Hampaatko vaivaa, vai sittenkin joku muu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Minerva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Minerva"

Vieras
1v 3 kk lapseni on aina ollut huono nukkumaan, mutta viimeisten parin kuukauden aikana yöt ovat olleet yhtä heräämistä. Arvelin aluksi, että hampaita tulee, ja annoin kipulääkettä, joka auttoikin. Kipulääkittynä heräily vähenee selvästi.

Yksi hammas tänä aikana on tullutkin ja toinen kuultaa jo ikenen läpi. Olen vaan alkanut miettiä, että voiko hampaiden puhkeaminen oikeasti vaivata kuukausikaupalla? Olen käyttänyt lapsen tänä aikana kahdesti lääkärissä (tk ja yksityinen yleislääkäri), mutta he eivät osanneet sanoa oikein mitään.

Olisikohan aika jo viedä lastenlääkärille? Saisin oikein hyvälle lastenlääkärille ajan, mutta vasta kolmen viikon päähän. Lastenlääkäriksi erikoistuvalle yleislääkärille ajan saisi heti. Mietin vaan kannattaako minun maksaa yksityislääkärin taksaa (ei vakuutusta), jos taaskaan ei lääkäri sano mitään, vai odotella kolme viikkoa kokeneemmalle lääkärille. Toisaalta kolme viikkoa on pitkä aika selvästi kivuista kärsivälle lapselle. Kipulääke siis tosiaan auttaa, mutta enhän voi koko aikaa sitäkään antaa!

Miten teillä muilla on hampaiden tulo oireillut? Mitä tekisitte minun sijassani?

Korvat?
Meillä lastenlääkäri eivät löytänyt korvista mitään vikaa. Korvalääkäri löysi tulehduksen, lapsen korvassa oli tärykalvon pinnalla jotain nestettä? joka ensi katsomalla näytti terveeltä korvalta. Imulla puhdisti korvat ja totuus selvisi. Ekassa jälkitarkastuksessa toisessa korvassa oli vielä tulehdus päällä edelleen, toisessa jälkitarkastuksessa toinen korva oli vuorostaan uudelleen tulehtunut. 3. jälkitarkastus ja saatiin terveen paperit.

Aivan samallla tavalla lapsi 1v1kk oirehti ja hampaita teki samalla. Tosin meillä unelma nukkuja muuttui yökukkujaksi.

Noista yleislääkäreistä ensimmäinen muuten sanoi, että vasen korva punottaa ja määräsi antibiootit. Lapsi on kuitenkin oppinut erittäin taitavaksi lääkkeiden pois sylkijäksi, joten antibiootti ei mennyt alas. Seuraava lääkäri parin viikon päästä sanoi kuitenkin, että korvat ovat kunnossa. En tiedä oliko mitään korvatulehdusta alun perinkään. Eka lääkäri oli virolainen ja tutki lapsen ihan pikatahtia. Mitään kunnon flunssaa ei lapsella ole ollut, pientä nuhaa vain pari kuukautta sitten.

Sellainen asia vielä, että jos lapsi on ihan tosi levoton yöllä, niin nukkuu kuitenkin rauhallisesti sylissä pystyasennossa. Välillä mietin voisiko kyse olla refluksista, mutta eikö refluksin pitäisi jo tämän ikäisenä alkaa hellittää? Pienempänä lapsella oli silent fefluks epäily, kun oli itkuinen ja huonosti nukkuva. Varmuutta ei asiaan saatu. Kokeilussa oli lääkkeistä gaviscon ja nexium, mutta mitään selkeää muutosta ei tullut. Kaikenlaisia vatsavaivoja on ollut, mutta keskussairaalan gastroenterologi ei uskonut kyseessä olevan allergia.

Nyt taas nukutan pientä sylissä pystyssä, kun ei raasu saa unta pitkällään. Samalla koetan pohtia taas odottaako se kolme viikkoa kehutulle lastenlääkärille (varuiksi olen ajan varannut) vai vieläkö tässä välissä sille erikoistuvalle. Tk- ja neuvolalääkäreitä en enää jaksaisi. Lääkärit vaihtuvat siellä koko ajan, eikä pysyvää hoitosuhdetta muodostu. Niin ja tosiaan kun joku kysyy kumminkin: Sängyn pääty on nostettu, mutta lievä kallistus ei riitä, ja isommin jos kallistaa, vierähtää muksu poikittain, joten ei auta kuin äidin valvoa...