Hampaan poistosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietin vaan

Vieras
Multa poistettiin tänä aamuna toinen viisaudenhammas. Ei ollut oireillut mitenkään, mutta kasvoi vinksalleen niin legotohtori sanoi että otetaan pois kun noin vinksottaa. Leikattiin ientä auki ja sitten jollain ihme jutulla "vasaroitiin" hammas irti leuasta, ja tikattiin.

Siihen "toimenpideluetteloon" minkä sain laskun yhteydessä, laitettiin "Vaativa hampaan poisto ilman leikkausta periapikaalisen parodontiitin vuoksi". Kurkkasin mielenkiinnosta, mitä tuo meinaa, ja netin mukaan parodontiitti on joku hurja hammastulehdus :O Onko mulla sit sellainen ollut vai onko toi joku yleisnimitys sille kun viisuri poistetaan. Viimeksikin kun poistettiin viisuri (oli tosin pienempi operaatio) papereissa luki "hampaan poisto parodontiitin vuoksi".

Mutta miksi laitettiin sillä nimellä sit? Mulle ei itselle puhuttu mitään että joku tollanen sairaus olisi. Olen perusterve, hampaat ollut aina hyvässä kunnossa, pesen hampaat aamuin illoin, jne. Viisuritkaan ei ole oireilleet yhtään vaan ne on poistettu nyt sen takia kun hammaslääkäri sanoi et kasvaa ahtaalle.

"Oireet

Tulehdus aiheuttaa ienverenvuotoa ja mahdollisesti märkävuotoa sekä pahaa hajua (ks. «Pahanhajuinen hengitys»2) ja makua suussa. Tauti on siinä mielessä salakavala, että se saattaa myös edetä lähes olemattomin oirein. Kudostuhon edetessä sairastuneiden hampaiden liikkuvuus lisääntyy ja niiden asennossa voi tulla muutoksia, esimerkiksi etuhampaiden viuhkaantumista ja rakojen syntymistä hampaiden väliin."

"Ennen varsinaisen mekaanisen hoidon aloittamista potilaalle annetaan tietoa taudin luonteesta ja riskitekijöiden, kuten tupakoinnin, merkityksestä taudin kulkuun. Potilaan kanssa käydään läpi hänelle sopivimmat kotihoitovälineet ja puhdistustekniikka. Potilaalle tehdään perushoito, joka sisältää sairastuneiden ientaskujen pinta pinnalta suoritetun mekaanisen puhdistuksen sekä mahdollisesti kirurgiaa tai mikrobilääkityksen. Parodontiitin hoito on tavallaan ikuista, sillä perushoidon jälkeen seuraa jatkuva hoitotulosten ylläpitovaihe, jossa tarvittavien käyntien tiheys perustuu taudin etenemisen tai uusiutumisen riskitekijöihin."

Ei mulla ole mitään tollasia oireita ollut, tai puhuttu että on joku parodontiitti. :O

Kun sinulla on sairaus parodontiitti siksi se siellä lukee. Ei sitä itse aina havaitsekaan. Yleensä jos sairastaa parodontiittia, viisurit poistetaan juuri sen sairauden takia. Viisurit on pahin sairauden levittäjä. Itselläni on täysin ehjät viisurit poistettu juuri kyseisen sairauden takia. Parodontiitti on sitten ikuinen, mutta oikein hyvällä kotihoidolla se voidaan pysäyttää ei tosin enää parantaa.

No mut miksei kukaan oo mulle ikinä sanonut mitään, et hei sulla on tällainen parodontiitti. Luulis et olis kerrottu ja annettu jotain ohjeita. :O Noh onneksi pidän hampaista hyvää huolta muuten enkä tupakoi.

Taas on pässiä narussa viety :D
Se vaativa hampaanpoisto on KALLIIMPI joten tietenkin siihen monen kirjataan jos vaikka potilas ei sitä ottaisi huomioon ja maksaisi vaan kiltisti :D

No mut miksei kukaan oo mulle ikinä sanonut mitään, et hei sulla on tällainen parodontiitti. Luulis et olis kerrottu ja annettu jotain ohjeita. :O Noh onneksi pidän hampaista hyvää huolta muuten enkä tupakoi.

Tai on mainittu ja useimmille ei sano asia mitään ja sitä mieti jälkeenpäinkään. Hyvä ja huolellinen hammashoito niin ei pääse etenemään. Itselläni se bakteeri saatu jo lapsena näin sanottiin. Oli sen verran ärhäkkä että otettiin viljely muutamasta ientaskusta ja selvitettiin mitä sorttia bakteeri on.

