Hamsterit ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pulla

Vieras
Mites on? Onko hamstereissa jotain toksoplasmoosin riskiä raskaana olevalle?

Olen tänään menossa äitini luokse ja siellä pikkusiskollani on nyt joku uusi hamsteri. Meidän 4v ja 2v lapset on tohinoissaan ja mietin vain, että pitääkö mun syynätä tarkkaan lasten kädet puhtaaks etten saa heiltä mitään pöpöjä käsissä ja arvaanko itse koskea?

Minulla on kääpiökaneja, ja lääkäri kielsi ehdottomasti häkkien siivoamisen koska minulla toksoplasmoosi on negatiivinen! Eli ei ainakaan kannata paljain käsin paijailla niitä hamstereita, eikä välttämättä pussaillakkaan ;) Ja käske lasten pestä kädet kunhan ovat niitä riittävästi paijailleet.

Mä kun ootin neitiä ostin hamsterin itselleni pahimpaan pesänrakennusvimmaan. Järjestelin maha pystyssä sen häkkiä ihan tohinoissani, vaan hamsu ei ymmärtänyt hyvän päälle ja kävi levittelemässä aina mun jäljiltäni kaiken uuteen uskoon, josta mä taas riemastuin ja raskaushormoneja puhkuen marssin taas häkkiä siivoamaan: mökit paikoillaan ja pyörät sinne mihin ne kuului ja purut sopivista kohdin mäiksi. Ja hamsteri perässä, heitteli mökit katoilleen, purut siivottamasti ja ...... :kieh: :kieh:

Me ei oikein oltu samalla aaltopituudella. |O

Muistan hämärästi lukeneeni, että marsut saattaisi levittää toksoplasmoosia joten sillä aloin miettiä tuota hamsterijuttua.

Tosiasiassahan minun on tietysti helppo huolehtia omasta käsihygieniasta ja samoin lasteni. Mutta äitini ja hänen lapsensa ei juuri tälläisistä perusta ja ällöttääkin siis, kun mietin että jos äitini koskee siihen hamsteriin ja keittelee sitten mulle kahvit jne. jne.

Yhteistyössä