hampaat tippuu suusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tuskainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tuskainen

Vieras
olen pienestä pitäen huolehtinut hampaistani. silti -kiitos perimän- mul on joka vtun tarkastuksessa ala-asteesta asti ollu 5-10 reikää.
ammattikouluaikana mua alko todella kyrpiin koko hammaslääkärissä ravaaminen ja sen jälkeen en ole käynyt. pelkään hammaslääkäriä kun ruttoa. pelkkä terveyskeskuksessa käynti saa mut oksentamaan -ihan oikeasti. olen myös pyörtynyt hammaslääkärin vastaanotolle.
nyt vuosien jälkeen mun suussa on niinkin loistelias tilanne,että en pysty enää syömään mitään pureskeltavaa -edes pehmeää leipää.
hammaslääkäriin on PAKKO mennä,mutta minne? meidän kylässä ei oo yksityisiä,pelkkä kunnallinen minne on vuoden jonot ja paskamaiset ja ilkeet hammaslääkärit.
haluaisin nukutushoitoon et suu hoidettas kerralla kuntoon,mut näillä tuloilla tuntuu aika mahdottomalta (jää käteen vuokran,hoitomaksun yms jälkeen n.200e) et sil ei paljon juhlita kun nukutushoito maksaa kevyesti 2000?.
autoa mulla ei ole käytössä ja olen pienen lapsen yh.
olkaa kilttejä ja kertokaa mulle joku ratkaisu tähän tuskaan!!!

Entäs jos rohkaistuisit ja menisit juttelemaan kuntasi hammaslääkärin kanssa vaihtoehdoista? Hän ei laita suuhusi mitään välineitä sillä kertaa, vaan keskustelette asiasta. Myös muunlaista rauhoittavaa lääkitystä on kuin nukuttaminen, jos tarvitset sellaista vaikka sitä varten, että lääkäri katsoo suuhusi. Hammaslääkärin kanssa voi sopia myös maksusuunnitelmasta -hän voi kirjoittaa todistuksen jossa esim. sosiaalitoimistolle ilmoitetaan hoidon tärkeys.

Itseasiassa, terveytesi hoitaminen voi tulla kunnalle kalliinmaksi kuin hampaiden korjaus yksityisellä -sillä hampaiden kunto vaikuttaa, yleiskuntoosi, sydämeesi, mielenterveyteesi ym. Suunalueen sairaudet ovat myös todella vaikeita hoitaa, kun ne menevät tarpeeksi pitkälle. Hammaslääkäreiden koulutus ja asiakkaan huomioonottaminen on parantunut kymmenessäkin vuodessa paljon. Toivon sinulle rohkeutta taistella itsellesi parempi tulevaisuus -se on Suomessa mahdollista.

en mene oman kylän hammaslääkäriin. siellä on hammaslääkärinä sama akka joka tämän pelon minulle aiheutti. hammashoitajana on nykyään eräs nuori nainen jonka tunnen aika hyvin,en edes kehtaisi mennä sinne suutani avaamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Rania:
Entäs jos rohkaistuisit ja menisit juttelemaan kuntasi hammaslääkärin kanssa vaihtoehdoista? Hän ei laita suuhusi mitään välineitä sillä kertaa, vaan keskustelette asiasta. Myös muunlaista rauhoittavaa lääkitystä on kuin nukuttaminen, jos tarvitset sellaista vaikka sitä varten, että lääkäri katsoo suuhusi. Hammaslääkärin kanssa voi sopia myös maksusuunnitelmasta -hän voi kirjoittaa todistuksen jossa esim. sosiaalitoimistolle ilmoitetaan hoidon tärkeys.

Itseasiassa, terveytesi hoitaminen voi tulla kunnalle kalliinmaksi kuin hampaiden korjaus yksityisellä -sillä hampaiden kunto vaikuttaa, yleiskuntoosi, sydämeesi, mielenterveyteesi ym. Suunalueen sairaudet ovat myös todella vaikeita hoitaa, kun ne menevät tarpeeksi pitkälle. Hammaslääkäreiden koulutus ja asiakkaan huomioonottaminen on parantunut kymmenessäkin vuodessa paljon. Toivon sinulle rohkeutta taistella itsellesi parempi tulevaisuus -se on Suomessa mahdollista.

Oikein hyvä vastaus minusta... ikävä että alkuperäistä on kiusattu huonoilla hampailla, mutta lopulta on aika välttämätöntä hoitaa purukalusto kuntoon. Kyllä se siitä.

Nukutushoito yksityisellä maksaa 300 euroa per tunti ja yleensä paikkauksiin ja poistoihin menee pari tuntia. Sen nukutuksen aikana tehdäänkin sitten ihan kaikki mitä tarvitsee tehdä. Anestesialääkärin maksu pitää yleensä suorittaa käteisellä, mutta hammaslääkärin kanssa voi sopia loppu maksusta esim osissa.

