Hampaiden pesuvinkkejä?

Meillä on nyt 1,4v. taaperomies, jolla on suussaan jo 16 hammasta =)
Ollaan koitettu alusta lähtien harjailla niitä jotenkin, mutta sellaista "sohimista" se enimmäkseen on. Viime aikoina poikaa ei ole huvittanut sellainenkaan, sulkee suun tai puljaa kielellä harjan ulos. Mieluiten tarttuu harjaan itse, pureskelee kahvapuolta tai järsii harjaosaa.
Väkisin yrittämällähän ei tietenkään homma onnistu.

Miten muilla? Riemulla ottaisimme vastaa vinkkejä, miten harjaus saataisiin jotenkin tehtyä vai korjaatuuko tämäkin itsestään jossain vaiheessa?

Meillä saman ikäinen tyttö ja hampaiden pesu oli myös jossain vaiheessa tosi hankalaa. Hänellä on melko vähän hampaita verrattuna teidän poikaan ja poskihampaat ovat juuri tulossa läpi. Saimme ohjeeksi ottaa hammastahnan käyttöön kun poskihampaat tulee ja nyt se suu aukeaa taas ihan reippaasti kun tahna on uusi juttu ja maistuu hyvältä. Mutta teillä on varmaan jo tahna käytössä kun on noin paljon hampaita, joten tästä neuvosta ei ehkä ollut hyötyä. Kun peseminen oli ongelma, aloin tehdä niin, että aina kun pesin omat hampaani, annoin tytölle oman harjan ja vähän vettä hammasmukiin ja hän sai itse pestä omia hampaitaan. Sekös oli hänestä hauskaa, kun tykkää muutenkin matkia kaikessa.

pammm
meillä seisoo peilin edessä tai istuu sylissä ja pitää pientä peiliä kädessä ja katsoo erittäin tarkkaan miten hampaita pestään. ja lopuksi saa sitten itse "harjata"

Kun kävin tyttöni 1v4kk kanssa hammashoitolassa niin meille sanottiin että TÄRKEINTÄ tuossa iässä on tehdä harjausasia normaaliksi asiaksi syömisen, nukkumisen jne. ohella aamuin illoin. Ei niinkään kunnon harjaus. Meille sanottiin että antaa lapsen itse harjata ja itse yrittää edes saada levitettyä hammastahna hampaisiin jota ei huuhdella pois. Eli ei ainakaan väkisin harjaamalla tehtäisi asiasta ikävää kokemusta.

jaa
Kaikkea sitä taas kuulee... Meillä 2v hammaskäynnin yhteydessä hammashoitaja painotti ettei tahnaa ennenkuin osaa huuhtoa ja sylkeä pois! Pääasia ettei harjaus aiheuta itkua ja taistelua, ei sen väliä vaikka harjaa pureskelee, välillä voi itse vähän avittaa. Kyllä se siitä lähtee, pääasia on into harjaamiseen, tekee sen tässä vaiheessa miten pystyy.

pihlanmamma
Meillä hampaiden pesua helpottaa Muumi-tahna. Tyttö 1v 7kk keskittyy leikkimään tuubilla, samalla puhellaan hänelle ja ohjataan huomio muualle. Hammastahnaa käytetään ihan pieni annos ja sitä ei tosiaankaan tarvitse osata sylkeä pois! Näin meille kerrottiin hammastarkastuksessa. Eli kun poskihampaat puhjenneet, ohjattiin aloittamaan lasten tahnan käyttö. Välillä pesu onnistuu paremmin, välillä huonommin. Pääasia ettei koskaan jää lapselle negatiivista tunnetta pesusta, lopuksi ollaan annettu itse pestä ja leikkiä harjalla.

Fabulous Patsy Stone
Hammastahnaa ja sähköhammasharja joka soittaa sävelen kun on pesty tarpeeksi kauan. Hampaita on "pesty" jo ennenkuin oli hampaita niin vauva tottui siihen. Myös esikoiselta jynssättiin ikeniä ihan vauvasta. Turha sitä aloittaa vasta vuodenvanhana kun kerran aiemminkin voi.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2006 klo 15:12 jaa kirjoitti:
Kaikkea sitä taas kuulee... Meillä 2v hammaskäynnin yhteydessä hammashoitaja painotti ettei tahnaa ennenkuin osaa huuhtoa ja sylkeä pois! Pääasia ettei harjaus aiheuta itkua ja taistelua, ei sen väliä vaikka harjaa pureskelee, välillä voi itse vähän avittaa. Kyllä se siitä lähtee, pääasia on into harjaamiseen, tekee sen tässä vaiheessa miten pystyy.
Ja mä olen pessyt jo vuoden tytön hampaat nukkumaan mentäessä meidän sängyllä. Joko niin, että tyttö makaa sängyllä tai niin, että röhnöttää mun sylissä. Mulle hammaslääkäri sanoi pesevänsä omien lastensa hampaat just siten ja tahnan saa kuulemma jättää suuhun, mutta sitä laitetaan vain niin vähän, että harja vain kastetaan tahnaan.
Näin se onnistuu ainakin meillä.

