Hampaanpoiston jälkeen...koska uskaltaa syödä normaalisti?

  • Viestiketjun aloittaja hammas poistettu
  • Ensimmäinen viesti
hammas poistettu
Mulla siis se hammas poistettu tänää,olen vaan syöny jugurttia ja kiisseliä kun se oli suositus.Mutta koskas sitä uskaltaa syödä kunnolla? kun ne pelotteli siel hammaslääkärissä et ei saa päästää ruoan muruja sinne kuoppaan ettei tule tulehdusta.Mutta kun mulla on nälkä ja ei tollanen kiisseli vie nälkää.
 
"mmm"
mää olin 3 ekaa päivää keitto-pirtelö-jogurtti-juotavat linjalla. Sen jälkeen se on melko hyvin arpeutunut, toki kannattaa varoa näkkäreitä jne.
Noin mulle ohjattiin kun 4 poistettiin yhtäaikaa.
 
hammas poistettu
[QUOTE="mmm";24636152]mää olin 3 ekaa päivää keitto-pirtelö-jogurtti-juotavat linjalla. Sen jälkeen se on melko hyvin arpeutunut, toki kannattaa varoa näkkäreitä jne.
Noin mulle ohjattiin kun 4 poistettiin yhtäaikaa.[/QUOTE]

Kun mä en ees muista sanoko ne muuta kun et varoo tänää syömästä mitään muutakun tollasia liemiruokia. Multa poistettiin onneks vaan yksi.
 
"vieras"
Milloin itsestä tuntuu että voi syödä ilman, että tekee kipeää. Muruja pitää varoa kunnes kuoppa umpeutuu tai ainakin huolehtia siitä, että ne eivät jää kuoppaan mätänemään.
 
"hml"
Voit syödä heti vaikka huomenna. Pureskele toisella puolella ruoka ja varo pureksimatta kovin takana (jos poistettu hammas on takana). Jos muruja menee poistokuoppaan niin kuin niitä yleensä menee, niitä ei saa kaivella millään. Voit yrittää kevyesti purskutella vedellä niin se yleensä nostaa murut pois kuopasta.

Ja jos sinne joku ruoanmuru menee niin luonto kyllä hoitaa sen sieltä pois. Ei siitä vahinkoa tule... se sieltä poistuu kyllä itsekseen. Mutta ei sun syömistä tartte enää tämän päivän jälkeen varoa koostumuksen muodossa.
 
"mhm"
[QUOTE="hml";24636328]

Ja jos sinne joku ruoanmuru menee niin luonto kyllä hoitaa sen sieltä pois. Ei siitä vahinkoa tule... se sieltä poistuu kyllä itsekseen. [/QUOTE]

Hampaan poiston jälkeen reijästä on suora yhteys leukaluuhun. Jos sinne asti menee murunen niin takuulla poistokuoppa tulehtuu, tai tulee kuiva poistokuoppa joka on todella todella inhottava vaiva.

Toki varovasti saa toisella puolella purra mutta pitää olla tosi huolellinen, ruuan jälkeen huuhdella suu vaikka ihan suolavedellä, ei kuitenkaan voimakasta purskuttelua ettei verihyytymä irtoa.
 
"hml"
[QUOTE="mhm";24636387]Hampaan poiston jälkeen reijästä on suora yhteys leukaluuhun. Jos sinne asti menee murunen niin takuulla poistokuoppa tulehtuu, tai tulee kuiva poistokuoppa joka on todella todella inhottava vaiva.

Toki varovasti saa toisella puolella purra mutta pitää olla tosi huolellinen, ruuan jälkeen huuhdella suu vaikka ihan suolavedellä, ei kuitenkaan voimakasta purskuttelua ettei verihyytymä irtoa.[/QUOTE]

Jos hyytymä on muodostunut normaalisti niin ei sinne murut pääse hyytymän läpi. Ja siks sitä ei saa mennä millään kielellä tai hammastikuilla kaivelemaan ettei hyytymä lähde liikkeelle. Ja varoen purskuttelu myös siksi, ettei se saisi hyytymää liikkeelle.

Tänä iltana älä purskuttele klooriheksidiinillä, vasta huomenna, jotta hyytymä ei lähde liikkeelle.

terv. hammaslääkäri
 
"mhm"
[QUOTE="hml";24636400]Jos hyytymä on muodostunut normaalisti niin ei sinne murut pääse hyytymän läpi. Ja siks sitä ei saa mennä millään kielellä tai hammastikuilla kaivelemaan ettei hyytymä lähde liikkeelle. Ja varoen purskuttelu myös siksi, ettei se saisi hyytymää liikkeelle.

