Hampaaseen aloitettu 18.6 juurihoito, hammas nyt koputusarka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei hyvää päivää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei hyvää päivää

Vieras
Elikkäs, alaleuan vasemmalle puolelle kolmanneksi viimeiseen hampaaseen aloitettiin Keskiviikkona juurihoito. Hampaassa ei päällisin puolin, eikä röntgenkuvissa, näkynyt vikaa, mutta koska hammasta särki, päätettiin aloittaa hoito.
Mulla on hoidon jälkeen ollut hampaan kohdalla ikenessä "patti", tai jonkunlainen pussi, jossa tuntuu olevan nestettä.
Lisäksi vasenta korvaa särkenyt Keskiviikosta. Mulla on taipumus korvatulehduksiin.
Tänään huomasin, että hammas on koputusarka. Purettaessa ei arkuus tunnu.
Sitten vielä tänään päivällä, kun olin syömässä, tuli hampaaseen jumalaton kipu, joka säteili vasempaan korvaan ja siitä otsaan. Kolmoishermosärkyä?

Eli: Onko hampaan koputusarkuus ja ikenessä tuntuva pussi normaaleita juurihoidon jälkitiloja?
Voiko hampaan rassaus ärsyttää korvaa niin, että siihen tulee tulehdus, korvatulehdus kipu säteilee hampaaseen, mutta voiko hammassärky säteillä korvaan?
Tietääkö joku, onko hammaslääkäreillä samanlaista neuvontanumeroa kun terveydenhuollossa 10023? Ite en googlesta löytänyt.

Kiitos etukäteen asiallista vastauksista.

Kuulostaa aika normaalilta,kyllähän se juuren ronkkiminen aiheuttaa aina jotain tuntemuksia hampaaseen.Monesti juurihoidon jälkeen hammas tavallaan kipeytyy ja se voi todella säteillä korvaan.Eikö sinulla kuitenkin toinen hoitokerta ole aivan lähipäivinä?

Ei ole. Hoito aloitettiin kunnallisessa, ja sain lähetteen ostopalveluun. Neljän viikon päästä vasta aika. Hammas oli Keskiviikkona ja Torstaina arka, sitten muutaman päivän kivuton ja taas on arka.

Hampaastahan on juurihoidossa poistettu juuret, eli kaikki elävä kudos, joten itse hampaassa ei kipua voi ollla. Ikenissä voi olla, mutta kannattaa soittaa johonkin vaikka terkkulan päivystykseen että onko jossain neuvontanumeroa tilanteeseesi. JOs vaikka jotakin juurta ei olla saatukaan kokonaan tyhjäksi niin voi tulehtua ja olla kipeä/mätiä.

Nimim. Itselleni tehty 3 juurihoitoa just noihin kolmanneks takimmaisiin hampaisiin

Mun kokemuksen mukaan uusi aika pitäisi olla suunnilleen viikon päästä ensimmäisestä käynnistä,toki tapauksesta riippuen.Sinuna kyllä kävisin hammaslääkärillä heti huomenna tai ainakin voisi kysyä onko normaalia.Kyllähän nuo juurihoidot oireilee monesti pitkäänkin mutta vaikea sanoa mitään varmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun kokemuksen mukaan uusi aika pitäisi olla suunnilleen viikon päästä ensimmäisestä käynnistä,toki tapauksesta riippuen.Sinuna kyllä kävisin hammaslääkärillä heti huomenna tai ainakin voisi kysyä onko normaalia.Kyllähän nuo juurihoidot oireilee monesti pitkäänkin mutta vaikea sanoa mitään varmaa.

Mulla on kyllä ekalla kerralla aina tyhjennetty juuret ja laitettu se väliaikainen juuriaine vaikuttamaan KUUKAUDEKSI, ja sitten uusi aika jollon otetaan pois väliaikaset mömmöt ja täytetään juuret lopullisella aineella. Sehän ei enää sit satu kun ei tosiaan elävää kudosta hampaassa.

Minulle on tehty kaksi juurihoitoa ja kummallakin kerralla lääke vaihdettu viikon päästä hoidon aloituksesta ja sitten vasta jätetty kuukaudeksi vaikuttamaan.Näin meillä aina tehdään.

Mulla alotettiin juurihoito, ja pari päivää hammas kipuili ekan hoidon jälkeen, siellä oli paha tulehdus ennen hoidon alotusta. Sit oli pari viikkoa hyvä, ja sitten rupeskin särkeen aivan pirusti. Ois ollu parin viikon päästä uus aika, mutten pystyny odottaan sinne asti, vaan sain uuden ajan, ja hammas aukastiin, ja sinne olikin pöpö pesinyt uudestaan, eli juuressa tulehdus edelleen. Vasta sen hoitokerran jälkeen juuret kuoli ja nyt hammas tunnoton kun sitä on operoitu.

Soitin terveysneuvontaan, siellä ei osanneet neuvoa. Hammaslääkäripäivystys numerot mitä oon löytänyt on palvelunumeroita ja niihin en voi soittaa, kun on esto puhelimessa. Pitää huomenna sit soittaa hammaslääkäriin. Mulla on kahteen hampaaseen tehty aikasemmin juurihoito, ja toinen käynti oli vasta kuukauden kuluttua.

mulla alotettiin juurihoito hampaassa ja seuraavan ajan sain vasta syyskuulle :D mut mun hammasta ei kyl särkeny juurihoidon jälkeen...kannattaa soittaa päivystykseen jos se lääkäri on mokaillu jotain..