Meillä on käytetty niin loruja kuin hampaanpesulauluja, välillä kurkistellaan löytyykö suusta peikkojen sijasta vaikkapa tuttuja eläimiä ;) tms. Uusin konsti, joka toimii hauskasti myös isommankin lapsen kanssa on, että antaa aikuisen harjan lapselle ja pyytää lasta harjaamaan aikuisen hampaat, samalla saa vaivattomasti itse pestyä lapsenkin hampaat kun ihmisellä on taipumus avata suutaan aina kun tahtoo toisenkin niin tekevän (seuraapa vaikka syöttötilanteita tai lapsen leikkitilanteita, jossa hän syöttää vaikka nallea...). Hammastahnaa ei kannata omaan harjaan laittaa, ettei suu ole täynnä vaahtoa pikkuharjaajan jäljiltä :D Meillä harjaillaan näin vaihtelevien aktiviteettien kanssa, joillekin lapsille saattaa olla hyvä, että aina harjatessa toistetaan samat rituaalit (lorut ym.).

Muumimammuska harmaa
Meillä 1v 1kk ikänen muksu ja tällä hetkellä ei ole harjan kanssa suuhun mitään asiaa, nimittäin pusketaan poskihampaita paraikaa 4 kpl samaan aikaan plus alas neljättä etuhammasta... :whistle:

Konstit on monet näköjään :)
Peilin edessä "sohiminen" onnistui eilen illalla yllättävän hyvin.

Tahnaa meillä ei ole ollut vielä käytössä kun olen ollu epävarma, saako käyttää vielä vai ei...

Ja tosiaan sillä periaatteella, että kunhan nyt edes yritetään, jos siitä joskus tulis hyvä tapa ja jotenki siedettävä operaatio.

Kiva kun täällä saa vinkkejä ja käytännön kokemuksia!

Aleksin 1v 11kk äiti
Meillä iskä pesee ensin pojan hampaat ja sitten poju saa ottaa pienen peilin käteen ja varmistaa,että HAMMA HAMMA PO (eli hammaspeikko pois)!! ;) Jätkä on aivan tohkeissaan moisesta!! ...ja sitten hana päälle ja kurkistetaan lavuaariin...sitten lällätetään,et NJÄH NJÄH NJÄÄ kun saatiin se peikko sieltä suusta pois... :p

katrillix harmaana
Meillä ainakin yli 2-vuotiaisiin on tehonnut se, että etsin niiden suusta hammaspeikkoja, lasken niiden määrää jne. Välillä suusta löytyy sinisiä peikkoja, välillä prinsessa peikkoja, välillä ne juoksee karkuun toisten hampaiden taa ja välillä ne pomppii tramboliinilla...

1v.5kk on hankalassa iässä, haluaisi vaan leikkiä harjalla. Niinpä hänellä on itsellään oma harja ja minulla toinen, jolla yritän oikeasti niitä ( peräti 4 kappaletta) harjata aina kun suu aukeaa. Onnistuu enemmän tai vähemmän huonosti, mutta eipähän noita vielä kovin montaa ole harjatavanakaan ja kaikki siinä tarjolla. :)

Äity
Olen huomannut, että parhaiten sujuu, kun mukana on huumoria, leikkiä ja kujeilua. Meillä tyttö 1v8kk, joka kyllä suipistaa suun suppuun, jos ei miellytä harjaaminen. Isänsä osaa paremmin nää jekkuilut ja suun aukisaamiset. Peilin edessä meilläkin onnistuu paremmin kuin muuten. Johonkn muuhun huomion kiinnittäminen myös auttaa. Ja toisen hampaiden peseminen, lapsi äidin-äiti lapsen, tuntuu olevan kivaa.
Hammastahnaa on käytetty minimaalisesti jo pitkään, vaikka meidän tytöllä ei yhtään poskihammasta vielä näy. Tulossa ilmeisesti silti ovat :)
Sylkea ei osaa tahnaa pois, mut en ole kokenut sitä ongelmaksi. Vierasaineita tulee muualtakin, joten tämä ei paha lisä mielestäni. Hammashoitolassa ei näistä tahna- ja sylkemisasioista puhuttu muuta kuin että poskihampaiden tultua esiin, aletaan käyttää tahnaa. Me siis otettiin omavaltasesti ennenaikojaan käyttöön. Mutta onhan tytöllä jo ikääkin vaikka kuinka!

Yhteistyössä