todellakaan saa tahtoaan läpi. Joissakin asioissa tietenki saa ettei aina lytätä mut tälläsissä "pakollisissa" asioissa ei saa.
 
Väkisin vaan puet sille ja yrität pysyä rauhallisena (vaikeeta on kyllä) ja juttelet... Oon huomannu, että kun puhuu lapselle mukavia ja kehuu, että olitpas reipas sillon ja sillon ja olipas meillä mukavaa, muistatko sitä ja sitä, niin lapsen huomio menee muualle ja hälle tulee hyvä mieli, kun kehutaan. Pukeminen ei tunnu niin vastenmieliseltä muutaman kerran jälkeen.

Mulla on kokemusta jo yhdestä ja toisesta parhaillaan.... Kolmas tulee vielä perässä. :heart:
 
PahaSilmä
Sun pitää pukee se, ei ton ikäset pue itse. meidän tyttö tekee samaa, se on 2 ja puoli vuotias. Jäi istumaan kaupan lattialle, kun mä otin siltä pipon pois päästä, kun se oli ihan märkä hiestä. Se suuttu ja jäi lattialle, vaikka me mentiin eteenpäin, niin se ei tullut perässä. Se oli vaan pakko hakee ja ottaa syliin. :whistle:
 
Helinäkeiju harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 09:37 PahaSilmä kirjoitti:
Sun pitää pukee se, ei ton ikäset pue itse. meidän tyttö tekee samaa, se on 2 ja puoli vuotias. Jäi istumaan kaupan lattialle, kun mä otin siltä pipon pois päästä, kun se oli ihan märkä hiestä. Se suuttu ja jäi lattialle, vaikka me mentiin eteenpäin, niin se ei tullut perässä. Se oli vaan pakko hakee ja ottaa syliin. :whistle:
meidän tyttö kyllä pukee ite tosi hienosti kun vaan sille päälle sattuu.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 09:37 PahaSilmä kirjoitti:
Sun pitää pukee se, ei ton ikäset pue itse. meidän tyttö tekee samaa, se on 2 ja puoli vuotias. Jäi istumaan kaupan lattialle, kun mä otin siltä pipon pois päästä, kun se oli ihan märkä hiestä. Se suuttu ja jäi lattialle, vaikka me mentiin eteenpäin, niin se ei tullut perässä. Se oli vaan pakko hakee ja ottaa syliin. :whistle:
:eek: kyllä 3-vuotias osaa pukea ihan itse, jos on koskaan saanut itse opetella. eri asia sitten jos vanhemmat ovat siihen asti aina pukeneet lapsen.
 
mä kans kerran ku oltiin kylästä lähdössä pois ja telkkarista sattui alkamaan simpsonit.. voi luoja sitä huudon määrää.. olin kyl itekki aika suu auki..!

se oli alkutalvee. en saanu puettua päälle yksin sitä enkä kaverin kanssa. Niin lujaa likka laitto hanttiin!

No nappasin likan toiseen kainaloon ja vaateet toiseen ja niin lähettiin autolle ja niin huus naama punasena koko matkan ja jatkoi kotona vielä reippaan puol tuntii!

sit vasta rauhottu!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 09:37 PahaSilmä kirjoitti:
Sun pitää pukee se, ei ton ikäset pue itse. meidän tyttö tekee samaa, se on 2 ja puoli vuotias. Jäi istumaan kaupan lattialle, kun mä otin siltä pipon pois päästä, kun se oli ihan märkä hiestä. Se suuttu ja jäi lattialle, vaikka me mentiin eteenpäin, niin se ei tullut perässä. Se oli vaan pakko hakee ja ottaa syliin. :whistle:
Kyllä ne joutuu päiväkodissakin pukemaan itse.
Mä kyllä suosin ite tota linjaa että "jos et usko, niin sittenpä näet" eli kun ne tulee kerran viluissaan sisälle, niin johan kelpaa seuraavalla kerralla vaatteet. Sama ruuan kanssa, jos ei syö, niin sittenpä ei syö, mutta kun pyytää ruokaa, vastaan että ruoka-aika oli just. Kokemuksen kautta oppii.
Tosin meillä ei ole mitään varsinaista uhma-ikää noilla kahdella isommalla (nyt jo 7 ja 8v:t) koskaan ollu, mutta tuo 1,5 vuotias näyttää olevan eri maata, se osaa nyt jo mennä oikein komedia-tyyliin lattialle makaamaan ja huutamaan...ja mä en osaa suhtautua siihen vakavasti, vaan minusta se on vaan huvittavaa ja söpöä :ashamed: Tiedän...ei hyvä :whistle:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 09:37 PahaSilmä kirjoitti:
Sun pitää pukee se, ei ton ikäset pue itse. meidän tyttö tekee samaa, se on 2 ja puoli vuotias. Jäi istumaan kaupan lattialle, kun mä otin siltä pipon pois päästä, kun se oli ihan märkä hiestä. Se suuttu ja jäi lattialle, vaikka me mentiin eteenpäin, niin se ei tullut perässä. Se oli vaan pakko hakee ja ottaa syliin. :whistle:
kyllä meilläkin itse puetaan jos ei oo kiirus.. vetskarit on hankalia vielä..
 
