Hämmentävää käytöstä lapselta..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmailen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmailen

Vieras
Mulla on 5 vuotias tytär joka on päiväkodissa hoidossa. Tänä iltana sattui sellainen erikoinen episodi että olen aika hämmentynyt tällä hetkellä.

Tyttö leikki olohuoneessa ihan rauhassa ja mä istuin siinä lähellä, oikeastaan tekemättä yhtään mitään. Yhtäkkiä tyttö tulee mun eteen, laskee housut alas ja venyttää alapäätään ja sanoo että "Pussaa tätä, pussaa tätä"

Kysyin heti tytöltä että mistä hän puhuu, mitä hän tarkoittaa. Tyttärelläni on jonkun asteinen kehitysviive. Tyttö sanoi että "Mä oon pussannut Matin (nimi muutettu) pippeliä" Ja tämä poika on päiväkodista. Kysyin vielä että pyysikö tämä poika tekemään niin ja sain siihen myöntävän vastauksen.

Jonkin aikaa tästä juteltiin ja useampaan kertaan kysyin asiasta ja joka kerralla sain samanlaisen vastauksen..

Aamulla juttelen päiväkodissa tästä tilanteesta, onko he huomanneet siellä jotain erikoista. Tyttö vielä on sellainen että hänellä ei minkäänlaista häpeäntunnetta tai häveliäisyyttä ole kehittynyt noita asioita kohtaan ja hirveän suoraan kertoo aina asioita. Voin myös sanoa ihan satavarmaksi että nuo jutut on nimenomaan sieltä päiväkodista..

Ittellä on vaan suhteellisen hämmentyny olo tällä hetkellä.. ja paha olo.. Enkä mä voi tästä kenellekään puhua..

Niin että sinä et vastaavassa iässä itse leikkinyt mitään vastaavaa? Eikö melkein kaikilla lapsilla ole juuri tässä 4-5-vuotiaana lääkärileikkivaihe, johon liittyy sen oman tyttöyden tai poikuuden tutkimista?

Ehkä siitä voisit kertoa, että on ihana asia että hän on tyttö, mutta tämä tyttönä olemisen tutkiminen kuuluu kotiin ja yksinolohetkiin?

Päiväkodissa ei ole mitenkään erikoista tavata muksuja housut kintussa :) Ihan normaaliahan se tuossa kehitysvaiheessa on. Kotona nyt vaan kerrot miten asian kanssa tulee toimia, jos vastaava tilanne vielä tulee eteen. Elä huolestu liikaa :)

Kyllä se asia juttelemalla selviää. Oliskohan tämä päiväkotikaveri mahdollisesti nähnyt jonkun sopimattoman lehden tai pätkän ohjelmaa.. Ja tytön kanssa voisi puhua, että omaa peppua ei esitellä muille.. ettei äiti ja isäkään sitä esittele.. Jos asian voisi vielä keskustelun jälkeen sivuuttaa niin, ettei siitä tulis kamala haloo niin varmaan vois lapseltakin nuo leikit helpommin unohtua.. lääkärileikkejä jne kai yleensä leikitään vähän aikuisilta salassa..

tuohon ikään kuuluu kaikenlaisia kokeiluja. juttele työn kanssa siitä mitä on sopivaa tehdä ja mitä ei. voit myös pk:ssa ottaa asian puheeksi, jotta katsovat perään ja juttelevat.

Juteltiin jo asiasta ja selitin ettei niin ole sopivaa tehdä eikä kukaan saa sille alueelle koskea. Ja just sen takia otan pk:ssa asian esille että pystyvät vähän seuraamaan. Toki niitä lääkärileikkijä on, se on ihan selvä. Mutta sitten toisaalta taas, tyttö kun on niin helposti vietävissä kun ei ymmärrä vielä moniakaan asioita mitä normaalisti ikäisensä ymmärtää.

Mä tiedän että mä suurennan tän asian ulos mittasuhteista. Mutta siihenkin on syynsä ja niiden yksityiskohtiin en sen kummemmin halua mennä.

Minusta tuo on äärimmäisen huolestuttava tilanne ja paikallaan olisi tehdä ilmoitus lastensuojeluun.
On enemmänkin kuin epänormaalia pussata toisen pippeliä, pyytää sitä mutta myös että lapsi sen tekee. Ei se ole normaaliin kehitýkseen liittyvä, menee yli. Etenkin sitten tuo, että tulee äidin eteen alapäätään levitellen. Ei mene ikäkehityksen piikkiin, menee yli.

