Hampaiden pesusta

Kaukomaija harmaana
Typy 1v4kk. Hampaat pyrin pesemään ainakin illalla. Satunnaisesti unohtuu ;) Aamuhampit jää monesti pesemättä, mutta saa aamupalan jälkeen xylitoltabletin d-vitamiinin kera. Xylitolitabletteja ja purukumia syö pitkin päivää aterioiden jälkeen...uskon niiden auttavan hampaiden kuntoon vaikka meidän maassa ei nïitä lapsille syötetä ( Norja) ja päiväkodissakin on kielletty purkkarin jauhaminen :whistle:
 
Minkä ikäiselle saa purkkaa antaa? Meidän neiti 1v10kk syö vaan hammastahnan, muttei harjauksesta tule yhtään mitään... Kuinka tarkkaa ylipäätään tässä vaiheessa on pestä niitä hampaita?
 
Miili harmaana
Mä oon ajatellu et tärkeintä ois se, et sitä hampien pesua harjotellaan säännöllisesti. Meillä välillä kans syödään vaan hammastahna (harjaa kyllä huuhdellaan ahkerasti raanan alla) ja joskus saa vähän sudittua sieltä täältä. Mä en tässäkään usko että pakottamalla sais mitään hyvää aikaseks. Meillä hampit harjataan lähes joka aamu.
 
Meillä yleensä illalla harjataan, mutta jos jostain syystä menee väsymyksen puolelle niin ei sillon. Yritän ite harjata, neiti ei piittaa harjata erityisemmin itse, muttei kyllä anna kunnolla harjata, ja ei muuten osaa sylkeä. Oon sitten laittanut tosi vähän tahnaa.
 
Minun mielestäni hampaiden harjauksessa on tärkeää säännöllisyys ja se, että lapsi ei saa itse päättää, harjataanko niitä hamapita vai ei. Myöhemmin voi tulla todellinen ongelma, jos lapsi huomaa, että jos häntä ei huvita, niin hampaita ei tarvikaan harjata. Valtakysymys siis. On monia muita asioita, joissa voi ottaa lapsen mielipiteen huomioon.

Hampaiden pesu on asia, jota pitää tehdä koko elämän ajan, jos haluaa pitää omat hampaansa suussaan. Valitettavan monella ihan jo pienelläkin lapsella on reikiä hampaissa. Moni sanoo, että eihän maitohampailla ole niin väliä, rautahampaathan ovat vasta ne pysyvät hampaat, mutta pitäähän lapsi opettaa pienestä pitäen harjaukseen. Eivätkä ne karies-pöpöt suusta mihinkään häviä, jos ne sinne ovat kerran "pesiytyneet".

Lasta voi innostaa asiaan antamalla hänen itse valita hammasharjansa ja -tahnansa (tietty annetaan valita lastentuotteista). Voi tehdä myös viikkoruudukon, johon saa raksia päivittäin tehtävän harjauksen ja viikon päätteeksi saa vaikka tarran. Ainahan voi värktätä ruutuvihosta hammasvihon =)
 
RPM
Meillä on pesty ekasta hampaasta lähtien , tietty nyt joskus voinu unohtua mutta onneksi harvoin, oikeastaan nyt kun poika lähentelee 2 vuoden ikää on meillä alkanu taistelu harjaamisen kanssa!
Sinnikkyyttä vaan kyllä se siittä, kukin tavallaan =)
 

Yhteistyössä