Soitin 10023, ei osanneet auttaa. Neuvoivat ottamaan yhteyttä huomenna hammashoitolaan. Katoin peilistä tarkemmin, että missä kohtaa patti onkaan, niin ei olekkaan hoidetun hampaan kohdalla vaan kahden viimeisen hampaan kohdalla. :O

Nonii, se saattaa ollakki sit niin että hoidetun hampaa viereinen hammas on ottanu itteesä toimenpiteessä ja tulehtunnu..jos mätäpatti sen kohdalla. Mun äitille kävi niin.

se patti siellä ikenessä voi johtua siitä, että kun sun suu on ollut aika kovilla sen hoidon aikana, mulla on niin herkät limakalvot ainakin, että jokaisen hoitokerran jälkeen (kun tehtiin juurihoitoa) sain ikeniin "patteja" jotka olivat erityisen kipeitä ja jopa verestäviä...
mun juurijoito johtui hampaiden narskuttelusta ja sain sitten vielä purentakiskot, niiden teko repi koko suun auki...
mulla hammas oli myös pitkään arka vaikka hermot olikin pois ja korvaan sattui myös, mutta koskaan ei ole huono juttu soittaa sinne hampulääkäriin...
pikaista paranemista..

Pitänee tästä soittaa töihin, etten tule huomenna ainakaan aamusta. Kiva näin loman jälkeen tollasia ilmotella... :( Mä olen saanu purentakiskon viime vuonna. Narskuttelun takia.

Se, että juurihoito on aloitettu, ei välttämättä vie kokonanaan tuntoa hampaasta, saattaa olla kipeä vielä monta kertaa, valitettavasti. Aina ei saada kaikkea hermokudosta kerralla pois, tai sitten tulehdus aiheuttaa painetta hampaan kärjessä (johon tuo patti viittaisi) Sen patin voit puhkaista steriloidulla neulalla, sieltä tullenee mätää/märkää, ja paine saattaa hellittää. Hammastulehduksen ei pitäisi levitä korvaan, mutta rassaus saattaa hyvinkin ärsyttää. Ota reilusti särkylääkettä ja soita heti huomenna päivystykseen, niin vaihtavat hampaan lääkkeen ja tarkistavat, että hoitaneet oikeaa hammasta...

Töihin soitettu. Vähänkö hävetti. Jännittää sitten, että jos huomenna avaavat hampaan, kun turpa on edellisistä puudutuspiikeistä vielä kipeä. Niitä laitettiin kahtena päivänä yhteensä viisi.

Mulle tehtiin pari vuotta sitten juurihoito kuutoseeen (ylhäällä) ja kuukauden päästä siitä sitten saatiin täytettyä jne. Kuukauden oli ihan hyvä, mutta sitten alkoi jomotus. Vasrsinkin kun aamulla heräsi ja puri hampaat yhteen, sattui. Samoin kun aloitti syömisen, sattui, mutta sitten kipu aina lakkasi.
Kävin lekurilla ja sanoi, että paikka on koholla (tän h.lääkärin vakiovastaus kaikille). Hioi, ei kuvannut tai muutakaan.
Hammas oli välillä parempi, välillä pahempi, kunnes lopulta alkoi kovasti jomottamaan ½v juurihoidosta. Kuvattiin ja yksi juuri tulehtunut uudestaan. Yli ½v lisää juurihoitoa, putsaamista, antibiootteja jne jne ja lopulta oli pakko luovuttaa ja vetää hammas pois.
Mä jo kyllä sanoin heti, kun uusi juurihoito aloitettiin, että hammas saa mun puolesta mennä huitsin nevadaan, mutta ei lääkärit antaneet periksi.
Ei tarvinnut maksaa juurihoitoa eikä poistoa, kun oli tapahtunut hoitovirhe (ylimääräinen juurikanava jäi huomaamatta ja lisäksi viila katkesi yhteen juureen ja tukki sen estäen hoidon ihan loppuun asti ).

Edellisen hampaan juurihoidossa kävi niin, että alkoi ekan hoitokerran jälkeen se tykytys. Avattiin ja laitettiin uudet aineet, ja se meni sillä ohi. Nyt ei hammasta tyktyä, vielä ainakaan, on vaan koputusarka. Saattaahan se tykytyskin sieltä kyllä tulla. Ja sit on se patti.

Mulla on taas ekan kerran jälkeen koko vasen leuka kipeänä;D ja nyt menossa oon toiseen juurihoitoon jolloin sen varmaan pitäisi olla sillee ettei se enää sattuisi...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
MIKSI NÄITÄ VANHOJA PITÄÄ NOSTELLA?

Siks koska oli samaa asiaa koskevaa asiaa nostajalla?

Paremminkin MIKS JOKA HELVETIN ASIASTA PITÄÄ ALOTTAA UUS KETJU, NIIN ETTÄ KUKAAN EI KERKIÄ NIITÄ LUKEA KUN NE HAUTATUU SIVULLE VIISSATAA.

Jos ettisit juurihoitoa koskevia juttuja täältä, niin kivempi se on jos ne on samassa ketjussa, kun että hakutuloksia on tuhat.

Yhteistyössä