Alkuperäinen kirjoittaja toista mieltä :
Minusta tuo on äärimmäisen huolestuttava tilanne ja paikallaan olisi tehdä ilmoitus lastensuojeluun.
On enemmänkin kuin epänormaalia pussata toisen pippeliä, pyytää sitä mutta myös että lapsi sen tekee. Ei se ole normaaliin kehitýkseen liittyvä, menee yli. Etenkin sitten tuo, että tulee äidin eteen alapäätään levitellen. Ei mene ikäkehityksen piikkiin, menee yli.

Ai kenen pitäs tehä ilmotus ja kenestä?

Lueppa faktat ja ajattele hetki. Ei menekään ikäkehityksen piikkiin ei mutta niinkuin kirjoitin jo aiemmin, tytöllä on KEHITYSVIIVÄSTYMÄ!!!

Ja nyt sä löit yli niin kovaa että soi..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juteltiin jo asiasta ja selitin ettei niin ole sopivaa tehdä eikä kukaan saa sille alueelle koskea. Ja just sen takia otan pk:ssa asian esille että pystyvät vähän seuraamaan. Toki niitä lääkärileikkijä on, se on ihan selvä. Mutta sitten toisaalta taas, tyttö kun on niin helposti vietävissä kun ei ymmärrä vielä moniakaan asioita mitä normaalisti ikäisensä ymmärtää.

Mä tiedän että mä suurennan tän asian ulos mittasuhteista. Mutta siihenkin on syynsä ja niiden yksityiskohtiin en sen kummemmin halua mennä.

Hyvä :) Kannattaa tosiaan sanoa vielä päiväkodissa, niin tietävät vähän seurata tarkemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja .:
Kyllä se asia juttelemalla selviää. Oliskohan tämä päiväkotikaveri mahdollisesti nähnyt jonkun sopimattoman lehden tai pätkän ohjelmaa.. Ja tytön kanssa voisi puhua, että omaa peppua ei esitellä muille.. ettei äiti ja isäkään sitä esittele.. Jos asian voisi vielä keskustelun jälkeen sivuuttaa niin, ettei siitä tulis kamala haloo niin varmaan vois lapseltakin nuo leikit helpommin unohtua.. lääkärileikkejä jne kai yleensä leikitään vähän aikuisilta salassa..

Päiväkotikaverin ei ole tarvinnut nähdä mitään sopimatonta, tuollaisia leikkejä leikitään ihan luonnostaan! Ja miksi kummassa pitää puhua pepusta jos tarkoittaa pimppiä?

Tänään just joku väestöliiton ihminen sanoi radiossa, että seksuaalisuudesta puhuminen pitäisi aloittaa jo päiväkoti-ikäisten kanssa lapsen omalle kehitystasolle sopivasti. Tällöin niistä asioista puhuminen on paljon helpompaa myös murrosiässä. Jos seksuaalisuus on kauheaa ja hävettävää, eikä asioista voi puhua niiden oikeilla nimillä, syntyy asiasta tabu, eikä siitä pystytä puhumaan myöhemminkään!

Alkuperäinen kirjoittaja toista mieltä :

Aika omituinen kommentti...

... ymmärrän kyllä hyvin, suurentelisin itsekin asiaa ihan kauheesti. Mutta kyllä ton ikäset vaan on aika kiinnostuneita niistä lääkärileikeistä ja usein ne tehdään aikuisilta salaa.

Alkuperäinen kirjoittaja voihan eihän:
Tänään just joku väestöliiton ihminen sanoi radiossa, että seksuaalisuudesta puhuminen pitäisi aloittaa jo päiväkoti-ikäisten kanssa lapsen omalle kehitystasolle sopivasti. Tällöin niistä asioista puhuminen on paljon helpompaa myös murrosiässä. Jos seksuaalisuus on kauheaa ja hävettävää, eikä asioista voi puhua niiden oikeilla nimillä, syntyy asiasta tabu, eikä siitä pystytä puhumaan myöhemminkään!

Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä. Ollaan niistä jo jonkin verran puhuttukin, sen verran mitä nyt tämän ikäiselle/tasoiselle lapselle on tarpeellista.

