Hampaiden Oikomishoito?

Onko täällä ketään kenen lapsille olisi tehty oikomishoitoja? Meillä 4v niin paha purentavirhe että ilmeisesti edessä. Aika oikojalle kesäkuussa. Himppa pelottaa mitä edessä.
Ja tiedoksi kaikille, kyseessä EI ole tutin imeksijä. Ei ikinä ole tuttia tai peukaloa suussa pitänyt.
 
Raudat
Meitin likalle, nyt kuusi vee, laitettiin viikko sitten raudat korjaamaan ristiinpurentaa. Hammaslääkärikäynnit sujuivat tosi hienosti, ainoastaan rautojen kiinnittäminen vähän itketti. Aluksi oli syöminen vähän hankalaa mutta nyt ei ole enää ongelmia, neiti ei näytä enää paljon edes muistavan etttä on raudat suussa.
 
Meillä 3v. tytöllä on syksylle aika oikojalle, joka vasta katsoo mitä tehdä sit tulevaisuudessa hänen hampailleen. Meillä etualueen ristipurenta(perinnöllinen), elikkä alahampaat tulee etuhampaiden päälle. Kiinnostaa itseäkin et mitä on edessä...

Meidänkään tyttö ei ole tuttia syönyt kun vain nukahtaessa ja otettu tutti pois heti kun nukkuu. Otettiin pois käytöstä n.1,5v. Kuulemma tuo meidän tytön "vika" ei johdu tutista...
 
Minulla itselläni oli pikkuisena raudat ristipurennan takia. On voinut systeemit siitä jo jonkin verran muuttua, mutta minulla ainakin oli sellaiset raudat, mitkä kiinnitettiin hampaisiin. Niitä ei siis saanut pois, niinkuin jotkut raudat saa. Yöksi laitettiin sellainen "hökötys" päähän kiinni niihin rautoihin. Siinä oli sellainen "kuppi", mikä laitettiin lauan kohtaan ja raudoista laitettiin sellaiset pienet kuminauhat siihen hökötykseen kiinni. Otsan kohdalta se häkkyrä näytti minusta intiaanipäähineeltä... =)
 
Meidän pojalla on ollut nyt n.2 vuotta oikomishoidot menossa. Perinyt isänsä suvusta ristiin menevät alahampaat ja avopurentaa on myös. Oikomishoidot aloitettiin siinä vaiheessa kun alaetuhampaat olivat lähteneet. Aluksi oli silikoninen muotti yöllä suussa ja jota päivälläkin purettiin eli se oli sellainen aukeava malli ja sitä piti pitää suussa esim.lastenohjelmien aikaan ja aukoa suutansa. Kun se muotti oli tehnyt tehtävänsä, vaihtui muotti ei aukeavaksi jota pidetään vain öisin.
Meillä poika on pitänyt muotteja tosi hyvin vaikkakin nukkumaan mennessä ei kyllä itse niitä hae vaan pitää muistuttaa.
Mulla oli myös alkuun pelot kun vanha ajatusmalli on, että oikomishoidot sattuu ja haittaa nukkumista mutta ei ainakaan meillä. Hammaslääkäri sanoi, että tää on aika uusi tapa. Ja tosi tehokas! Suurella todennäköisyydellä ei ainakaan hampaat kasva ristiin ja avopurentakin on selvästi vähentynyt!
 

Yhteistyössä