Tänä iltana älä purskuttele klooriheksidiinillä, vasta huomenna, jotta hyytymä ei lähde liikkeelle.

terv. hammaslääkäri[/QUOTE]

Oma hammaslääkärini sanoi ettei hyytymä välttämättä ole muodostunut täydellisesti vielä päivässä-kahdessa jolloin pienet murut voivat sinne eksyä.
 
hammas poistettu
[QUOTE="hml";24636400]Jos hyytymä on muodostunut normaalisti niin ei sinne murut pääse hyytymän läpi. Ja siks sitä ei saa mennä millään kielellä tai hammastikuilla kaivelemaan ettei hyytymä lähde liikkeelle. Ja varoen purskuttelu myös siksi, ettei se saisi hyytymää liikkeelle.

Tänä iltana älä purskuttele klooriheksidiinillä, vasta huomenna, jotta hyytymä ei lähde liikkeelle.

terv. hammaslääkäri[/QUOTE]

ei mulle hamppilääkääri puhunu mitään mistään klooriheksidiinistä...ei mulla sellasta ole,mutta eikai se ole pakollista kun ei mainittu mitään.
 
"hml"
ei mulle hamppilääkääri puhunu mitään mistään klooriheksidiinistä...ei mulla sellasta ole,mutta eikai se ole pakollista kun ei mainittu mitään.
Ai ei? No jopas... Puhuiko edes kauppanimistä, Corsodylistä tai ParoExistä? Jos ei, niin kipase ihmeessä apteekkiin huomenna ja purskuttele putelin ohjeen mukaan kaksi kertaa vuorokaudessa hampaiden pesun jälkeen 30 sek liuoksella. Sylkäise sitten pois. Ja huomisesta alkaen siis.

Jotenkin vaikea uskoa, että hammaslääkäri olisi unohtanut klooriheksidiinipurskuttelun suosittelun. Se nopeuttaa paranemista sekä auttaa tappamaan bakteereita, koska puhdistaminen on vaikeaa poistoalueelta. Älä siis sohi hammasharjalla poistoalueelle, mutta muuten voit pestä normaalisti hampaat.

terv. hammaslääkäri
 
"hml"
[QUOTE="hml";24636514]Ai ei? No jopas... Puhuiko edes kauppanimistä, Corsodylistä tai ParoExistä? Jos ei, niin kipase ihmeessä apteekkiin huomenna ja purskuttele putelin ohjeen mukaan kaksi kertaa vuorokaudessa hampaiden pesun jälkeen 30 sek liuoksella. Sylkäise sitten pois. Ja huomisesta alkaen siis.

Jotenkin vaikea uskoa, että hammaslääkäri olisi unohtanut klooriheksidiinipurskuttelun suosittelun. Se nopeuttaa paranemista sekä auttaa tappamaan bakteereita, koska puhdistaminen on vaikeaa poistoalueelta. Älä siis sohi hammasharjalla poistoalueelle, mutta muuten voit pestä normaalisti hampaat.

terv. hammaslääkäri[/QUOTE]

Ja puutteellista ohjeistusta.. tässä oma lapsi sen verran häiritsee :)
Siis viikon ajan purskuttelet tuolla klooriheksidiinillä 2xvkossa huomisesta alkaen. Hampaiden harjaus normaalisti mutta vältä pari kolme päivää poistokuopan aluetta. Sen jälkeen saat aika normaalisti harjata jo poistoalueen likeltä.

Saat olla varovainen toki, jos siltä tuntuu :) Parempi tietysti aina niin.

t. hammaslääkäri
 
hammas poistettu
no eipä ne sanonu mitään muuta kun et syön vaan nestemäisiä ja sit et vaihtaa tota sidetaitosta sillon tällön.Täytyy kai sitten soittaa sinne takas huomenna ja kysellä noista lisää.
 
Multa poistettiin kesällä ja muuta ohjetta ei tullu kun olla tietty tuntimäärä ilman mitään suuhunpantavaa. Sen jälkeen söin hissuksiin kaikkea.Ei murusistakaan oo puhuttu viisurileikkauksissa eikä nyt. Papereissakaan ei muuta kun se 2h ilman toimenpiteen jälkeen.
 
[QUOTE="hml";24636514]Ai ei? No jopas... Puhuiko edes kauppanimistä, Corsodylistä tai ParoExistä? Jos ei, niin kipase ihmeessä apteekkiin huomenna ja purskuttele putelin ohjeen mukaan kaksi kertaa vuorokaudessa hampaiden pesun jälkeen 30 sek liuoksella. Sylkäise sitten pois. Ja huomisesta alkaen siis.