Kun oli päiväkodissa töissä oli siellä eräs tyttö n.5v, joka melkein aina päiväunille mennessä tyydytti itseään. Muut hoitajat piti asiaa ihan ok:na kun muut lapset ei siitä häiriintyneet. Tyttö nukkui hieman sivummalla muista.
En muista juteltiinko tuosta tms tuon tytön tai vanhempien kanssa, mutta ei siitä kummempaa haloota nostettu.

Mä muistan itse leikkineeni noita leikkejä tossa iässä. Päiväuniaikaan hoidossa. Ajattelisin kuuluvan ikään, tai ainakin meni mulla ohi. Tutkailtiin tosin peppuja, ei etupeppuja.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Kannattaisi aika monen tutustua johonkin ihan perusteokseen lapsen kehityksestä, löytyy myös googlettamalla:" lapsen kehitys" ja "lapsen seksuaalinen kehitys"

Mulla ei ole siihen tarvetta. Olen ihan tarpeeksi niitä opiskellut.

Niinkuin tuossa jo aiemmin mainitsin niin lähinnä mua tässä mietitytti tuo lapsen helppo suostuttelu, sinisilmäisyys, kun on niin helposti vietävissä. Ja sitä kautta kieltämättä myös tulevaisuus ja mahdolliset tulevaisuudessa eteen tulevat tilanteet. Kyse kun on erityislapsesta.

Ja eniten mua painaa ihan henkilökohtaiset syyt. Näissäkin tilanteissa on vaaran paikkansa vaikka ne sinällään viattomia olisivatkin.

Kannattaisi aika monen tutustua johonkin ihan perusteokseen lapsen kehityksestä, löytyy myös googlettamalla:" lapsen kehitys" ja "lapsen seksuaalinen kehitys"

Niinkuin tuossa jo aiemmin mainitsin niin lähinnä mua tässä mietitytti tuo lapsen helppo suostuttelu, sinisilmäisyys, kun on niin helposti vietävissä. Ja sitä kautta kieltämättä myös tulevaisuus ja mahdolliset tulevaisuudessa eteen tulevat tilanteet. Kyse kun on erityislapsesta.

Ja eniten mua painaa ihan henkilökohtaiset syyt. Näissäkin tilanteissa on vaaran paikkansa vaikka ne sinällään viattomia olisivatkin.

Tarkoitinkin monia sinulle vastanneita, en sinua ap. Sulla näyttää olevan ihan järki tässä asiassa. Ja kyllähän tuollainen pelottaa ja siitä kannattaa puhua päiväkodissa ja samaan aikaan muistaa, että kuuluu myös osana kehitykseen.

En mä ajattelis että lapsesi on vietävissä, hänhän on itsekin juuri asiaan sopivassa iässä. Tahtoo ehkä ihan itsekin harrastaa näitä tutkimuksia.

Tarkoitinkin monia sinulle vastanneita, en sinua ap. Sulla näyttää olevan ihan järki tässä asiassa. Ja kyllähän tuollainen pelottaa ja siitä kannattaa puhua päiväkodissa ja samaan aikaan muistaa, että kuuluu myös osana kehitykseen.

Ai.. :snotty:

Kiitos :) Joo normaaliahan se on, kaikki lapsethan tuon vaiheen läpi käy, epänormaalimpaa olis jos ei kävis :)

Toki lääkärileikit kuuluvat tiettyyn ikään, mutta ainakin itse haluaisin luottaa siihen, että lapsi on turvassa päivähoidossa. Sellaisia tilanteita, joissa pussailee toisen lapsen pippeliä, ei saisi olla. Henkilökunnan valvonta on selvästi pettänyt. Ottaisin asian tiukasti puheeksi heti hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja noloa mutta totta:
En mä ajattelis että lapsesi on vietävissä, hänhän on itsekin juuri asiaan sopivassa iässä. Tahtoo ehkä ihan itsekin harrastaa näitä tutkimuksia.

Siis mä en tarkoita sillä tavalla vietävissä, millä tavalla sä sen ymmärsit :) Siis tyttö on luonteeltaan vaan sellanen, kamalan hankala selittää..

Ja varmasti tyttöä itseäänkin nämä asiat kiinnostaa, en mä sitä meinaakaan.

Yhteistyössä