Hampaaton 8kk vauva ja kiinteitten syöminen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermot kireenä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hermot kireenä

Vieras
Täällä ollaan -10 käyrillä, on sen ikänen että voi antaa näitä 8kk suositeltuja kiinteitä. Ongelma vain se, ettei ne mene alas... Hampaita on tosiaan 0 kpl ja yhtään ei pidä, jos on pienintäkään klönttiä sapuskassa.

Neuvolatäti höpöttää, miten kaurapuuroakin pitäisi antaa, mutta siinäkin on niitä klönttejä (kaurahiutaleita) niin ei mene ei, vaikka sekoitat sekaan korviketta ja hedelmä sosetta, ei auta.

Muksu puurot uppoaa hyvin, sekä hedelmä ja 5kk lihasoseet. Mutta ei oikea kaurapuuro, ei 8kk soseet, ei halua mutustella edes tummaa kovaa leipää, josta neuvolasta puhuttiin että pitäisi antaa. Mutustelee mieluumin sormiaan, kuin leipää.

Miten saan vauvan syömään myös näitä klöntillisiä ruokia? Pitääkö vain odottaa, että hampaat eka tulee? Vai vaan yrittää uudelleen ja uudelleen, jos loppuis yökkääminen?

Menee pikku hiljaa jo hermot, kun neuvolassa vaan höpötetään siitä, että pitäisi olla enemmän painoa ja sen takia antaa mm. tota kaurapuuroa, mutta kun ei syö niin ei! Saa jo nyt 2 tl rypsiöljyä jokainen päivä puuron sekaan laitettuna ja se on vähän nostanut painoa, mutta ei riittävästi.

On ihan tavallista, että ton ikänen onsihtikurkku. Meidän kuopuksella tilanne helpotti vasta 1 v 4 kk iässä. Ruuassa on ihan yhtä paljon energiaa, oli se sileäksi jauhettua tai ei.

No mä sanousin, ettei ne hampaat tee ihmeitä.

Mun esikoinen, jolla oli hampaita ei suostunut syömään oikeastaan edes sileitä ruokia.

Hampaaton kuopus osaa syödä jo monenlaisia ruokia, esim makaronia, maissia, perunaa, ohutta lihalastua jne. Jauheliha on vähän liian karkeaa ja sitä hän sylkee usein pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Turhaasäätöä;28529128:
On ihan tavallista, että ton ikänen onsihtikurkku. Meidän kuopuksella tilanne helpotti vasta 1 v 4 kk iässä. Ruuassa on ihan yhtä paljon energiaa, oli se sileäksi jauhettua tai ei.

Yökkäilikö teilläkin juuri näille klöntisille soseille? Turhauttavaa vaan, kun haluaisin tietenkin pikku hiljaa antaa niitä oikeitä ruokia vauva versioina tietenkin. Isoäitinikin höpöttää, miten naapurissa 2kk nuorempi syö todella hyvin jo makkarakeittoa, mutta tiedän jo nyt että tämä meidän ei syö, kun ei sitä saa niin sileäksi, kuin mitä kaupan 5kk soseet ovat.

Yökkäilikö teilläkin juuri näille klöntisille soseille? Turhauttavaa vaan, kun haluaisin tietenkin pikku hiljaa antaa niitä oikeitä ruokia vauva versioina tietenkin. Isoäitinikin höpöttää, miten naapurissa 2kk nuorempi syö todella hyvin jo makkarakeittoa, mutta tiedän jo nyt että tämä meidän ei syö, kun ei sitä saa niin sileäksi, kuin mitä kaupan 5kk soseet ovat.

Toi kakominen jatkui siis vuoden ja neljänkuukauden ikään saakka. Nyt pari kuukautta myöhemmin menee mikä vaan.

No mä sanousin, ettei ne hampaat tee ihmeitä.

Mun esikoinen, jolla oli hampaita ei suostunut syömään oikeastaan edes sileitä ruokia.

Hampaaton kuopus osaa syödä jo monenlaisia ruokia, esim makaronia, maissia, perunaa, ohutta lihalastua jne. Jauheliha on vähän liian karkeaa ja sitä hän sylkee usein pois.

Eli se on sitten totuttelua vain. Eihän sitä muuta voi sitten, kun kokeilla uudestaan ja uudestaan. Tänään kokeilin lihaperunasosetta 8kk ja yökkäili sille vain ja työnsi kielellä ulos...

kokeilepas maistuisiko vauvalle vaikka grillatut kasvikset lohkoina. Jos saa itse syödä ja jyystää ikenillään, saattaa ruokailukin kiinnostaa ihan eri lailla. Meillä ainakin esim bataattilohkot ja höyrytetyt parsakaalinpalat oli suurta herkkua. Pavut ja tofu on myös maistuneet meidän muksuille, ne vois saada kerrytettyä sitä massaakin helpommin.