:kieh: niin tutulle kuulostaa... nyt alkaa pahin uhma- tai mikäliekausi onneksi jäämään pois.
Joskus ei auttanut hyvä eikä paha tai ainakaan siis se paha, jos yhtään hermostuin ite niin likka pisti semmosen hulinan ettei tolkkua.
Varsinkin kyläpaikoista lähtö oli ja on kyllä edelleen hankalaa, kun aina lähdetään kuulemma liian aikaisin kotiin.
Parhaiten ehkä auttaa, kun kehuu lasta eikä kiinnitä huomiota kiukkuamiseen, harhautan muistelemalla jotain kivoja juttuja, puen muka vahingossa itselleni lapsen hatun että saa tytön nauramaan...
MUTTA joskus ei auta mikään, ei hassutus eikä kiltiksi kehuminen, kun hän nyt vaan haluaa olla ilkeä tai tykkää tuhmailla :/
Sitten väkipakolla esim vaatteet niskaan ja jos lyö tai vastaavaa tulee jäähyvaroitus ja seuraavasta jäähy. Oi näitä äitiyden iloja ja riemuja :LOL:
 
Onneksi noi on enimmäkseen sellaisia ohimeneviä vaiheita. Milloin mikäkin on hankalaa ja sitten yhtäkkiä huomaatkin, että se meneekin ihan hyvin. Mutta kyllä se imee mammasta mehut kun joka päivä sama taistelu. Ei meillä kyllä lapset ole tuonikäisenä vielä itse pukeneet, onnittelut kaikille, joiden lapset ovat vähän omatoimisempia. Ainakin itse olen yrittänyt siitä pukemisesta tehdä sellaisen mukavan hetken, pysytellä itse rauhallisena ja lapsi pääsee mamman syliin ja hetki hoidetaan ja hellitään ja jutellaan mukavia. Olen ajatellut niin, että lapsi hakee kiukuttelulla vanhemman aikaa, hellyyttä ja huomiota, joten annan sitten sitä. Jonkun mielestä älytöntä passaamista ja hyysäämistä varmasti, mutta käytännössä meillä vaan aamut menneet näi mukavammin ja pukeminen sukkelammin. Mutta lapsia on erilaisia, se, mikä toimii yhdellä, ei välttämättä toimi toisella.
 
PahaSilmä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 10:37 vierailija kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 09:37 PahaSilmä kirjoitti:
Sun pitää pukee se, ei ton ikäset pue itse. meidän tyttö tekee samaa, se on 2 ja puoli vuotias. Jäi istumaan kaupan lattialle, kun mä otin siltä pipon pois päästä, kun se oli ihan märkä hiestä. Se suuttu ja jäi lattialle, vaikka me mentiin eteenpäin, niin se ei tullut perässä. Se oli vaan pakko hakee ja ottaa syliin. :whistle:
:eek: kyllä 3-vuotias osaa pukea ihan itse, jos on koskaan saanut itse opetella. eri asia sitten jos vanhemmat ovat siihen asti aina pukeneet lapsen.
joo, kyllä meidänkin tyttö oSAA, mutta se on eriasia, milloin sen suostuu tekemään. Mulla ei oo aikaa odotella sen pukemista jos ollaan jonnekkin lähdössä. Se on osannut pukea jos alle kaksivuotiaana, ei se siitä ole kiinni.
 
Voi niin tutulta kuulloostaa, lohduttaa kuulla, että muillakin on samanlaisia jästipäitä kuin meillä... meillä mentiin pari viikkoa sitten päiväkodille huudon kanssa ja ilman kenkiä! se on kuulemma "ammattikasvattajienkin" mielestä niin, että ensin annetaan vaihtoehdot ja sitten toimitaan ja piste. Tietysti ensin yritetään keskustella nätisti ja vaikka yrittää viedä huomiota muuhun ja antaa lapselle mahdollisuus, mutta sitten jos mikään ei auta...
 
Uuh, täällä myös 2,5 vuotias, joka ei vielä itse pue (en ole jaksanut vielä opettaa) ja nyt alkaa tulla uhmaa ettei halua mihinkään lähteä. Itkien meilläkin siis puetaan, ja kovat on piipussa! Vielä auttaa kun korotan ääntäni, mutta tuskin kovin kauaa... tsemppiä, toivotaan että rauhoittuu viimeistään lukioiässä (ettei sinne tarvitse alasti mennä :LOL: )

 
voi kun tuo kuulostaa tutulta!
meillä ei kyllä ilman vaatteita lähdetä, kyllä ne sit puetaan vaikka väkisten ja kauhean huudon kanssa. Tänään käytiin kaupassa, tyttö olisi halunut pelin, ja kun ei sitä saanut, niin kauhea huuto. Jätin miehen kauppaan tekemään ostokset, nappasin tytön kainaloon ja kannoin autoon....
 

Yhteistyössä