Jotenkin vaikea uskoa, että hammaslääkäri olisi unohtanut klooriheksidiinipurskuttelun suosittelun. Se nopeuttaa paranemista sekä auttaa tappamaan bakteereita, koska puhdistaminen on vaikeaa poistoalueelta. Älä siis sohi hammasharjalla poistoalueelle, mutta muuten voit pestä normaalisti hampaat.

terv. hammaslääkäri[/QUOTE]

Ei muuten mullekaan oo puhuttu kertaakaan vaikka 3 poistettua. EI mitään harjasta,murusista jne...
 
vierailija
[QUOTE="hml";24636514]Ai ei? No jopas... Puhuiko edes kauppanimistä, Corsodylistä tai ParoExistä? Jos ei, niin kipase ihmeessä apteekkiin huomenna ja purskuttele putelin ohjeen mukaan kaksi kertaa vuorokaudessa hampaiden pesun jälkeen 30 sek liuoksella. Sylkäise sitten pois. Ja huomisesta alkaen siis.

Jotenkin vaikea uskoa, että hammaslääkäri olisi unohtanut klooriheksidiinipurskuttelun suosittelun. Se nopeuttaa paranemista sekä auttaa tappamaan bakteereita, koska puhdistaminen on vaikeaa poistoalueelta. Älä siis sohi hammasharjalla poistoalueelle, mutta muuten voit pestä normaalisti hampaat.

terv. hammaslääkäri
Ei muuten mullekaan oo puhuttu kertaakaan vaikka 3 poistettua. EI mitään harjasta,murusista jne...[/QUOTE]

Minulle sanottiin, ettei saa edes syljeskellä, koska se voi saada hyytymän liikkeelle. Purskuttelua en siis uskaltane tehdä pariin päivään. Harjauskin pitää kuuleman mukaan tehdä niin minimaalisella määrällä tahnaa, ettei sitä tarvitse sylkeä pois suusta. Muuta vältettävää ovat pillillä imeskely ja tupakointi.
 
vierailija
Kokeile syödä sängyssä kyljelläsi, haava-aukko ylöspäin. Näin ruoka ei nouse helposti pipikohtaan. Ja samalla tavalla litkumpia ruokia voi petissä imeskellä se tuppokin suussa. Jos olet todella kipeä, kokeile sellaista isoa ruiskua, jolla ruuttaat esim. mehukeiton jo valmiiksi lähes nieluun asti. Joitain kastikkeita voi myös ruutata, niin saa myös suoloja ja rasvaakin.
 
vierailija
Ja vielä äskeiseen kyljelläänsyöntiin. Älä turhaan yritä erityisemmin nauttia ruoasta. Ajattele enneminkin, että tankkaat koneistoasi. Unohda hetkeksi oikeaoppinen ruokavalio ja tunge nyt väliaikaisesti mitä vaan kaloripitoista mössöä, että elimistösi jaksaa parantaa haavaa. Haavan parantumiseen auttavat proteiinit, lihat ynnä muut. Syö kaikki kylmänä. Syötyäsi katso vaikka taskulampulla onko pipipuoli ruuantähteissä. Jos on, niin valuttele varovasti vettä suussasi, mutta älä vaan purskuttele - voi hyytymä purskuttamalla irrota. Mielestäni vertavuotavan toipilaan pitäisi nukkua paljon. Eikä ponnistella yhtään. Näin siis ensimmäiset päivät. Sit rauhallista liikuntaa. Ihan rauhallista.
 
vierailija
Ai ei? No jopas... Puhuiko edes kauppanimistä, Corsodylistä tai ParoExistä? Jos ei, niin kipase ihmeessä apteekkiin huomenna ja purskuttele putelin ohjeen mukaan kaksi kertaa vuorokaudessa hampaiden pesun jälkeen 30 sek liuoksella. Sylkäise sitten pois. Ja huomisesta alkaen siis.

Jotenkin vaikea uskoa, että hammaslääkäri olisi unohtanut klooriheksidiinipurskuttelun suosittelun. Se nopeuttaa paranemista sekä auttaa tappamaan bakteereita, koska puhdistaminen on vaikeaa poistoalueelta. Älä siis sohi hammasharjalla poistoalueelle, mutta muuten voit pestä normaalisti hampaat.

terv. hammaslääkäri
Minulle ei ainakaan sanottu, että ei saa purskottaa samana iltana. Onko nyt vaaraa?
 

Yhteistyössä