Meidän neidille tuli ensimmäinen hammas vasta reilun vuoden ikäisenä, kuitenkin söi karkeampaa ruokaa kun vaan annettiin. Alkuun oli sihtikurkku ja kun ei vielä osannut oikein ikenilläkään pureskella. Jossain vaiheessa alkoi kelpaamaan ilman että aina olisi pitänyt ruoka soseuttaa. Nyt ikää on 1,5v ja edelleen vain kaksi hammasta, silti vetelee ihan samaa sapuskaa kuin me muutkin. :) Meillä myöskin tytön paino laski 6-8kk tietämillä ja öljylisää määrättiin, tosin ei sillä ruoan koostumuksella pitäisi olla mitään väliä.. Eiköhän se ole pääasia että edes jotain syö, oli ihan sileää ruokaa tai sitten ei.

Alkuperäinen kirjoittaja Turhaasäätöä;28529176:
Toi kakominen jatkui siis vuoden ja neljänkuukauden ikään saakka. Nyt pari kuukautta myöhemmin menee mikä vaan.

Ennen kuin kakominen loppui, kuinka usein annoit niitä klöntillisiä soseita? Jokainen päivä? Vaiko kerran pari viikossa?

Meillä 2 lasta, reilu 2v ja pian 8kk ikäiset eikä meillä esikoinenkaan syönyt karkeampia ruokia kuin joskus 10-12kk iässä, siis sillon vasta noita 8kk soseitakin. Annoin sileää ja keitin itse perunaa ja porkkanaa jotka pienin haarukalla todella muusiksi ja laimensin maidolla.

Tää kuopus on samanlainen, hyvä että nuo 5kk sileät soseet menee alas enkä aio edes kokeilla karkeampia pitkään aikaan. Kaurapuurotkin teen kaurajauhoista, jos et kaurajauhoja hoksaa kaupasta, hiutaleitahan voi sauvasekoittimella pienentää. Itse yritin sormissa pienentää mutta silti oli liikaa paukkuja joten suosiolla teen jauhoista, nekin voi mikrossa valmistaa kun kokeilee sopivan annostuksen, tarpeeksi vettä muttei liikaa.

Hampaita tällä nuoremmalla ei ole vielä ja esikoisella tuli vasta 9kk iässä, ei kyllä auttanut syömiseen vielä silloin. Tai sitten taisin kokeilla esikoiselle välillä sitä karkeampaa 8kk sosetta ja 5kk sileää sosetta sekaisin molempia ja voihan sitä 8kk sosettakin vaikka haarukalla pienentää. Sama kai se vaikka syö sileämpää kunhan syö jotain soseita kuitenkin.

[QUOTE="kisu";28529183]kokeilepas maistuisiko vauvalle vaikka grillatut kasvikset lohkoina. Jos saa itse syödä ja jyystää ikenillään, saattaa ruokailukin kiinnostaa ihan eri lailla. Meillä ainakin esim bataattilohkot ja höyrytetyt parsakaalinpalat oli suurta herkkua. Pavut ja tofu on myös maistuneet meidän muksuille, ne vois saada kerrytettyä sitä massaakin helpommin.[/QUOTE]

Bataattia haluaisin kokeilla. Tämä kasvis on minulle vain entuudestaan vieras, en ole koskaan syönyt saatika käsitellyt bataattia... Keitetäänkö se samalla tavalla, kuin peruna? Pitäisi itsekkin bataattia maistaa, on kuulemma terveellisempi vaihtoehto kuin peruna.

Itse olen ollut niin neuroottinen noiden kokkareiden kanssa, että olen syöttänyt kaikille lapsillemme pelkkiä soseita (itse tehnyt ja soseuttanut sauvasekoittimella) yli vuoden ikäiseksi.

Kaurapuuro oli ainut, jonka annoin "kokkaireisena" mutta senkin (hiutaleet kuivina) pienensin alussa sauvasekoittimella.

Itse olen ollut niin neuroottinen noiden kokkareiden kanssa, että olen syöttänyt kaikille lapsillemme pelkkiä soseita (itse tehnyt ja soseuttanut sauvasekoittimella) yli vuoden ikäiseksi.

Kaurapuuro oli ainut, jonka annoin "kokkaireisena" mutta senkin (hiutaleet kuivina) pienensin alussa sauvasekoittimella.

Tämä ei ole käynyt edes mielessä, että sauvasekoittimella pienentäisin niitä hiutaleita. Täytyykin kokeilla. Kiitos vinkistä.

Bataattia haluaisin kokeilla. Tämä kasvis on minulle vain entuudestaan vieras, en ole koskaan syönyt saatika käsitellyt bataattia... Keitetäänkö se samalla tavalla, kuin peruna? Pitäisi itsekkin bataattia maistaa, on kuulemma terveellisempi vaihtoehto kuin peruna.

bataattia laitan esim. uunijuureksien tavoin, eli lohkoiksi ja pikkaisen öljyä pintaan ja sitten uunipellille paistumaan. Samalla voi paistaa vaikka porkkanalohkoja ja kesäkurpitsaa.

