hampaiden pesun aloitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tyhmä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä täällä kunta tarjoaa ensimmäisen hammashoidon nelikuukautisille vauvoille. Meillä pojalle tuli ensimmäiset hampaat 3,5kk iässä ja niitä oli siis kaksi tuossa tarkastuksessa. Sieltä saimme hammasharjan mukaan ja siitä lähtien olemme pesseet hampaat joka ilta. Mitään herkkua tuo peseminen ei ole, mutta kai sen tarkoitus onkin vain lähinnä totuttaa lasta tuohon ""toimenpiteeseen"". Näin siis meillä, en tiedä miten muualla.

Luin just hammashoitolassa esiitteen, jossa kerrottiin että vauva olisi hyvä totuttaa hammasharjaan jo siinä vaiheessa kun hampaat ovat tulollaan. Auttaa myös ikenien kutinaan.

Hihhih, en minäkään ole tiennyt että ""oikeasti"" pitäisi aloittaa hampaiden pesu näin pienillä. Oma vauva viikkoa vajaa 5kk, ja kaksi pientä hampia hänellä myös. Ollaan kyllä harjaan totuteltu jo muutaman viikon ajan, ja se on tytöstä huippuhauskaa, itsekin sohii sillä ihan innoissaan :)
Äippäpakkauksessa taisi tulla mukana hammastahnaa, mutta minä olen sen kadottanut...joko sitäkin olisi syytä ruveta käyttämään? Pelkällä vedellä ja harjalla olemme siis me touhunneet.

Ei hammastahnaa vielä noin pienelle kannata missään nimessä laittaa. Sitten vasta joskus reilu vuoden ikäisenä. Itsellä 1,5 v lapsi ja vielä ei olla hammastahnaa käytetty. Seuraava hammaslääkärillä käynti pitäisi olla piakkoin ja ajattelin odottaa siihen asti, mitä siellä sanovat hammastahnan käytöstä.

Hampaita kannattaa ehdottomasti alkaa pesemään heti, kun hammas puhkeaa, sillä maidossahan on maitosokeria ja hedelmä- sekä maitososeissa myös fruktoosia tai muuta sokeria. KAIKKI sokerit aiheuttavat hampaiden reikiintymistä, ei siis pelkästään ruokaan lisätty valkoinen sokeri. Varsinkin, jos äidin tai isän suun bakteereja siirtyy vauvan suuhun (suukotellessa tai lusikan kautta) ja jos äidillä tai isällä on koskaan ollut yhtään reikää, niin kariespöpöjä siis silloin löytyy heidän suustaan ja pian siis vauvankin suusta.

Eikös neuvoloissa ole enää hammasohjausta? Omassa kotikunnassani hammasohjaus oli jo muutaman kuukauden ikäiselle lapselle, vaikka meidän perheessä ekoja hampaita on saanut odotella vuoden ikään asti. Silloin annettiin hammaspesuohjeet.

Hampaiden pesu on alotettu hampaiden tullessa kuopuksen kans,esikoisella vähän myöhemmin,mut mitä pienempänä alottaa,sen paremmin antaa harjata isompana...
1,5-vuotiaasta oon laittanu lasten hammastahnaa,siinä on tosi vähän fluoria aikuisten tahnaan verrattuna ja fluoria ei sais saada liikaa...

Meillä poika tykkä pureskella hammasharjaa jo nyt 7kk, vaikkei hampaita näy. on itseasiassa pureskellut jo monta kuukautta. Antaa myös minun ""harjata"" ihan mielellään, joten tuskin on ongelma sittenkään kun hampaita tulee.

Ilman muuta kannattaa alkaa heti harjaamaan aamuin illoin. ja tosiaan tahnaa ei heti kannata käyttää.

olen harjannut vauvan ikeniä jo 4kk iästä asti..sitten kun hampaat puhkesivat vähän ennen 6kk vauvaa selvästi helpotti kun harjasin ikeä.nyt joka aamu ja ilta hampipesut meillä.ei tahnaa.

Yhteistyössä