Hammaslääkäri hetken paikalla, kysy mitä vain!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hammaslääkäri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi hampaitani ei särje vaikka niissä olisi miten paha reikä? Miksi hampaisiini tulee vain kapeita, syviä reikiä, jotka päälle päin näyttävät pienille, mutta menevät usein juureen asti? (Tämän vuoksi on tehty 11 juurihoitoa.) Miksi jotkut hammaslääkärit käyttäytyvät minua (ja samanlaisista hampaista kärsivää äitiäni) kohtaan epäkohteliaasta ja olettavat, että me emme pese hampaitamme, vaikka pesemme molemmat hyvin.

Meillä on molemmilla todella paljon paikkoja. Voiko tällaisille hampaille tehdä enää mitään?

[QUOTE="vieras";26220651]Lapseni 5v hammas joudutaan paikkaamaan. Saako siihen puudutuksen vai kuinka?[/QUOTE]

Periaatteessa on mahdollista, mutta lääkäri arvioi, onko sille tarvetta, jos reikä on pieni. Puudutuskin kuitenkin tuntuu inhottavalta.

[QUOTE="aapee";26220697]Periaatteessa on mahdollista, mutta lääkäri arvioi, onko sille tarvetta, jos reikä on pieni. Puudutuskin kuitenkin tuntuu inhottavalta.[/QUOTE]

No ei kyllä niin inhottavalle kuin poraaminen... Lapsia sitä paitsi saattaa jännittää ja se puuduttaminen voi itsessään rentouttaa niin, että tilanne on helpompi ja kokemus miellyttävämpi.

Kun olin 3-vuotias, minulta revittiin pakolla maitohammas. Ei jäänyt kovin kivat muistot hammaslääkäristä...

[QUOTE="vieras";26220710]No ei kyllä niin inhottavalle kuin poraaminen... Lapsia sitä paitsi saattaa jännittää ja se puuduttaminen voi itsessään rentouttaa niin, että tilanne on helpompi ja kokemus miellyttävämpi.

Kun olin 3-vuotias, minulta revittiin pakolla maitohammas. Ei jäänyt kovin kivat muistot hammaslääkäristä...[/QUOTE]

Jos sinä lapsellesi vaadit puudutusta, niin tottahan sen saat, mutta ymmärrän myös lääkäriä, joka ei sitä mielellään laita, jos reikä on pieni.

Meidän 8- vuotiaalle pojallemme kuulema tullaan tapaturmaisesti vaurioituneisiin etuhampaisiin laittamaan jossain vaiheessa kuoret. Mitä tämä käytännössä ottaen tarkoittaa ja mitä se tuo tullessaan?

[QUOTE="onnikas";26220524]Mitä on ne viivat hampaissa?

Yksi etuhampaani on suorassa kirkkaassa valossa ikään kuin naarmulla ylhäältä alas asti, mutta sitä ei normaalisti näe, vain vessan peilistä ihan läheltä. Hammaslääkäri tai suuhygienisti ei ole ikinä sanonut mitään.[/QUOTE]

Joo, selvitin itse googlella, apuna suunhoito-opas yläkouluille ja pari nettikeskustelua. Ilmeisestikin yläetuhampaassani on mikrofraktuura hampaan kiilteessä.

Olenko oikeassa?

[QUOTE="Manta";26220741]Meidän 8- vuotiaalle pojallemme kuulema tullaan tapaturmaisesti vaurioituneisiin etuhampaisiin laittamaan jossain vaiheessa kuoret. Mitä tämä käytännössä ottaen tarkoittaa ja mitä se tuo tullessaan?[/QUOTE]

Joo, elikkä kuoret sitä varten, että hampaat nykyisellään eivät tule ehkä kestämään. Hampaita hiotaan päältä ja kärjestä noin 1,5 mm jotta saadaan tilaa sekä selkeät rajat, joihin laminaatti ulotetaan. Tämä voidaan kuitenkin tehdä vasta sitten, kun hampaiden kasvu on pysähtynyt, eli siellä >20-vuotiaana.

[QUOTE="vieras";26220695]Miksi hampaitani ei särje vaikka niissä olisi miten paha reikä? Miksi hampaisiini tulee vain kapeita, syviä reikiä, jotka päälle päin näyttävät pienille, mutta menevät usein juureen asti? (Tämän vuoksi on tehty 11 juurihoitoa.) Miksi jotkut hammaslääkärit käyttäytyvät minua (ja samanlaisista hampaista kärsivää äitiäni) kohtaan epäkohteliaasta ja olettavat, että me emme pese hampaitamme, vaikka pesemme molemmat hyvin.

Meillä on molemmilla todella paljon paikkoja. Voiko tällaisille hampaille tehdä enää mitään?[/QUOTE]

Tarkoitatko, että hampaita ei särje enää nykyään, vai että hampaita ei ole ikinä särkenytkään? Ikävää, että olette äitisi kanssa saaneet asiatonta kohtelua. Tokihan te olette työllistäneet hammaslääkäreitä kertomasi perusteella ihan kohtuullisesti, mutta asialinja pitäisi kuitenkin pystyä säilyttämään. Noin muuten tuli mieleen, että olette varmaan kokeilleet jo Corsodylia kuuriluontoisesti helposti reikiintyviin hampaisiinne?

[QUOTE="onnikas";26220767]Joo, selvitin itse googlella, apuna suunhoito-opas yläkouluille ja pari nettikeskustelua. Ilmeisestikin yläetuhampaassani on mikrofraktuura hampaan kiilteessä.

Olenko oikeassa?[/QUOTE]

En oikeastaan voi ottaa kantaa näkemättä, että mikä kyseinen viiva on.

[QUOTE="aapee";26220611]Eli toisin sanoen saanko paikata vaikka mieheni hampaat? Kyllä saan.[/QUOTE]

Oikeastaan tarkoitin niin päin, että jos hoitosuhde on olemassa ensin...
Eli osapuolet tapaavat alunperin vastaanotolla lääkärinä ja potilaana, niin onko lääkärin etiikan vastaista sen jälkeen alkaa seurustella potilaan kanssa? Mutta ilmeisesti näinkin päin on sitten ok jos kerta puolisoakin saa hoitaa. :)
Kiitos kun vastasit. :)

[QUOTE="aapee";26220596]Hintakysymystä sinun täytyy kysyä suoraan hammaslääkäriltäsi, hän osaa parhaiten arvioida sen. Ihan reikä ei kyllä valitettavasti paikkaannu itsekseen.[/QUOTE]

no miten on mahdollista että kun äitini oli lapsi ja hänellä oli pieni reikä hampaassa, niin kun hän pesi hampaat joka päivä 3 kertaa, niin reikä lähti pois?

Kitalaessani on afta seurauksena siitä, kun raavin sitä ja nyt kitalaki on ihan punainen, kipeä ja turvonnut aika isolta alueelta aftan ympäriltä ja afta itsessäänkin ehkä 1x1cm. Afta syntyi 8 päivää sitten. Syön kokoajan doksisykliiniä muuhun vaivaan. Voiko afta silti olla tulehtunut? Pitääkö minun milloin käydä näyttämässä sitä?

Yhteistyössä