Taas on pässiä narussa viety :D
Se vaativa hampaanpoisto on KALLIIMPI joten tietenkin siihen monen kirjataan jos vaikka potilas ei sitä ottaisi huomioon ja maksaisi vaan kiltisti :D

Parodontiitti viisuri hampaanpoisto on täysin samanlainen kun muidenkin viisureiden poisto. Eri asia jos viisuri on vaikeasti poistettava jo muutenkin, mutta siinä ei parolla ole mitään virkaa.

Tai on mainittu ja useimmille ei sano asia mitään ja sitä mieti jälkeenpäinkään. Hyvä ja huolellinen hammashoito niin ei pääse etenemään. Itselläni se bakteeri saatu jo lapsena näin sanottiin. Oli sen verran ärhäkkä että otettiin viljely muutamasta ientaskusta ja selvitettiin mitä sorttia bakteeri on.

Ei, ei mulle ole sanottu mitään. Olen 21v vasta ja lapsena joskus oli pari reikää, mitkä hoidettiin, ja muuten on joka vuosi tarkastuksessa sanottu hammaslääkärissä että on nätit ja hyvät hampaat. Tuo parodontiitti-termi tuli esille vasta, kun marraskuussa otettiin viisurien takia hammasröntgen, ja sitten joulukuussa poistettiin eka viisaudenhammas ja siellä papereissa luki parodontiitti.

Isälläni on kyllä aika hurjat hampaat vaikkei hän ole kuin 50v. Hällä on ollut paljon hammasongelmia ja poistettu hampaita. Ehkä tämä sitten jotenkin häneltä tulee.

Tosin itse aion kyllä nyt tuosta parodontiitista tietävänä, pitää hampaistani entistäkin parempaa huolta jatkossakin. Inhottavaa vain tuollaisesta saada nyt selville, mutta minkäs teet :)

Ei, ei mulle ole sanottu mitään. Olen 21v vasta ja lapsena joskus oli pari reikää, mitkä hoidettiin, ja muuten on joka vuosi tarkastuksessa sanottu hammaslääkärissä että on nätit ja hyvät hampaat. Tuo parodontiitti-termi tuli esille vasta, kun marraskuussa otettiin viisurien takia hammasröntgen, ja sitten joulukuussa poistettiin eka viisaudenhammas ja siellä papereissa luki parodontiitti.

Isälläni on kyllä aika hurjat hampaat vaikkei hän ole kuin 50v. Hällä on ollut paljon hammasongelmia ja poistettu hampaita. Ehkä tämä sitten jotenkin häneltä tulee.

Tosin itse aion kyllä nyt tuosta parodontiitista tietävänä, pitää hampaistani entistäkin parempaa huolta jatkossakin. Inhottavaa vain tuollaisesta saada nyt selville, mutta minkäs teet :)

Sulla se hyvä asema että tiedät nyt sairaudesta ja siihen puutut ennen kun aiheuttaa edes hampaiden liikkumista ja putoamista. Kyllähän se seisauttaa kun diagnoosin saa on se ikä mikä hyvänsä. Kannattaa käydä ainakin kerran vuodessa edes suuhygienistin luona tarkastuttaa ettei hammaskiveä ole keertynyt. Jo sillä ehkäiset sairauden etenemistä :)

Sulla se hyvä asema että tiedät nyt sairaudesta ja siihen puutut ennen kun aiheuttaa edes hampaiden liikkumista ja putoamista. Kyllähän se seisauttaa kun diagnoosin saa on se ikä mikä hyvänsä. Kannattaa käydä ainakin kerran vuodessa edes suuhygienistin luona tarkastuttaa ettei hammaskiveä ole keertynyt. Jo sillä ehkäiset sairauden etenemistä :)

Jep, aion kyllä nyt tosi hyvää huolta pitää hampaista. Olen kyllä siihen pyrkinytkin mutta tietty joskus sattuu aina kaikille sellaisia "väsyttää, pesen hampaat vasta aamulla ja menen nyt nukkumaan" tai ettei ehdi vaikka aamulla pestä kiireessä. Hammaslääkärissä olen käynyt suositusten mukaisesti, aion käydä jatkossakin. Inhottavaa vaan kuulla että parikymppisenä joku hammassairaus mikä yleensä todetaan vasta nelikymppisenä mutta ei ole kai ihmekään, kun isäni hampaita on hoidettu vaikka miten, on poistettu ja juurihoidettu ja ties mitä ja aika hurjan näköiset ovat..

Yhteistyössä