Meillä vauva suostui syömään vasta noin 9 kk iässä noita 8 kk soseita. Mun omatekemät oli myöskin siihen asti liian kokkareisia, söi vaan niitä sileitä. Sitten alkoi menemään, kun tajusin muussata niitä kokkareita vielä haarukalla. Nyt 10 kk ja syö jo hyvin, ei tavitse muussata ja menee myös mun tekemät onneksi. Hampaita vasta kaksi, ne tuli siinä 8,5 kk iässä, voi olla, että silläkin oli vaikutusta.

[QUOTE="kisu";28529265]bataattia laitan esim. uunijuureksien tavoin, eli lohkoiksi ja pikkaisen öljyä pintaan ja sitten uunipellille paistumaan. Samalla voi paistaa vaikka porkkanalohkoja ja kesäkurpitsaa.[/QUOTE]

Ei tarvitse eka keittää vaan suoraan raakana uuniin paistumaan? Pitääkin kokeilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Señora;28529267:
Meillä vauva suostui syömään vasta noin 9 kk iässä noita 8 kk soseita. Mun omatekemät oli myöskin siihen asti liian kokkareisia, söi vaan niitä sileitä. Sitten alkoi menemään, kun tajusin muussata niitä kokkareita vielä haarukalla. Nyt 10 kk ja syö jo hyvin, ei tavitse muussata ja menee myös mun tekemät onneksi. Hampaita vasta kaksi, ne tuli siinä 8,5 kk iässä, voi olla, että silläkin oli vaikutusta.

Haarukallahan voisi kokeilla muussata lisää, tämäkään ei ole käynyt mielessä. Kiitos, täytyykin kokeilla.

Noh, itse vedän sauvasekoittimella soseeksi nuo 8kk piltit, jotka ei todellakaan uppoa klöntteineen meidän vauvalle 8kk, vaikka 2 hammasta alhaalla jo onkin. Yökkäilee pois jos yritän. Syötän siis soseutettuna noita purkkiruokia, imetän myös vielä ja annan lisäksi sormin syödä esim. keitettyjä perunan paloja, ja muutakin suussa muussautuvaa.

Mulla ei ole vinkkejä tuohon karkean ruoan menekkiin, mutta jäin miettimään tuota lapsen kasvua. Pituuspaino -10 on täysin normaali paino, ihan siinä missä +10. Ei kaikki lapset vaan asetu eikä ole tarkoituskaan asettua keskiarvoon, keskiarvo on keskiarvo. Normaalipainon rajat taisi tuossa iässä olla -15 -> +20. Toki jos lapsi on suhteellisesti laihtunut nopeasti paljon tai jatkuvasti pidempään, niin siihen tulee kiinnittää huomiota, mutta sinun lapsesi noin yksittäismittauksena ei ole millään tapaa "liian laiha". Ja jos lapsi laihtuu, niin ensisijaisesti lapsentahtisesti maitoa ja lisäksi öljylisää siihen pieneen määrään sosetta mikä menee, kyseessä on vasta 8-kuinen.

[QUOTE="vieras";28529346]Mulla ei ole vinkkejä tuohon karkean ruoan menekkiin, mutta jäin miettimään tuota lapsen kasvua. Pituuspaino -10 on täysin normaali paino, ihan siinä missä +10. Ei kaikki lapset vaan asetu eikä ole tarkoituskaan asettua keskiarvoon, keskiarvo on keskiarvo. Normaalipainon rajat taisi tuossa iässä olla -15 -> +20. Toki jos lapsi on suhteellisesti laihtunut nopeasti paljon tai jatkuvasti pidempään, niin siihen tulee kiinnittää huomiota, mutta sinun lapsesi noin yksittäismittauksena ei ole millään tapaa "liian laiha". Ja jos lapsi laihtuu, niin ensisijaisesti lapsentahtisesti maitoa ja lisäksi öljylisää siihen pieneen määrään sosetta mikä menee, kyseessä on vasta 8-kuinen.[/QUOTE]

Vauva ei olekkaan laiha. Moni muu lääkäri samassa terveysasemassa on sanonut, että nimenomaan on normaalia että paino heittelee, mutta tämä meidän oma neuvolatäti on tarkka ja höpöttää, että painoo pitäisi saada. 8kk ja mitat: 68cm ja painoa 7300g. Eli on kyllä hoikka, mutta ei ulkoisesti, käyrien mukaan vain ollaan -10 ja sen takia neuvolatäti siitä ruoasta höpöttää jokainen kerta, kun siellä käydään.

Yhteistyössä