Entäs terveyskeskuksen joku toinen lääkäri? Sanot, ettet pysty menemään paikalliselle hammaslääkärille...Suun terveys kuuluu kyllä ihan joka tohtorille, suun vaivoista johtuu niin moni muu vaiva! Ja on myös niin päin, että suun ongelmat voivat johtua jostain sairaudesta. Itsekin hoidan hampaitani kuin susihukkanen ja silti reuma pilaa ne. Minä tosin kuulun jo hoidon piiriin ja toivon sydämestäni, että löydät apua. Kun jotenkin ymmärrän vaivasi.

Toinen idea olisi mennä sossun tykö juttelemaan asiasta, mutta todennäköisesti vaativat lääkärintodistuksen kunnalliselta puolelta.

Tiedän tunteesi. Itsellä on myös järjetön hammaslääkärikammo, lapsuudesta tullut. En käynyt vuosiin hammaslääkärissä, mutta lopulta oli pakko kun särky oli niin kova. Nukutuksessa annoin hoitaa ja maksoi kyllä ihan turkasesti, mutta sainpa kerralla koko suun kuntoon.

Soita ajanvaraukseen ja kysy onko heillä siellä pelkopotilaisiin erikoistunutta hammaslääkäriä? Tai sitten pyydät vain jotain toista hammaslääkäriä jollet haluan sen noidan luokse mennä;)

Mulla oli ja kammo hammaslääkäreihin ja kerran sitten poski turposi ja oli pakko mennä. Mutta se kannatta. Enää en pelkää hammaslääkäriä ja hampaat tuli kuntoon, ei säre eikä pakota ja voi syödä kunnolla. Monta hammasta jouduttiin poistamaan ja siltakin laoitettiin ja vielä olis vähän laittamista, mutta keräilen ensin rahaa että voin jatkaa hoitoa. Viime viikolla viimeksi kävin paikkauttamassa pari hammasta kun mullakin sattuu olemaan sellaiset jotka reikiintyvät hoidosta huolimatta.
Ap:lle toivotan tsemppiä ja ei se oikeesti ole niin kamalaa kun sitä luulee.

tääl on vaan kaks hammaslääkäriä,toinen on erikoistunu oikomisiin yms ja on myös tosi vanhanaikainen. sit on tää paska joka mun kammon aiheutti. ei ole pelkopotilaisiin erikoistuneita kumpikaan,ellei sit puhuta pelkopotilaiden vähättelyyn erikositumisesta.

Tuhannesti kiitoksia sinun asiallisesta vastauksestani alkuparäisen vieraan kysymykseen!
Tuntui että vastasit niin hienosti ja rohkaisevasti samalla minun ongelmaani. Ehkä nyt pikkuhiljaa uskaltaudun edes ajattelemaan hammaslääkärille menoa. Fyysisiä haittoja näistä hemapista jo on mutta pahin on se että en ole pystynyt hymyilemään normaalisti enää muutamaan vuoteen...Se jos jokun vetää mielen matalaksi :(!

Mutta kiitos vielä sinulle Rania!
Loit uskoa tulevaan varmasti aika monelle!!!

Samoin, perimä kusee... Ja vaikka väitetään että ainoostaan hampaidenhoitotottumukset periytys, niin mä olen esimerkki siitä ettei näin ole. Mä tutustuin biologiseen faijaani vasta parikymppisenä, ja siinä vaiheessa jo mulla paikat irtoili aina... Kun taas kasvatti-isällä tai sen puolelta olevilla veljillä ei ole hampaissa mitään ongelmia :|
Mä käyn aina yksityisellä just siks et julkiselle ei pääse. Eikä se edes tulekalliimmaks, koska Kela korvaa yksityisen taksoja aika hyvin. Ja jos isosti panikoittaa, niin varaan ajan parin paukun jälkeen :ashamed: Noloa, mutta niin ainakin tulee mentyä :|

millanen paikka toi oral on?
kellään kokemusta?

http://www.oral.fi/asp/system/empty.asp?P=48&VID=default&SID=636639694421001&S=0&C=28156

kynnys soittaa ja edes vaan jutella on kilometrien korkunen....

Alkuperäinen kirjoittaja tuskainen:
MIEVAAN! paljonko sait pulittaa? jos sopii kysyä...? olisin valmis maksamaan vaikka 5000? erissä jos mahdollista kunhan sais kertalaakista suun kuntoon....

Muistaakseni se oli jotain 2500 euroa. Poistettiin kaks viisaudenhammasta ja yks hammas muuten, kun oli yli puolet jo pois kun oli niin iso reikä. Lisäks paikkailtiin pienempiä reikiä ja poistettiin hammaskiveä.
Mä otin sen takia joustoluottoa ja makselen sitä erissä.

Yhteistyössä